2025-02-07, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Blir galen på denna uppgift om Socialtjänsten på skolan. Ok...Men hur ska GM ha haft kännedom om det isf? Han umgicks inte med folk, så han kan knappast fått höra det av någon. Känns mer som att en flashbackare hittat på uppgiften om Soc på skolan, så det går ihop med uppgiften om att han var arg på soc.
Jag är rätt säker på att jag hörde uppgifter i ett inslag på teve om att vissa inom socialtjänsten i Örebro gick på lektioner i skolan. Vad för lektioner vet jag inte, men jag fick intrycket av att det antingen handlade om vidareutbildning eller så ville de sadla om till att jobba med annat.

Om GM kände till detta var inget man diskuterade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Men är du så dum att du inte kan förstå att en timme handlade om hur lång tid det tog innan polisen HITTADE honom död? Det säger inget om hur länge har höll på innan han dog. De uppgifterna har inte framkommit ännu. Lär komma fram så vi får se.

Polisen har ju gått ut med hur en ”standard” liknande skolskjutning/skjutning brukar gå till.

Gärningsman brukar skjuta tills han blir uppmärksammad på att polisen är på plats. Då brukar han sluta skjuta andra och ger upp genom att ta sitt eget liv, i 9 fall av 10.

Kommer inte ihåg vilken kanal som visade den intervjun, men det var SVT eller TV4 tror jag, från typ igår eller dagen innan det.

De intervjuade nån polis gällande PDV (pågående dödligt våld?) har jag för mig.

Det kommer väl visa sig om det här platsar i de vanliga 9av10 fallen.
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-02-07 kl. 22:07.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
https://freeimghost.net/i/Richard-2011-IMG432.v4PD8

Den här bilden är väl rätt talande.. Rickard stirrar ut i intet medan andra firar runt omkring honom.

Verkligen. Men jag tycker att han ser inklippt ut? Ser väldigt felplacerad ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Mig har de aldrig besökt.
Finns tyvärr inte resurser till att kolla alla "jägare/vapen ägare " Men extra anslag kan öka polisens kontroll av jägarnas vapenförvaring
De 50 miljoner kronor i extra anslag som Polisen fått för att korta handläggningstiderna för vapenlicenser innebär att myndigheten också ser andra möjligheter på vapenområdet. Enligt uppgifter till Svensk Jakt kommer kontrollerna av jägares och sportskyttars vapenförvaring att öka.
Citera
2025-02-07, 22:06
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Visst, du har rätt kring det.

Det förklarar dock inte hans beteende överlag. Varför tog han sig för munnen ute på stan och sprang därifrån när folk hälsade?

Vi som har autism tycker att han verkar ha varit extremt udda. Bilderna säger dessutom mer än 1000 ord.

Alltså vi vet ju redan att han var en kuf((udda person)fult sagt men så att folk förstår). Men jag försöker mest nyansera då många tror att de direkt kan se att han är en psykopat på ett par bilder pga hans ögon vilket är rent bullshit.

Det finns inte någon forskning som säger att massmördare har en tom blick eller inget glädjeuttryck utan det är mer vi som försöker läsa in något i bilderna.
Alla är inte heller födda på 2000-talet där man känner sig bekväm med att vara med på bild. Har tonåringar och de tar snapshatbilder med konstiga miner 100 ggr per dag.

Själv avskyr jag att vara med på bild och framförallt när ex jobbet säger att man ska le när det inte kommer naturligt. Är jag då en potentiell massmördare för att mitt utseende på jobbets bilder ser konstiga ut. Vi överanalyserar allt på flashback och hade vi haft kanske 1000-tals bilder i olika sammanhang där han alltid har samma uttryck så då kanske vi kunde göra en bättre bedömning men på ca 10-20 utvalda bilder inte direkt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbondesson
Man kan säga att mellan 5-10% av alla Svenskar har en NPF diagnos. Då borde max 10% av de som döms till fängelse ha en NPF diagnos.

Om nu 50% av de som döms har en NPF diagnos så är NPF diagnos femfaldigt överrepresenterat hos de som döms för brottslighet. Detta är en otroligt stark effekt.

NPF är en psykiatrisk diagnos man skulle kunna säga att det är en stark riskfaktor för psykisk ohälsa och brottslighet också.

Du kan inte plussa ihop procenten och säga att det är 5 gånger större risk för en med diagnos att hamna i fängelse. Det blir avrundat 18 ggr högre risk att hamna i fängelse med diagnos än befolkningen i övrigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
44 år i artikeln, men letar man upp henne och maken så är hon 46 år enligt ratsit.

Det bör ju betyda att H Ol*nder inte hör till ett av offren.
Citera
2025-02-07, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Verkar ha funnits närapå noll markörer för att han skulle ha varit olämplig.
Ja och det är ju hur konstigt som helst med tanke på vad skola han gått i?
Citera
2025-02-07, 22:08
Medlem
Kan någon länka till alla dessa album i samma svar?
Citera
2025-02-07, 22:09
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Eller så beger sig en massmördare dit just för att där finns många invandrare.

Alltså... det finns rätt många platser i Örebro där det finns många invandrare. Det är nästan svårt att gå nånstans där det inte finns många invandrare, eftersom det finns många invandrare överallt i Örebro.

Valfritt annat gymnasium runtom Komvux (där finns flera stycken) bör i många fall ha snarlik demografisk komposition som Komvux. Varför gick GM inte in där? Al Salam-skolan låg, eller ligger(?) exvis där, vilket ger en indikation av vad för människor som rör sig i området.
Citera
2025-02-07, 22:09
Medlem
Kan någon vapenexpert hjälpa till - får 3 vapen av detta slag verkligen plats i ett gitarrfodral?
Citera
2025-02-07, 22:10
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Färreän 20% "vita" kvinnor som jobbar eller studerar på ett komvux? Är du galen?
Det får vi se imorgon... Jag har inte varit på komvux i Örebro, men med sfi och komvux... Känns som att det kan luta åt det hållet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in