2025-02-07, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du verkar fortsatt inte förstå vad jag syftar på.

Om Anders mördar Nisse. Och det blir rättegång. Men bevisen inte håller måttet och Anders därmed frias. Så är ju Anders fortfarande skyldig till mordet på Nisse. Rent praktiskt har ju Anders mördat Nisse. Han blir ju inte oskyldig till mordet, bara för att han är rättsligt friad.

V är rättsligt friad (på grund av att bevisen inte håller måttet enligt Hovrätten och V slipper därmed rättsligt påföljd. Det är vad en friande dom innebär.
Men att bli rättsligt friad är inte synonymt med att man är oskyldig. Tänk Anders och Nisse igen.

En friande dom, där man även kan se en person som helt oskyldig. är väl om Anders står åtalad för mord på Nisse, men man kan bevisa att Anders är oskyldig och han därmed blir rättsligt friad. Då är han både rättsligt friad och oskyldig.

Men Hovrätten har inte bevisat att V är oskyldig. De har bara bedömt att bevisningen som åklagaren lagt fram i ärendet inte håller måttet. och de ser både målsägande och v som trovärdiga. Dvs.: V är endast rättsligt friad, pga. att bevisningen inte håller måttet enligt Hovrätten. v är inte förklarad helt oskyldig. Den friande domen är alltså inte synonymt med att han är oskyldig. Han kan alltså fortfarande vara skyldig till våldtäkt, men rättsligt friad.

Thomas Q. fick resning där hans oskuld bevisades. Han är rättsligt friad och även att anse vara oskyldig för iaf. de brotten han erkände falskt.

Blev det tydligare så för dig?

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jo, man är oskyldig, därför att oskyldig är ett rättsligt tillstående och inte ett absolut och metafysiskt. I en rättegång avgörs inte vad som är sant eller inte. Att vara oskyldig innebär att det inte finns några bevis för att du är skyldig.

Du är oskyldig till att ha våldtagit målsäganden därför att det inte finns bevis för det och V är oskyldig därför att det inte finns några bevis för det. I inget av fallen vet vi den absoluta sanningen om vad som hänt. Både du och V är oskyldiga till våldtäkt på exakt samma sätt.

Jag utvecklade mitt resonemang. Läs ovan.
Citera
2025-02-07, 17:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Om Anders mördar Nisse. Och det blir rättegång. Men bevisen inte håller måttet och Anders därmed frias. Så är ju Anders fortfarande skyldig till mordet på Nisse. Rent praktiskt har ju Anders mördat Nisse. Han blir ju inte oskyldig till mordet, bara för att han är rättsligt friad.

V är rättsligt friad (på grund av att bevisen inte håller måttet enligt Hovrätten och V slipper därmed rättsligt påföljd. Det är vad en friande dom innebär.
Men att bli rättsligt friad är inte synonymt med att man är oskyldig. Tänk Anders och Nisse igen.

En friande dom, där man även kan se en person som helt oskyldig. är väl om Anders står åtalad för mord på Nisse, men man kan bevisa att Anders är oskyldig och han därmed blir rättsligt friad. Då är han både rättsligt friad och oskyldig.

Men Hovrätten har inte bevisat att V är oskyldig. De har bara bedömt att bevisningen som åklagaren lagt fram i ärendet inte håller måttet. och de ser både målsägande och v som trovärdiga. Dvs.: V är endast rättsligt friad, pga. att bevisningen inte håller måttet enligt Hovrätten. v är inte förklarad helt oskyldig. Den friande domen är alltså inte synonymt med att han är oskyldig. Han kan alltså fortfarande vara skyldig till våldtäkt, men rättsligt friad.

Thomas Q. fick resning där hans oskuld bevisades. Han är rättsligt friad och även att anse vara oskyldig för iaf. de brotten han erkände falskt.

Nu lade du till text.

Nej, ingens oskuld blir någonsin bevisad eller fastslagen i en rättegång. Att någon är/ anses oskyldig följer av oskuldspresumtionen som säger att den vars skuld inte är bevisad bortom rimligt tvivel är/anses oskyldig.

Den som fälls i en rättegång är/anses på motsvarande sätt skyldig.
Citera
2025-02-07, 18:06
Medlem
Citat:
Nu lade du till text.

Nej, ingens oskuld blir någonsin bevisad eller fastslagen i en rättegång. Att någon är/ anses oskyldig följer av oskuldspresumtionen som säger att den vars skuld inte är bevisad bortom rimligt tvivel är/anses oskyldig.

Den som fälls i en rättegång är/anses på motsvarande sätt skyldig.

Men vad svårt ni verkar ha för att förstå.
Om jag med uppsåt sticker kniven i en annan människa, så att denna människa dör. Så är jag skyldig till mord, oavsett om bevisningen håller/inte håller rent rättsligt. Mordet blir inte ogjort, bara för att jag blir rättsligt friad. Jag är fortfarande en mördare och skyldig till mord. Även om jag pga. att bevisningen inte håller måttet, blir rättsligt frikänd. Och därmed slipper rättslig påföljd.

Att V är rättsligt friad (för att Hovrätten bedömer att bevisningen inte håller måttet) är alltså inte synonymt med att han är oskyldig till våldtäkt.

Hur mycket tydligare än så ska jag behöva skriva det?
Citera
2025-02-07, 18:14
Medlem
TröttSvensks avatar
Citat:
Och visst: hon kan ändå dagen efter ångra sexet (om hon ser det som olämpligt). Men hon kommer fasiken inte springa och göra en våldtäktsanmälan av ånger-sex (som hon dagen innan njöt av).
Det är en så oerhört märklig kvinnosyn att gå runt och tro något sådant.

Du verkar helt ha missat debatten om att det nu är lättare att dömas för våldtäkt än någonsin och du verkar helt bortse från alla de fall som varit där målsägande avslöjats med att planera allt från början i syfte att antingen tjäna pengar eller få hämnd för någon oförrätt.
Ett fall var det ett par som bråkat och killen bad henne fara åt helvete, där hoppa tjejen i säng med en kompis, dagen efter kom pojkvännen och bad om förlåt men fick reda på att hon legat med en annan. Tjejen anmälde då för våldtäkt. Det vara bara ett exempel.
Citera
2025-02-07, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Du verkar helt ha missat debatten om att det nu är lättare att dömas för våldtäkt än någonsin och du verkar helt bortse från alla de fall som varit där målsägande avslöjats med att planera allt från början i syfte att antingen tjäna pengar eller få hämnd för någon oförrätt.
Ett fall var det ett par som bråkat och killen bad henne fara åt helvete, där hoppa tjejen i säng med en kompis, dagen efter kom pojkvännen och bad om förlåt men fick reda på att hon legat med en annan. Tjejen anmälde då för våldtäkt. Det vara bara ett exempel.

Du vill alltså debattera att det är "lättare att dömas för våldtäkt än någonsin" i en tråd som just nu handlar om en friande dom gällande våldtäkt?

Och samtidigt vill du på något vis få målsägande att se icke trovärdig ut. Trots att Hovrätten bedömer henne som trovärdig.

Det är nog du som missar debatten lite här.

Och vad har ditt fall (som du inte ens länkar information till) med detta fallet att göra?
Det här fallet handlar inte om falsk tillvitelse. Hovrätten bedömer målsägande som trovärdig (dvs. de misstror henne inte). Men de underkänner bevisningen i målet och det blir därmed en friande dom.
Citera
2025-02-07, 18:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Men vad svårt ni verkar ha för att förstå.
Om jag med uppsåt sticker kniven i en annan människa, så att denna människa dör. Så är jag skyldig till mord, oavsett om bevisningen håller/inte håller rent rättsligt. Mordet blir inte ogjort, bara för att jag blir rättsligt friad. Jag är fortfarande en mördare och skyldig till mord. Även om jag pga. att bevisningen inte håller måttet, blir rättsligt frikänd. Och därmed slipper rättslig påföljd.

Att V är rättsligt friad (för att Hovrätten bedömer att bevisningen inte håller måttet) är alltså inte synonymt med att han är oskyldig till våldtäkt.

Hur mycket tydligare än så ska jag behöva skriva det?

Oskyldig och skyldig är rättsliga tillstånd och handlar inte i direkt form om vad som inträffat i verkligheten.

Om det inte finns bevis för att din hypotetiske mördare verkligen stuckit kniven i någon kan varken du, jag eller någon annan verkligen veta att det hänt och vad är då värdet av att diskutera i termer av oskyldig eller skyldig i den absoluta meningen?

V är oskyldig till våldtäkt. Har någon våldtäkt verkligen förekommit? Vi kan inte slå fast varken att det har det eller att det inte har det. Du kan spekulera i händelserna så mycket du vill, men sanningen kommer vi inte att få veta säkert.
Citera
2025-02-07, 18:27
Medlem
Citat:
Oskyldig och skyldig är rättsliga tillstånd och handlar inte i direkt form om vad som inträffat i verkligheten.

Om det inte finns bevis för att din hypotetiske mördare verkligen stuckit kniven i någon kan varken du, jag eller någon annan verkligen veta att det hänt och vad är då värdet av att diskutera i termer av oskyldig eller skyldig i den absoluta meningen?

V är oskyldig till våldtäkt. Har någon våldtäkt verkligen förekommit? Vi kan inte slå fast varken att det har det eller att det inte har det. Du kan spekulera i händelserna så mycket du vill, men sanningen kommer vi inte att få veta säkert.

Målsägande vet ju om V är skyldig eller oskyldig till våldtäkt. Det vet hon oavsett om han är rättsligt friad.

Men om det är ordet du hänger upp dig på. Så kan jag skriva såhär: att V är rättsligt friad är inte synonymt med att han inte kan vara ansvarig för våldtäkt mot målsägande. Han kan fortfarande vara ansvarig för våldtäkt mot målsägande, även om han är rättsligt frikänd för våldtäkt (och därmed slipper rättslig påföljd) pga. att Hovrätten bedömer att bevisningen inte håller måttet.

Så. Blev det tydligare för dig så, när jag byter ut ordet "skyldig" mot ordet "ansvarig"?
Senast redigerad av TomatKungen 2025-02-07 kl. 18:36.
Citera
2025-02-07, 18:44
Medlem
DonaldBidens avatar
Hovrätten är uppenbart infiltrerad av reaktionära makter!
Det enda rimliga är att HD går in och rättar till denna sörja.

Som kvinna måste man vara noga med att upprätthålla sitt sociala anseende, då kan man inte bara berätta om sina eskapader hursomhelst; vet man inte säkert om ligget haft rätt socialt värde så får man ju först öppna med lite svepande undanflykter - att man egentligen inte ville, det var en dum grej osv.
Visar det sig sedan att ligget var att betrakta som socialt lågvärdigt så får man helt enkelt understryka dessa förmildrande omständigheter och som sista utväg polisanmäla.

Helt sjukt att Hovrätten förnekar en kvinnas rätt att försvara sitt anseende!
Misogyna as!
Citera
2025-02-07, 18:52
Medlem
Citat:
Målsägande vet ju om V är skyldig eller oskyldig till våldtäkt. Det vet hon oavsett om han är rättsligt friad.

Men om det är ordet du hänger upp dig på. Så kan jag skriva såhär: att V är rättsligt friad är inte synonymt med att han inte kan vara ansvarig för våldtäkt mot målsägande. Han kan fortfarande vara ansvarig för våldtäkt mot målsägande, även om han är rättsligt frikänd för våldtäkt (och därmed slipper rättslig påföljd) pga. att Hovrätten bedömer att bevisningen inte håller måttet.

Så. Blev det tydligare för dig så, när jag byter ut ordet "skyldig" mot ordet "ansvarig"?

På vilket sätt menar du att den tilltalade ska vara ansvarig för något som inte är fastställt har hänt mot målsägande?

Som HusvagnsSvensson har adekvat beskrivit för dig flertalet gånger är det inte någon som kan veta vad som har hänt, det är rättsligt utrett och nu mera konstaterat att det inte är ställt utom rimligt tvivel att han begått handlingarna på det sätt som målsägande gör gällande.

Att målsägande i efterhand upplever sig våldtagen är ju inte heller nödvändigtvis lika med att hon blivit våldtagen. Det går ju att dra paralleller till exempelvis konceptet med diskriminering eller kränkande särbehandling. Det finns säkerligen massor av människor där ute som upplever att de i någon situation blivit diskriminerad eller utsatt för kränkande särbehandling. Det innebär inte rent objektivt att de har blivit utsatt för diskriminering eller kränkande särbehandling.

Det förtar ju säkerligen inte deras subjektiva upplevelse av att ha blivit utsatt för diskriminering eller kränkande särbehandling, men det innebär ju inte heller att deras subjektiva uppfattning ska ligga till grund för någon klander mot den som de påstår ha utsatt dem om det vid en utredning inte gått att bevisa det.
Citera
2025-02-07, 18:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Domstolar kan utfärda felaktiga domar och fälla där de borde friat eller friat där de borde fällt, det vet vi alla. Bedömningen kan vara fel. Att slå fast om någon är skyldig eller oskyldig innehåller alltid ett mått av osäkerhet.

Det är inte orden i sig jag hänger upp utan att läsa in saker som inte finns där för att kunna antyda att den friande domen mot V på något sätt innehåller ett större mått av osäkerhet än något annat friande och att V skall betraktas som oskyldig på ett annat sätt än alla andra oskyldiga människor i samhället.

Det är inte alltid de inblandade vet vad som verkligen hänt och vad det innebär juridiskt. Både målsäganden och V kan här tro en sak om sitt eget beteende som inte stämmer, både faktiskt och juridiskt. Den subjektiva upplevelsen är inte liktydig med sanningen.
Citera
2025-02-07, 20:08
Medlem
Citat:
Om hon är anonym i handlingarna så är de anklagelser hon riktar mot mannen i offentligheten i skydd av anonymitet, oavsett att domstolen känner till namnet.

Trodde inte att du var sådan som bara måste hålla på att förvränga orden för att få rätt hur fel du än har. Men då vet jag.

Hon har inte riktat några som helst anklagelser emot mannen "i offentligheten", hon har gjort en polisanmälan och hon har inte på något vis varit anonym i sitt uppgiftslämnande.

Det är myndigheterna som valt att skydda hennes personuppgifter men inte mannens. Det är bara patetiskt att du försöker skuldbelägga henne för myndigheternas agerande! Men det säger en hel del om varför det här forumets moderering är så katastrofalt urballad som den är.
Citera
2025-02-07, 20:21
Medlem
Citat:

Det är också därför lagen vi har om våldtäkter är rättsvidrig. Man tvingade fram samtyckes delen just för att försöka underminera oskuldspresumptionen. Man skulle nog vilja (du också gissar jag) att alla åtalades under en skuldpresumption där du ska bevisa att du inte är skyldig. Med andra ord blir det åklagaren som ska bevisa att du INTE har gjort något(samtyckt) och du måste i praktiken försöka visa att du HAR gjort något. (Samtycke förelåg) Det är inte riktigt så illa men nästan.

Det är också därför man använder ord som "ska anses" eller "ska betraktas som" Anledningen till detta är för att vi är människor som måste leva med varandra och måste dra gränsen någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in