2025-02-07, 19:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Mobbad i sin ungdom, andrum som tonåring när han gick i en särklass och isolerad i sitt vuxna liv.

När jag gick i högstadiet kände jag en som Richard, han vart mobbad för sin autism och gick i särklass. Vad jag kan minnas har jag inte läst denna snubbe gå in i en skola och skjuta upp folksamlingar?

Det går inte att skylla på Richards uppväxt för hans dåd. Det finns tusentals barn som växer upp på precis samma sätt som Richard gjort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Då var väl sparräntan ca 3%
Kanske ärvt 3 millar, förskott på arv?
Då han fick lägenheten
Han har då brännt allt om han var så desperat

Bränt arv fast har lägenheten kvar?
Han flyttade hemifrån tidigare än 2017 och det måste sticka lite i ögonen på Soc. om han ärvt en bostadsrätt och kräver försörjning.
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Har det framkommit något nytt som pekar på att detta var en attack på socialen?
Citera
2025-02-07, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag har aldrig tänkt annat än att vapnen fanns i pappas/familjens bostad. Det är lite grann uppenbart att man inte baxat in ett vapenskåp i en etta på tretti kvadrat, det är bildligen jag omskrivit sådan term.

Klart vapnen vart hos föräldrarna, och han har haft tillgång i den givna naiviteten.

Vapen ska förvaras hemma, dvs på den adress man är folkbokförd det är grundprincipen.

Man kan få ett tidsbegränsat tillstånd att förvara vapnet hos någon annan om man har skäl till detta. Men om jag kommer ihåg rätt så får detta ske i max 3 år.

Så med tanke på det så förvarade han mest troligen sina vapen i sin lägenhet. Ett vapenskåp tar inte speciellt stor golvyta.
Citera
2025-02-07, 19:12
Medlem
”Polisens utredning av skolskjutningen i Örebro kanske aldrig kommer att bli tillgänglig för medier och allmänheten. Det säger Åklagare Elisabeth Andersson, som leder förundersökningen, till SVT Örebro.”

Sedär ja som jag tänkte.. finns alltså en risk att de kommer hålla tyst om varför detta hände! Varför det skulle bli så är ju inte så svårt att gissa! https://omni.se/a/8qV0G2
Citera
2025-02-07, 19:13
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Aftonbladet först, sen DN.. när kryper TV4 till korset?

De är alltid sena till korset. De vill ha klick och pengar först.
Tv4 kommer nog aldrig krypa... de är ju redan ett kryp.
Citera
2025-02-07, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag googlade lite snabbt bara. Men jag kan ha fel

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/alla-statistikamnen/halso-och-sjukvardspersonal/

Ok, tolkade kanske ditt inlägg fel eftersom det var otydligt skrivet. Stämmer nog rätt bra att andelen kvinnor som är sjuksköterskor är långt högre än andelen män.

Däremot är andelen sjuksköterskor väldigt låg jämfört med USKr.
Citera
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Jag är uppriktigt nyfiken på var du hört eller läst att skolskytten skjutit 30 minuter efter polisernas ankomst. Länka gärna!

Polisen Lars Bröms antyder ju att skytten tog livet av sig snabbt efter polisens ankomst.
https://www.sverigesradio.se/artikel/polisen-varsta-brottsplats-jag-sett-i-hela-mitt-liv

Polisen har själva sagt att de var på plats fem minuter efter första larmet, de mötte gärningsmannen och blev beskjutna, de besvarade ej elden utan drog sig sig tillbaka.
En timme senare påträffades gärningsmannen död, han hade tagit sitt eget liv.
Citera
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Inte alls omöjligt att vapnen fanns i föräldrarnas vapenskåp, eller borde varit där.

Man får ju inte ens licens om man inte har ett eget vapenskåp. Skulle han dessutom riskera att bli av med alla vapen om polisen knackade på och såg att han inte har vapnen hemma? Polisen kan nämligen komma på besök och kolla så att allt ser bra ut.

Man kan ansöka om förvaring hos annan vid särskilda skäl, men knappast för att man är en fara för sig själv, då hade ju licenserna rykt...
Citera
2025-02-07, 19:15
Medlem
Tydligen någon demonstration på Sergels Torg nu om hur synd det är om invandrare: "De har kommit hit för trygghet och möts av detta mörker" sa en talare. Så tröttsamt, finns inga bevis som tyder på att detta hade någonting med främlingsfientlighet att göra men något vänstern är riktigt duktiga på är att skapa ett narrativ snabbt utan grunder.

Alla våldtäkter, skjutningar, rån och sprängningar av invandrare varje dag och de lyfter inte ett finger men när en enda svenska GM utför ett dåd som verkar handla om hämnd mot socialen så blir de upphetsade. Skamlöst.
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Har det framkommit något nytt som pekar på att detta var en attack på socialen?

Är det verkligen vi på flashback som ska leta upp den informationen åt dig?
Citera
Medlem
Jo jag vet var Drottninggatan ligger. Min hemstad. Han mördade fem varav flera utländska medborgare. Hur många som blev skadade vet jag inte men han blev dömd för mordförsök på 119 personer, svennar, blattar i i en salig blandning. Och du din lilla sketna rasar kan hålla käften

Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Han gjorde ett attentat på svensk mark mot svenskar varpå en 9-årig svensk flicka dog. Är han rasist med? Eller han utesluts pga utav hans utländska namn?

Det heter ”svenskar”, passar inte det namnet så fly hem till din sandhytt i tredje världen igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in