2025-02-07, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Håller med dig i sak, men han var ju 35…väldigt svårt att göra något åt, skulle jag tippa.
om man inte kan anmäla och flagga för att ngn är olämplig för att ha vapen borde en sådan inrättning omedelbart inrättats! Det är samma som att man som "barn" (läs vuxna barn) agerar när ens föräldrar börjar bli för gamla att köra bil pga syn, virrighet, glömska etc. Man måste faktiskt ibland, av omtanke för sin närstående, och andra, gå in och agera. det kan man inte lägga på resten av samhället, som inte har samma information eller är insatta på samma sätt.
Senast redigerad av olleph 2025-02-07 kl. 11:28.
Citera
2025-02-07, 11:25
Medlem
Citat:
Nej. Blandar inte ihop. 30-06 är en mycket kraftfull patron, och i en halvautomatisk bössa som den här blir den brutal. Visst, den är inte helautomatiskt som kulsprutan, men ändå.

30-06 är för kraftfull för att effektivt användas handhållet helautomatiskt.

Den är dessutom hyggligt opraktisk i halvautomat.
Den slår betydligt mer än 7.62 NATO (alltså ak4).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så polisen lät dödandet fortgå och vågade inte ingripa?

De första poliserna kom 5 minuter efter larmet och gick direkt in i skolan. De drog på sig skyttens eld och hindrade därmed skytten från att döda fler elever.

Efter 10 minuter kom den regionala insatsstyrkan och gick omedelbart in för att söka igenom den 17000 kvadratmeter stora skolan. Det tog ett tag och vi vet inte exakt när de hittade den avlidne skytten eftersom de kanske inte ringde media och berättade det på en gång.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Hur länge fortsatte det smälla efter att polisen hade sin första konfrontation med RA?
Det tog uppåt en timme före det att man gick in och då hade skottlossningen upphört
Som skriver, plocka av polisen vapnen, de har batong och pepparspray, det räcker. Möjligen behöver de spikskor så de kan springa lite snabbare.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Jag fattar inte dessa förslag som presenteras idag... Allt är inriktat mot legala vapen😖
Tävlan i politiska poäng.
Socialdemokraterna i oppositionen har massa förslag. Hur det rwnt praktiskt ska gå att lösa nämns inte.
Polisen klarar inte ens av att besikta skjutbanor och ha ett bra flöde i licensansökningarna som det är idag.
Det behövs en helt ny myndighet om större förändringar ska gå att göra.
Polisen har redan fullt upp.
Citera
2025-02-07, 11:26
Medlem
Citat:
Hur länge fortsatte det smälla efter att polisen hade sin första konfrontation med RA?

Första patrullen var där efter 10 minuter vad jag hört efter första larmet till SOS.. skytten hittades en timme efter död. Det som jag läste var att första polispatrullen gått in men såg han men gjorde inget sen var det för mycket rök så dom fick svårt att andas och gick ut igen… dom hade ingen gasmasker med sig. När internationella insatsstyrkan kom vet jag inte.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
De första poliserna kom 5 minuter efter larmet och gick direkt in i skolan. De drog på sig skyttens eld och hindrade därmed skytten från att döda fler elever.

Efter 10 minuter kom den regionala insatsstyrkan och gick omedelbart in för att söka igenom den 17000 kvadratmeter stora skolan. Det tog ett tag och vi vet inte exakt när de hittade den avlidne skytten eftersom de kanske inte ringde media och berättade det på en gång.
Bullshit, de klev in och sprang ut och stod och gömde sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Dom kan ju jobba inom SFI/Komvux.
Kanske är det någon som är ett av dom oidentifierade offren, kanske håller dom sig hemma för att dom genomlevt ett trauma.

Utan tvekan börjar man spekulera , kan han ha börjat hemma hos några av personalen för att skapa underbemanning och på så sätt skapa mer kaos väl på plats.
Säger inte att det är så men som infon presenteras skapar det spekulation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Jag känner autistiska jägare som är föredömliga på alla sätt, och jag känner autistiska ungdomar som jag inte ens skulle våga låna ut en sax till. Det har inte med deras NPF-diagnoser att göra.
någon som är så pass isolerad och drar sig undan allt som i detta exemplet?
Citera
Medlem
Om gärningsmannen sett till att det är rök och svårt att se när man går in, då vet jag inte om det är så smart av polisen att gå in och skjuta. Risken är stor att isåfall hade vi haft en debatt där man diskuterar hur många av offren som blev dödade av polisen.

Vi får se om någon blev dödad efter att polisen anlände.

Det låga antalet mördade och skadade tyder ändå på att gärningsmannen inte sköt under lång tid, definitivt inte så lång tid som en timme som det sedan tog att hitta gärningsmannens döda kropp.

Va låga antalet mördade skriker ni kanske? 10 döda är väl inte lågt antal?

Jo, det hade kunnat bli många fler. Gärningsmannen utnyttjade inte sin fulla kapacitet att skjuta ihjäl människor med sina vapen och hade inte förbrukat sin ammunition.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Jag fattar inte dessa förslag som presenteras idag... Allt är inriktat mot legala vapen😖

Mot vapen av en typ som inte ens användes vid skjutningen dessutom.

Makthavarna och Polisen har dock under många års tid velat begränsa skjutvapen och helst helt förbjuda att civila får ha skjutvapen överhuvudtaget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja, det var 130 poliser där alla stod utanför gjorde inte ett skit…😭

Det är inte sant. Den första polispatrullen gick in i skolan 5 minuter efter larmet. Den regionala insatsstyrkan gick in efter 10 minuter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-beskriver-handelseforloppet-ett-inferno
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in