Citat:
diskussionen borde vara varför socialtjänsten drar bort ersättningen och därmed riskerar en psykisk sjuk människa bli bostadlös och bo under broar. Helt uppenbart är detta skapt av socialtjänsten som i sin tur fått sina direktiv från den moderata regeringen som sparar in på socialtjänst och psykvård.
skulden för morden är denna richard, men den indirekta skulden bär vår statsminister som har mage att åka dit o snyfta för offren.
det skall bli mycket intressant att se vad för vapen han använt, vad jag hört är det en halvautomat men det måste varit ett 20 skottsmagasin vilket begränsar ned antalet jaktvapen rejält. Det finns en ny lag kring magasin också, en knepig sådan stiftad av svensk polis som fick bestämma hela ordformulerinen i lagen men den säger typ att du får endast ha magasin som passar ditt vapen, inget om storlek på magasin
skulden för morden är denna richard, men den indirekta skulden bär vår statsminister som har mage att åka dit o snyfta för offren.
det skall bli mycket intressant att se vad för vapen han använt, vad jag hört är det en halvautomat men det måste varit ett 20 skottsmagasin vilket begränsar ned antalet jaktvapen rejält. Det finns en ny lag kring magasin också, en knepig sådan stiftad av svensk polis som fick bestämma hela ordformulerinen i lagen men den säger typ att du får endast ha magasin som passar ditt vapen, inget om storlek på magasin
Håller med dig i stora delar, men socialtjänsten är en kommunal enhet med myndighetsutövning. Vill du peka fingret politiskt så får du titta på hur kommunfullmäktige där Rickard bor ser ut. Jag håller med dig helt i att det var väldigt dumt att neka en uppenbart psykiskt sjuk individ hans enda möjlighet att försörja sig. Det skapar desperata människor. Hade inte Rickard haft vapen så hade han säkert använt en kniv istället.
Lagen om magasin bet polisen i rumpan rejält. Det är sant att de rekommenderade en ny utformning, men EU-direktiv krockade med svensk lagstiftning om jag minns rätt. Samma EU-direktiv tolkades som att man inte får förbjuda vapen baserat på utseende, vilket öppnade upp för väldigt många halvautomatiska vapenmodeller som friskt diskuteras i media just nu.
Även tidigare var det tillåtet med halvautomatiska vapen med stor magasinkapacitet, bara det att utbudet var begränsat. Om du söker på "Browning bar match" så har denna modell varit laglig för jakt sista 20 åren. Det gick utan några problem att köpa 20-skott magasin till denna modell. Personligen gissar jag att Rickard Använt en "Ruger PCC", också en modell som, ifall den tillverkats, enligt lag kunnat köpas de sista 40 åren. Det är helt säkert ett halvautomatiskt vapen han använt, jag lyssnade på en ljudinspelning och där hördes det 5-6 raska knallar som garanterat kom från ett halvauto.
Jag läste även någonstans i media att de fått info om att han ägde ett 30-06 jaktgevär samt ett hagelgevär.