2025-02-06, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
diskussionen borde vara varför socialtjänsten drar bort ersättningen och därmed riskerar en psykisk sjuk människa bli bostadlös och bo under broar. Helt uppenbart är detta skapt av socialtjänsten som i sin tur fått sina direktiv från den moderata regeringen som sparar in på socialtjänst och psykvård.

skulden för morden är denna richard, men den indirekta skulden bär vår statsminister som har mage att åka dit o snyfta för offren.

det skall bli mycket intressant att se vad för vapen han använt, vad jag hört är det en halvautomat men det måste varit ett 20 skottsmagasin vilket begränsar ned antalet jaktvapen rejält. Det finns en ny lag kring magasin också, en knepig sådan stiftad av svensk polis som fick bestämma hela ordformulerinen i lagen men den säger typ att du får endast ha magasin som passar ditt vapen, inget om storlek på magasin

Håller med dig i stora delar, men socialtjänsten är en kommunal enhet med myndighetsutövning. Vill du peka fingret politiskt så får du titta på hur kommunfullmäktige där Rickard bor ser ut. Jag håller med dig helt i att det var väldigt dumt att neka en uppenbart psykiskt sjuk individ hans enda möjlighet att försörja sig. Det skapar desperata människor. Hade inte Rickard haft vapen så hade han säkert använt en kniv istället.

Lagen om magasin bet polisen i rumpan rejält. Det är sant att de rekommenderade en ny utformning, men EU-direktiv krockade med svensk lagstiftning om jag minns rätt. Samma EU-direktiv tolkades som att man inte får förbjuda vapen baserat på utseende, vilket öppnade upp för väldigt många halvautomatiska vapenmodeller som friskt diskuteras i media just nu.

Även tidigare var det tillåtet med halvautomatiska vapen med stor magasinkapacitet, bara det att utbudet var begränsat. Om du söker på "Browning bar match" så har denna modell varit laglig för jakt sista 20 åren. Det gick utan några problem att köpa 20-skott magasin till denna modell. Personligen gissar jag att Rickard Använt en "Ruger PCC", också en modell som, ifall den tillverkats, enligt lag kunnat köpas de sista 40 åren. Det är helt säkert ett halvautomatiskt vapen han använt, jag lyssnade på en ljudinspelning och där hördes det 5-6 raska knallar som garanterat kom från ett halvauto.

Jag läste även någonstans i media att de fått info om att han ägde ett 30-06 jaktgevär samt ett hagelgevär.
Citera
2025-02-06, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Det är väl ännu inte bekräftat vilka av sina jaktvapen han använde i dådet, men hagelgevär och 30-06 har nämnts. Efter ett skott i bakhuvudet med en expanderande kula eller framifrån med hagel på nära håll så går det inte att identifiera personens ansiktsdrag, då behöver de använda tandkort - om tänderna fortfarande är tillräckligt intakta - eller DNA-test för att med säkerhet identifiera varje individ.

3006 är en jävla kanon, jag skulle säga det är väldigt ovanligt att hitta en 3006 på halvauto med jaktlicens i sverige, det måste vara väldigt oskön skjutning då rykelen är rätt hård. Smällarna som hördes i snabbföljd var halvauto, och det var inte kaliber 22 utan tyngre men jag tror inte det var 3006 smällar

det skall bli så jävla spännande att se vad han skjutit med. MIn första tanke var någon AR men jag undrar om han verkligen haft råd att köpa en sådan
Citera
2025-02-06, 07:59
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Jag har både haft trauman i barndom som vid äldre ålder samt svår social fobi men det löste sig av att jag hamnade på Flashback då jag då sannerligen inte kan känna ångest omkring människor när jag fått upptäcka hur puckade så otroligt många är i samhället. Jag har även A och B inom vårdämnena och då såklart psykiatri och psykologi. Jag kan tillräckligt mycket för att veta vad jag pratar om när jag spånar kring olika perspektiv. Chatgpt är knappast min informationskälla.
Ändå är du ett bortskämt socialfall.

Citat:
Wow, och ändå lyckas du uttrycka dig på ett så tydligt okunnigt vis.
Jag träffar på er varje dag och har många exempel på liknande egotrippande som "INTE VILL JOBBA!!" som en otroligt fet medelålders man som spelade spel hela dagarna sa till socialtjänsten.

Citat:
Saken är att män sällan söker hjälp de borde. Honom skulle de ordnat upp saker för eftersom han tydligt saknaden betydelsefull funktionsförmåga.
Han borde tvingats.

Samhället har inga skyldighet att ta hand om bortskämda skitungar. Om de är så sjuka ska de sitta inlåsta och neddrogade, inte vara ute i samhället och få licens på vapen. Samhället ska skydda oss andra från knäppgökar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Angående teorin om socialtjänst på plats så var det någon här i tråden som skrev att studenter på komvux bland annat fick ett mail om att socialtjänsten hade någon typ av informationsmöte den dagen.

De skickade ut mailet en vecka i förväg om att de ska befinna sig där den dagen så att de har en vecka på sig att fundera över eventuella frågor. Det är inte omöjligt om allt detta stämmer att han som fd eller kanske vilande student fått ett sånt mail och visste att de skulle vara där under dagen. Låter inte som att inlägget skulle vara fake och skulle förklara valet av dag och plats

Ligger nog mycket i det du skriver.

Skjuter man med tunga vapen inne i en skolmiljö är det risk för att det endast inte blir planerade offer.

Att det blev tio döda känns ändå som ett lågt antal med tanke på beväpning och tiden GM hade på sig.

Ville han döda så många som möjligt, då borde det kanske vara ännu fler döda och skadade?

Nu fokuserade möjligen sitt hat mot lärare och personal från soc?

Det känns inte helt rasistisk.
Citera
Medlem
Självklart har han blivit inspirerad av Breivik, Lundin Pettersson, skolattacken i Eslöv.
Citera
2025-02-06, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ion-Cannon
De är bland personerna som fått sina ansikten sönderskjutna och därför "saknas" de.

Citat:
Ursprungligen postat av Ztarscream666
Sönderskjutna i ansiktet?

Citat:
Ursprungligen postat av Ztarscream666
Shit, måste ha blivit ett blodbad

Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Två tjejer med hijab hjälpte en man som blivit skjuten i axeln och tog av sin hijab för att stoppa blödningen. Gärningsmannen gick förbi dem på nära håll och bara kollade på dem utan att säga något . Detta sa frugan att hon såg på tv på någon kanal(svt/tv4)

Jag funderar på om det var så att GM gick runt och sköt mot samma personer om och om igen i ren vrede. Det skulle förklara varför han bara gick förbi vissa och varför det ”enbart” blev 10 stycken under den här långa tiden som han verkar ha haft på sig. Det skulle också förklara den mängd blod som det vittnas om samt varför det är så svårt att identifiera alla. Han var inriktad på vissa specifika (och kanske även sköt mot de som försökte rädda just de personerna).

Mängden blod beskrivs som något enormt:

https://www.svt.se/nyheter/video/bc2d563d4aed3bc8-andreas-var-blod-over-hela-golvet?spellista=WyJhc3RyaWQtdmlkZW9wbGF5bGlzdCIsI jAyYm0 0ZSJd
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Detta är säkert en bakomliggande orsak.

Han fick en så kallad asperger meltdown och var plus beväpnad under det tillståndet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Tack och samtidigt så beklagar jag vad du upplevt.

Ja alltså jag tror att allvarligare saker skedde där i högstadiet. Om det så var, lär vi aldrig få veta. Förhoppningsvis så kommer politiker se det allvarliga i hans vapenlicens. En annan frågeställning är även varför han inte hade sjukersättning och samordnade insatser. Det är för människor likt honom vi har ett system med aktivitets- och sjukersättning.

Invandrare jublar åt att de har något att anklaga svenskar för nu igen, som om inte omkring ett trettiotal främst invandrare kommer mista sina liv i skjutningar utförda av främst andra invandrare de kommande tio månaderna. Gärningsmän som den här Rikard framstår som mer enkel att kunna arbeta med. Något hos honom ger inte ens riktigt det där typiska kännetecken som den här sortens förövare/terrorister, brukar ha. Och ja, vi har sjukförsäkringssystem för att just människor likt honom inte ska pressas sönder eller "bara " bli hemlösa och leva på gatorna för att bli galnare och galnare.

Varför har man inte gjort samordnade insatser kring GM och hur kan man ha missat vid möten och samtal att han var påtagligt psykiskt sjuk? Varför har ingen anmälan till psykiatrin skett?

Det enda jag vill kritisera de anhöriga kring är att de borde ha agerat och anmält hans vapenlicens till myndigheter när de visste att han led av allvarligare form av psykisk ohälsa. Det där begriper jag inte,. Jag har själv en ung anhörig som är intresserad av militär och, man samlat in pengar till för att stötta det militära intresset varpå jag bara skänkte 300 då jag helst av allt inte vill medverka överhuvudtaget i ett osunt intresse likvärdigt om exempelvis en pojke jag varit en del barnvakt till som äldre skulle ha kriminalitet som intresse och då skulle få presenter som ämnar att uppmuntra intresset. Nu var det bland annat en gammal militärradio personen samlade pengar till så det var inte något "avvikande" så att säga. Men man blir tveksam. I den kontexten förstår jag inte hur man kan se en närstående må dåligt och veta att den lagligt äger vapen. Som minst kan det leda till självmord, som värst det som nu skett.

Är människor helt blinda inför pojkar och mäns negativa kulturer? Vapenlicenser, rap som våldspropaganda, kriminalitet, högerextremism, islamism, osv.

Ja, hans anhöriga har antingen blundat för hans tillstånd (och då har de åtminstone en indirekt skuld) eller helt tappat kontakten med honom (vilket hans namnbyte tyder på). Tyvärr behöver man inte ens prata med en polis för att få vapenlicens, det är en enkel pappersansökan. Och utbildare i jägarexamen har ingen möjlighet att bedöma någons lämplighet som jägare eller vapenägare, de utbildar i jaktskytte och korvstoppar eleverna med fågelarter tills de klarar teoriprovet (resten av provet är trivialt).

Vissa mindre seriösa utbildare ger till och med "garanti" - dvs du får göra om proven hur många gånger som helst tills du lyckas, det är ytterst ovanligt att ens de mest hopplösa fallen går ifrån en sådan "utbildning" utan jägarexamen. Jägarkåren är ett skvallrigt gäng så vem som ligger bakom hans jägarexamen kommer i alla fall krypa fram till slut.
Citera
2025-02-06, 08:02
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Självklart har han blivit inspirerad av Breivik, Lundin Pettersson, skolattacken i Eslöv.

Akilov, Drottninggatan, paristerroristerna osv, osv. Eller måste man inspireras av de med samma religion?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel123
Håller med dig i stora delar, men socialtjänsten är en kommunal enhet med myndighetsutövning. Vill du peka fingret politiskt så får du titta på hur kommunfullmäktige där Rickard bor ser ut. Jag håller med dig helt i att det var väldigt dumt att neka en uppenbart psykiskt sjuk individ hans enda möjlighet att försörja sig. Det skapar desperata människor. Hade inte Rickard haft vapen så hade han säkert använt en kniv istället.

Lagen om magasin bet polisen i rumpan rejält. Det är sant att de rekommenderade en ny utformning, men EU-direktiv krockade med svensk lagstiftning om jag minns rätt. Samma EU-direktiv tolkades som att man inte får förbjuda vapen baserat på utseende, vilket öppnade upp för väldigt många halvautomatiska vapenmodeller som friskt diskuteras i media just nu.

Även tidigare var det tillåtet med halvautomatiska vapen med stor magasinkapacitet, bara det att utbudet var begränsat. Om du söker på "Browning bar match" så har denna modell varit laglig för jakt sista 20 åren. Det gick utan några problem att köpa 20-skott magasin till denna modell. Personligen gissar jag att Rickard Använt en "Ruger PCC", också en modell som, ifall den tillverkats, enligt lag kunnat köpas de sista 40 åren. Det är helt säkert ett halvautomatiskt vapen han använt, jag lyssnade på en ljudinspelning och där hördes det 5-6 raska knallar som garanterat kom från ett halvauto.

Jag läste även någonstans i media att de fått info om att han ägde ett 30-06 jaktgevär samt ett hagelgevär.

ja något som den ruger du nämner skulle kunna vara trolig kandidat. helt klart var det halvauto och ljudet från smällarna (vilket alltid är svårt avgöra på film) skulle jag säga att det inte är kaliber 22 utan något mer med tryck i
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Media borde sluta kalla detta för "Skolskjutningen 2025".
Mördaren var ute efter vuxna personer som jobbade på den här platsen. Personer som han tyckte hade behandlat honom dåligt.

Speciellt Aftonbladet som ju skött sin rapportering bedrövligt dåligt. TV4 är ju också helt ute och cyklar med sitt ljudklipp.

Inte lätt att vara media.
Har dom ingen info inom fem minuter klagar hela FB högt.
Kommer dom med info efter fem minuter klagar FB högt att det är för lite info.
Kommer dom med info som sen visar sig bara fel, klagar FB högt.
Väntar dom till att få 100% korrekt info klagar FB att det går för långsamt, gärna kompletterat med "mörkning" "dom döljer nåt" etc...
😂
Citera
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover1001
Ensamma människor under lång tid är farliga. Här har alla i samhället ett ansvar att inkludera och visa medmänsklighet. Märkligt av familjen att låta honom vara själv? Har man ingen annan borde familjen vara sen som inkluderar. Dagens skola med många unga som misslyckas, blir hemmasittande och ensamma kan på sikt bli farliga. Något för dagens politiker att lösa! Alla ska kunna gå i skolan. Lägg därtill tillgång till andra galna via nätet som man enkelt kan få kontakt med…

Jo, tyvärr kan nog mycket härledas till den nedskärning sossarna gjorde i psykvården på 90-talet.

Det släppte lös alla galningar ut till samhället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in