2025-02-07, 18:57
Medlem
Att personer med autism är kraftigt överrepresenterade vad gäller att bli massmördare är ett vetenskapligt faktum.

Självklart är inte alla autism farliga (absoluta majoriteten är helt ofarliga precis som normal populationen). Men autism är en riskfaktor för att begå extrema våldsamheter. Det är något alla bör vara medvetna om för att kunna sätta in rätt insatser på rätt plats.

Neurodevelopmental and psychosocial risk factors in serial killers and mass murderers

https://gup.ub.gu.se/publication/200982

Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Jag tycker denna är värdig att klistra in i denna konversation som aldrig slutar om hans diagnoser:
Riksförbundet Attention och föräldrar till barn med autism befarar att skolskjutningen i Örebro kan öka risken för stigmatisering av diagnosen, rapporterar TV4 Nyheterna.

En mamma berättar att många av hennes vänners barn kallats ”farliga” och "potentiella skolskjutare" efter dådet bara för att de har autism. Dessutom oroar hon sig för sin egen son som har diagnosen.

”Om han felaktigt blir stämplad som våldsam kan det leda till att han blir isolerad, utfryst och får nedsatta möjligheter i skolan och samhället”, skriver mamman.

NPF-organisationen Attentions ordförande Anki Sandberg instämmer i att risken för stigmatisering nu kan öka.

– Tillfälligt kan människor desperat försöka söka en förklaring och försöka koppla ihop dådet med diagnoser, säger hon.
https://omni.se/risk-for-okad-stigmatisering-av-autism-efter-dadet-barn-kallas-farliga/

Vi vet fortfarande inte om han hade autism eller asperger, eftersom special skolan han gick i var för båda. Vi vet inte heller vilken grad av autism han hade. Och i vilket fall som helst, gör det ingen skillnad.
Citera
2025-02-07, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vad jag förstår så är väl fördelningen inom vården, sjuksköterskor ,80%. Och på Risbergska pågick det vidareutbildning för just de inom vården.

Du menar kanske undersköterskor? Dvs USK.

Andelen sjuksköterskor är mycket lägre.
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningsdemokrat
Jag ställer frågan igen, fast på ett annat sätt för trögfattade individer utan tolkningsförmåga: Håller ni käften när det visar sig att det inte bara är nysvenskar som mördats???!!!
Vilka är det du tänker på?

Brottsoffer som var 52 år som lyfts fram av högernissarna som en "svensk" tjej, må vara född här. Men hennes föräldrar var nog inte det med tanke på hennes efternamn.

Men du verkar känna till mer "svenskar".
Citera
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Han fick panik vid upptäckten av polisen och avslutade sitt eget liv för att undvika att bli gripen.

Nej han fick nog av skjutandet i 1 timme kraften tog slut
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Han var antagligen ute efter att skjuta kvinnor och männen spelade hjältar eller var i vägen. Så en incel.

Tja, eller så ville han bara hämnas på sin gamla skola.
Citera
2025-02-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Han fick panik vid upptäckten av polisen och avslutade sitt eget liv för att undvika att bli gripen.

Ja, han kan omöjligt ha anat att polisen kommer på två röda om man går loss med skjutvapen på allmän plats. Måste ha varit en riktig chock
Citera
2025-02-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl
De två syrier och en bosnier gick på SFI.

Rasisten visste om detta

Han var ute efter invandrare

Han måste lagt en hel del tid på att reka inför dådet då antar jag?
Citera
2025-02-07, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Fast att något av offren skulle arbeta inom socialtjänsten är väl bara ett rykte.
Ja ett rykte. Att det saknas några kommunanställda kan ju lika gärna handla om folk som jobbade i hemtjänsten. Och så pluggade de till undersköterska samtidigt (eller läste SFI).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det är överskott av kapital, oklart var pengarna kommit ifrån eller tagit vägen men det borde ha stuckit i socialens ögon?

Lite oklart varför han skulle få ett arv när föräldrarna är i livet, inte omöjligt men relativt ovanligt.

Skulle det handla om schablonskatt för en ISK 2016 skulle det motsvara en portfölj på i runda slängar 40 miljoner om jag minns rätt.. känns inte troligt.

Då var väl sparräntan ca 3%
Kanske ärvt 3 millar, förskott på arv?
Då han fick lägenheten
Han har då brännt allt om han var så desperat
Citera
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Har hittat. Han har två brödrar och en syster. Alltså var de totalt fyra barn. Och ska man sätta barn till världen då ska man också ta hand om dem vad gälller också grundskola och gymnasiet. Herregud vilka dåliga föräldrar.

Inte så jävla lätt med en autist! Har en i släkten, hans föräldrar har gjort allt, men han skiter i det! Har hade dessutom en resurs i skolan i stort sett varje dag hela högstadiet. Inte många godkända betyg för det.
Citera
2025-02-07, 19:01
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Du menar kanske undersköterskor? Dvs USK.

Andelen sjuksköterskor är mycket lägre.
Jag googlade lite snabbt bara. Men jag kan ha fel

Citat:
För den största yrkeskåren, sjuksköterskor, utgjorde kvinnor 83 procent och män 13 procent av den sysselsatta personalen år 2022
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/alla-statistikamnen/halso-och-sjukvardspersonal/
Citera
2025-02-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleerboy1
Tycker ändå att staten inte har gjort tillräckligt för att hjälpa honom, det är ändå uppenbart att han har behövs hjälp redan i skolan men att skolan inte har gjort något åt det.

Jag har haft socialtjänsten på mig sen jag börja i skolan och gjord massa olika tester, men att socialtjänsten skulle skitit i GM hela hans uppväxts så är det uppenbart att det är statens fel.
tja föräldrarna då? Om man har ett barn med behov måste man väl se till att ens barn får rätt vård/ vägledning. Inte bara sopa det under mattan och åka på utlandsresor istället. Om föräldrarna hade kämpat för hjälp borde hans problematik vara känd och hur fasiken kan man få vapenlicens då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in