2025-02-07, 18:08
Medlem
santos_devilles avatar
Han var antagligen ute efter att skjuta kvinnor och männen spelade hjältar eller var i vägen. Så en incel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Tvärtom. Trots anpassningar, patologisering av udda beteende och borttagna krav blir det ju inte bra. Förr (och i andra länder) funkade det trots krav och utan anpassningar.

Då är kanske inte borttagna krav, patologisering av udda beteende och anpassningar rätt väg att gå?
Kanske är det trots allt bättre att visa att man tror på människan, se möjligheter istället för hinder och ställa tydliga rimliga krav som förbereder för verkligheten i vuxenlivet? Inte bara säga ”nej men stackars dig, du kan inte lära dig något, alla andra är dumma och oempatiska, du får vara hur udda du vill, här får du en lägenhet och livslång försörjning”
Du har nog delvis rätt men jag anser att de här personerna inte kan ta det ansvar de bör göra. För att de ska kunna det måste de genomgå behandling. Annars blir det bara skit.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Jag tror fortfarande att socialsekreterarna (Camilla och Elsa?) var hans primära måltavlor.
Sedan slank det med några andra offer också av bara farten eller för att de gick emellan eller för att de stod i vägen.
Citera
2025-02-07, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Det gjorde jag inte. Jag skrev godman eller förvaltare. Jag är väl införstådd med skillnaderna.

Nej det är det inte. Jag har sökt vård i evigheter för trauman utan att få sådant men istället försökte psykiatrin tvinga mig attskriva underför godman vilket jag gjorde under press. Skälet var att jag skuldsatta som ung och bostadslös varpå man försökte tvinga mig att helt fråntas rätten att styra över min ekonomi. Jag har aldrig slutat betala räkningar grund av annat än socioekonomisk utsatthet och avsaknaden av pengar/inkomst.

Det är inte något som behöver diskuteras. Rickard saknade helt skäl för godmanskap eller förvaltare.Däremot har samhället undanlåtit att vidta andra nödvändiga insatser rörande honom.

https://www.uppdragpsykiskhalsa.se/sip/

Jag har pluggat psykiatri och psykologi. Att jag inte vil arbeta inom området beror på att jag knappast vill ha befinna mig bland en sådan utbredd inkompetens som psykiatrin innebär, i yrkeslivet lika lite som jag frivilligt vill ha den låga kunskapsnivån blan människor som sköter min medicinska behandling rörande ADHD medicinering och medicinering kring sömnen men de går knappast att välja bort om jag inte bryter mot lagen och börjar köpa mediciner på gatan. Att angripa människor som mig med tvångsmedel och felaktiga behandlingar anser samhället okej baserat på mitt kön medan män likt Rickard går fria oavsett om de bara möter enstaka handläggare eller är välkända för våldsproblematik och missbruk.

Dravlet om godmanskap frångår det verkliga behov av insatser som förekom. En godman är dessutom inte utbildad utantill och med jag skulle kunna söka till att bli sådan. Vi måste börja värdera kompetens med krav ot människor som har o,ikapp uppdrag och yrken. Rickard var en person som knappast skulle velat ha in en godman att röra omkring i grytan som asocial men definitivt ändå ett föremål av intresse för insatser och samordnade sådana där människor som får betalt efter adekvat utbildning, hade gått in.

Dravlet är helt och hållet ditt, baserat på någon vag hågkomst av en sammanstötning med psykiatrin!

Om jag skall välja mellan att tro på dina påståenden (gode män som "rör om i grytan", vad är det för fantasier?)och Wikipedia känns nog Wikipedia en aning mer trovärdig:
Citat:
En god man får inte gå emot huvudmannens vilja och denne kan säga upp godmanskapet. En god man skiljer sig således från en förvaltare genom att huvudmannen behåller sin rättshandlingsförmåga, alltså rätten att representera sig själv.

Jag vidhåller att en god man vore exakt vad RA hade behövt!
Citera
Medlem
De två syrier och en bosnier gick på SFI.

Rasisten visste om detta

Han var ute efter invandrare
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi vet inte exakt när han slutade skjuta folk och varför han slutade.

Vore intressant om det finns en koppling(gemensam nämnare) mellan offren.

Citat:
Ursprungligen postat av Skinnpinnen
Jag har läst och förstått admins inställning gällande OT i den här tråden men jag har ändå några funderingar som jag inte tycker är okontroversiella...och jag hittar ingen annan tråd som besvarar mina funderingar...

Han bytte ju namn 2017 från Jonas Rickard Simon...till Rickard Andersson...han har dessutom gått i en skola avsedd för ungdomar med Asbergers syndrom och samtidigt fått icke godkänd på den utbildningen...

Undran är ju vad för bakrund föräldrarna har med tanke på det ursprungliga efternamnet? vilket land kommer dom ifrån eftersom Simon härstammar från Grekland? med viss spridning i Balkan...

Hur kan en människa med Asbergers syndrom falla genom polisens nät och få vapenlicens?

Att han levt på bidrag är ju ingen konstighet om han nu har Asbergers syndrom?

Och om han är även i rötterna svenskanpassad så har han ju insett att nu är fan måttet rågat...

Självklart synd om dom som blivit skjutna men det är minst lika synd om honom som samhället inte uppenbarligen kunnat hantera...

Både pappa och mamma har svenska förnamn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Jepps det ser ju ut som handläggare / soctanter men än skolelever. Men hur visste han att ett gäng soctanter skulle hålla / vara på nån kurs på skolan. Var han kallad till nån vuxendagis-kurs?

Vill bara poängtera att soc-tanter inte har en statisk ålder på typ 57 år. De är också unga någon period i livet. Apropå att äldre kvinna betyder soc-tant.
Citera
2025-02-07, 18:10
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TradingSuckz
Det här om att jag "bör jobba inom polisen" för att jag "redan löst allt"? Nej, jag bara ser det som är uppenbart för alla som inte är hjärntvättade rasistiska idioter. En svensk man valde en skola full av invandrare, letade upp sina offer och avrättade dem. Men istället för att erkänna vad som hände, sitter du här och krystar fram de mest patetiska undanflykterna.

Du kan vrida dig hur mycket du vill – det förändrar ingenting. Det här var en rasistisk terrorattack, och folk som du, som försöker dölja det, är en del av problemet.

Haha, hör du dig själv? En svensk man valde en skola full av invandrare? Hur vet du det? Din confirmation bias är så jävla uppenbar och tydlig att man skäms lite för dig. Hur vore det om du tänkte igenom dina resonemang lite mer rationellt och logiskt, istället för att så uppenbart styras av dina känslor och önsketänkande?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag tror fortfarande att socialsekreterarna (Camilla och Elsa?) var hans primära måltavlor.
Sedan slank det med några andra offer också av bara farten eller för att de gick emellan eller för att de stod i vägen.

Fanns det fler Camilla bland offren? En Camilla ska enligt ett inlägg studerat till undersköterska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Jepps det ser ju ut som handläggare / soctanter men än skolelever. Men hur visste han att ett gäng soctanter skulle hålla / vara på nån kurs på skolan. Var han kallad till nån vuxendagis-kurs?
Många elever på komvux är nog i de där åldrarna. (Möjligen med undantag av 68-äringen som kan ha varit en lärare.)
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnpinnen
Jag har läst och förstått admins inställning gällande OT i den här tråden men jag har ändå några funderingar som jag inte tycker är okontroversiella...och jag hittar ingen annan tråd som besvarar mina funderingar...

Han bytte ju namn 2017 från Jonas Rickard Simon...till Rickard Andersson...han har dessutom gått i en skola avsedd för ungdomar med Asbergers syndrom och samtidigt fått icke godkänd på den utbildningen...

Undran är ju vad för bakrund föräldrarna har med tanke på det ursprungliga efternamnet? vilket land kommer dom ifrån eftersom Simon härstammar från Grekland? med viss spridning i Balkan...

Hur kan en människa med Asbergers syndrom falla genom polisens nät och få vapenlicens?

Att han levt på bidrag är ju ingen konstighet om han nu har Asbergers syndrom?

Och om han är även i rötterna svenskanpassad så har han ju insett att nu är fan måttet rågat...

Självklart synd om dom som blivit skjutna men det är minst lika synd om honom som samhället inte uppenbarligen kunnat hantera...

Aspergers.

Vadå polisens nät? Det är troligen ganska vanligt med autister som har vapen. Det är inget olagligt på något sätt.
Citera
2025-02-07, 18:11
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
1. Killen gick i en specialklass för Asperger i grundskolan och gick ut med IG. Han mobbades i skolan.
2. Han försökte att plugga in gymnasiet utan att klara det.
3. Han har inte haft en taxerad inkomst sedan 2013.
4. Levt på bidrag i 12 år men nu hade socialtjänsten sett till att han inte får fortsätta försörjningsstöd vilket gör att han inte kommer att kunna betala hyran, köpa mat m.m.
5. Vet man hur personer med Asperger fungerar under press kan det leda till urskiljningslösa vredesutbrott mot de som gjort honom något ont så kan det yttra sig såhär. Soc.tanterna var hans måltavla. Det är svårt att komma in på soc. Du måste bli insläppt.
6. Han gick till Campus Risbergska..där många från kommunen jobbar. De blev hans måltavla.
7. Han dödade mestadels kvinnor..och på soc jobbar mestadels kvinnor.
7. Han hade väl en koppling till skolan och har varit inskriven där tidigare? Soc kan ha sagt, ”antingen pluggar du eller tar ett Samhall-jobb eller så drar vi in pengarna”. Då blev han skogstokig och tänkte ”inte den jävla skolan igen, jag ska göra kaoz där”. Sen kan han mycket väl valt att skjuta endast MENA/negrer när han kom dit. Att det blev mest kvinnliga offer kan bero på att de springer långsammare. Rent krasst så är många medelålders MENA-kvinnor både otränade och överviktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in