2025-02-07, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Kan någon förklara hur man skjuter sig själv med ett gevär, dvs ett vapen med lång pipa ?Det måste ju vara ganska svårt att skjuta sig i huvudet ( om det nu var det han gjort)
Någon som kan ge en förklaring ?

Det är lätt gjort. Det är bara att sätta mynningen under hakan eller mot pannan eller vad som och trycka på avtryckaren.
Citera
Medlem
mosucks avatar
Vem vet, det tänkta offret kanske inte ens dog, eller var menad att dö
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Tror du att socialsekreterarna (Camilla och Elsa?) var hans primära måltavlor.

Det är möjligt.
Men jag hoppas han har lämnat något efter sig i lägenheten som förklarar motivet mer i detalj. Han har ju planerat skjutningen noga så hoppas han även skrivit ner något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Han var antagligen ute efter att skjuta kvinnor och männen spelade hjältar eller var i vägen. Så en incel.
Då fanns det väl bra många fler måltavlor för GM? Och varför lät han somliga (både kvinnor och män) gå och andra inte?
Citera
Medlem
Uruzita1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Haha, förståndshandikappad! Han hade både körkort och vapenlicens.

Du är själv så dum så att du tror att alla autister är efterblivna. Pot calling kettle black.

Förlåt att jag inte var PK nog i min etikettering av massmörarden. Jag menar förstås neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Ajabaja
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kralnor
Möjligheten för politiska/samhälleliga motiv såsom hat mot socialen, kvinnor eller invandrare kvarstår, men kanske var det enklare än så.

Vi har en psykiskt sjuk och djupt isolerad man som har bestämt sig för att begå massmord och därefter avsluta sitt liv. Han resonerar kring sina alternativ.

För att mörda så många som möjligt vore hans första tanke kanske ett shoppingcenter eller en gågata på stan. Men i en sån omgivning är han helt oskyddad på öppen plats. Det blir kaos och folk kan fly enklare. Dessutom känner han sig utsatt (och uttittad, med den sociala fobi han sannolikt bär på)

En större byggnad med många korridorer och utrymmen där han kan röra sig fritt och genskjuta flyende blir mer effektivt, därav en skola mest lämplig. Ingen reagerar på en okänd persons närvaro där heller.

Han vill inte mörda barn, så han söker sig till vuxenskola. Denna skola har han själv gått på och är därmed bekant med dess utformning. Hans val är gjort. Att flest kvinnor är bland de döda kan vara så enkelt som att de är fler i antalet på skolan.

Kan vara precis så. Eller så enkelt att han hörde röster som sa åt honom att gå till skolan och döda "monster" där. Jag tycker att det långvariga kaoset tyder på att något var riktigt fel. Som jag förstår det liknade skolan en krigszon och ändå så befann han sig där väldigt lång tid. Krävs nerver av stål för att i timmar gå runt bland blod, hjärnsubstanser och skrikande människor, eller så krävs det väldigt trasiga nerver. Jag lutar år det sistnämnda. I en psykos så är verkligheten som en dimma och man uppfattar inte omgivningen på samma sätt som andra.
Senast redigerad av Florman 2025-02-07 kl. 18:29.
Citera
2025-02-07, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Detta vore mardrömmen för Sverige, att rasmotsättningar formas och leder till hämndaktioner. Det kan bli irreparabelt.
Kommer inte bli något raskrig som en del SD-are drömmer om.
Polisen har egentligen två saker att reda ut.
1. Motivet. 2. Polisens egna insats i relation till händelseutvecklingen. Om locket läggs på så säga därför gärningsmannen är död och kan därför inte dömas och att det inte blir rättegång kommer svenska samhället få stora problem hos många invandrargrupper rörande förtroende för rättsväsendet och polisen och politiken. Det är inte bra.

Hämndaktioner från invandrare i gemen tror jag inte alls på. Möjligtvis kan det spä på någon enskild asylsökandes, som får asylavslag, motivation att ”hämnas”. Men ingen invandrare kommer att hämnas Örebromassakern.

Däremot kommer detta inte vara det sista högerextrema terrorbrottet i Sverige. Här har vår högerregering enormt ansvar när man lierar sig med rasisterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TradingSuckz
Socialtjänsten låg fem jävla minuter från hans hem. Om han verkligen hatade dem så mycket, varför gick han inte dit? .

Går det att komma in på Örebro socialförvaltning med 3 gevär menar du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvitter-Splitter
Det är din åsikt. Det kan du få tycka.

Men ställ dig gärna frågan hur de anpassningarna som görs för NPF-barn i dagens skolmiljö skulle ha påverkat RA. Han var född på 80-talet. Kunskapsläget beträffande dessa barns behov var (och är fortfarande i viss utsträckning) undermåligt under 90- och 00-talet. Han fick anpassad skolgång sent. Han beskrivs av klasskamrater från högstadiet som en avvikande. Många med NPF av upplevt en skolgång där de varit kufen i klassen som dels uteslutits och dels fått utstå en hel del raljerande. Förstår du själv hur stigmatiserade många av NPF barnen blev under den tidsperioden? Förstår du vilka konsekvenser det bemötandet i förlängningen riskerar att leda till? Vissa individer har klarat sig trots att de varit tvungna att simma motströms, men många av dessa ”kufar” har fallit i missbruk eller begått suicid. Väldigt få av dessa individer slutar som RA och vänder ilskan utåt på det sättet.

Jag hör att du och många med dig inte förstår varför man gör anpassningar, och varför man försöker informera omgivningen (skola, arbetsplatser, myndigheter o.s.v.). Det handlar inte bara om att minska risken för att dessa individer växer upp till ett livslångt lidande, utan det handlar också om att se till att dessa barn växer upp och utvecklas till produktiva samhällsmedborgare. Och dessa anpassningar är också till för att minska risken för att dessa individer på sikt utgör en fara för vare sig sig själv, sina anhöriga eller samhället i stort.

Det är RA gjorde var förkastligt och har förorsakat ett enormt lidande. Samhället har inte varit anpassat för såna som honom och han föll ut.

Om du har frågor om anpassningar i skolan och det vetenskapliga stödet som ligger till grund för detta tycker jag du kan vända till exempelvis riksförbundet Attention.
Nja, riksförbundet Attention drivs av utarbetade desperata mammor till npf-barn, inte av yrkesmänniskor. De är mycket partiska i frågan (vilket ör förståeligt, för de har det inte så lätt precis) och det behöver man ha i åtanke.
Citera
Medlem
Har vi för och efternamn på de svenska offren?
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Kan ju vara så att hans intresse var jakt och att familjen väldigt naivt sett det som positivt och inte velat ta ifrån honom det. Licensen fick han år 2017 om jag minns rätt.

Men visst är det lite konstigt. Släkten nämner att han mår psykiskt dåligt, så kan de verkligen varit medvetna om alla hans vapen, isåfall borde de ha larmat psykiatrin tycker man?

Gissar ändå att vapnen fanns hemma hos pappa.
Ett hem han säkert har tillgång till, beskriver han passar deras hund ibland, säkert som nu denna gången.

Naivt är bara förnamnet. Hemmablind är en faktor men några gränser måste få finnas.
Citera
2025-02-07, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Återigen går drevet. Man vältrar skit om GM's person. Samtidigt skuldbelägger man
miljoner av svenskar med diagnoser.

Istället för att rannsaka statens ansvariga.

Varken ett vapen en diagnos eller en person, inte ens i kombination leder till
illdåd. Det krävs något mer, något därtill..

Staten är detta därtill. Den korrupta svenska statens vurm och prioritering
av tredje man.

Jag tänker precis detsamma som du. Dumskallarna smutskastar Rickard och pratar nonsens om vapenlagar - som bara kommer att drabba dem själva för övrigt - men är helt blinda för att det ytterst är statens fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in