2025-02-07, 16:50
Medlem
Kan någon förklara hur man skjuter sig själv med ett gevär, dvs ett vapen med lång pipa ?Det måste ju vara ganska svårt att skjuta sig i huvudet ( om det nu var det han gjort)
Någon som kan ge en förklaring ?
Citera
2025-02-07, 16:51
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graev
Det sägs att hans bil stod kvar på skolparkeringen.

Rickard äger inga fordon.
https://www.ratsit.se/19890810-Rickard_Andersson_Orebro/zPpYYsmtj5rhlnW4sjite9YVo7Q_bpje7MhOae-jApo
Citera
2025-02-07, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Det är Försäkringskassans läkaare som avgör vilka som får detta och dom brukar inte ens träffa patienterna.
Så det är nästan omöjligt idag att få sjukersättning.

Fel. Inte när det gäller psykiatriska diagnoser. Vad ska FKs läkare motbevisa liksom? Går inte. Har man däremot en krökt rygg och inte kan stå upp alternativt är rullstolsbunden blir man säkerligen inkallad för friskskrivning hos FKs läkare. Därför ska man alltid köra på pyskiskt och ge dem fingret.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joker001
Svårt att svara, jag tippar på bil. Anhöriga har sagt att han gillar att köra bil. Så varför inte köra bil på "den sista dagen"? Sedan får vi kontra detta med att han går på soc. Tillåter soc att han har en bil? Troligen inte? Kan någon gräva fram om han ens är reggad på en bil? Vi har personnummer, namn, det mesta vid det här laget.

Jag kan inte hitta någon information att GM skulle haft någon bil i alla fall. Inte heller genom upplysningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Ja men poängen är väl att man kanske inte hade behövt använda någon piska i den här situationen. Vad exakt var det han skulle piskas till? Söka jobb? Aktivera sig? Just gällande det som GM helt verkar ha saknat förmåga till. Den pressen och stressen om indragen försörjning har tyvärr sannolikt utlöst det inträffade.
Vad man borde ha gjort är att ta reda på vilka diagnoser han har, vad som kan göras för att förbättra situationen och vad som inte går att åtgärda/förbättra över huvud taget. Vad det sedan leder till kan vi bara spekulera i, och det tänker jag inte ge mig in i då det finns tillräckligt av det i tråden som det är.
Men vi är helt eniga om att det här hade kunnat undvikas med en annan hantering, och det får vi hoppas att man tar lärdom av.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Gick hos psykolog som 13-åring och har två olika diagnoser enligt anteckningar DN tagit del av.
https://www.dn.se/sverige/journalen-visar-misstankte-skyttens-tidiga-kontakter-med-psykolog/

Precis som jag trodde. Mer än endast en diagnos och psykiskt sjuk sedan över 20 år tillbaka.

Givetvis har föräldrarna känt till hans sjukdomstillstånd från första början och de tyckte uppenbarligen att det var en bra idé att han hade vapenlicens och fyra vapen hemma.
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
https://www.ratsit.se/19890810-Rickard_Andersson_Orebro/zPpYYsmtj5rhlnW4sjite9YVo7Q_bpje7MhOae-jApo
Det säger exakt... INGENTING.. hurvida han hade tillgång till det eller ej.
Citera
2025-02-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist

Tack! Nu vet vi. Han lånade antingen anhörigs bil (uteslutet då han har isolerat sig och inte villa ha kontakt?) Jag tippar på lokalbuss nu. Fyfan vilket öde, åka buss sista dagen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nej du har så klart rätt, enbart spekulationer och kvalificerade gissningar.

Jag gissar på att han har haft aktivitetsstöd/aktivitetsbidrag. Dvs gått på något av AF's program.
Siffrorna på hans inkomstdeklaration tyder på det.
Han har förmodligen inte haft försörjningsstöd, då det inte räknas som inkomst och inte skattas.
Om man har försörjningsstöd så har man noll i inkomst.

Han har nolltaxerat i många år. 2017 deklarerade han dock 122k kr/överskott av kapital.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Kan någon förklara hur man skjuter sig själv med ett gevär, dvs ett vapen med lång pipa ?Det måste ju vara ganska svårt att skjuta sig i huvudet ( om det nu var det han gjort)
Någon som kan ge en förklaring ?

Det går, jag har (dessvärre) sett några videos med hagelgevär. Klarade Kurt Cobain att skjuta sig själv när han redan var död av en heroinöverdos så klarade nog GM av det i detta fall.
Citera
2025-02-07, 16:54
Medlem
Citat:
De kontaktuppgifter han använt i kontakt med myndigheter har varit registrerade på en spelplattform. Men det finns ingen känd närvaro alls på sociala medier eller nätforum.

https://www.dn.se/sverige/journalen-visar-misstankte-skyttens-tidiga-kontakter-med-psykolog/

Skulle vara intressant att dels få tag på dessa handlingar och dels hitta hans konton på diverse spelplattformar. Jag har grävt lite på Steam men hittar endast folk som "skojar" och har antagit hans identitet. Känns som att han bör finnas på de flesta nätforum, spelplattformar etc iom att han suttit helt isolerad hemma.
Citera
2025-02-07, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Det börjar bli pinsamt det här. Så han menar på fullaste allvar att RA slutade härja kl 12:38 då? Han sköt alltså i 5 minuter och sen gick han runt en timme innan han sköt sig själv.

Nu hoppas man att någon som var på plats loggar in här snart.

Otroligt hur dumma vissa klarar av att vara!
Vem säger att han gick omkring i byggnaden en timme??
Han blev hittade en timme efter larmet. Inte lätt att hitta en människa som har skjutit sig och ligger död i ett gömsle.
Frågan är ur länge polis och vittnen hörde skott avlossade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in