Citat:
Jag menar att Tingsrätten och Hovrätten har värderat bevisningen i ärendet olika. Tingsrätten ansåg att bevisningen höll för en fällande dom. Hovrätten ansåg att bevisningen inte höll för en fällande dom. Två olika bedömningar alltså, av samma bevismaterial. Och eftersom Hovrätten är en högre instans än Tingsrätten så är det deras bedömning som gäller beträffande påföljd (som i detta fallet blev friande dom).
Det är som om du ska sälja ett hus. Två olika mäklare kan värdera priset på fastigheten olika. Båda kan ha rätt utifrån sin egen bedömning. Men ändå komma till två olika priser.
Det är så bedömningar är. Och går till. Det är inte en exakt vetenskap som matematik där 2+8=10, oavsett vem som räknar. Utan bedömningen kan bli olika beroende på: juridisk kompetens, övrig kompetens, vad nytt som framkommit, vad som missats av information osv.
Så. Tingsrättens bedömning av bevisningen kan ha varit fullt korrekt och rimlig då. Och Hovrättens bedömning av bevisningen är fullt rimlig och korrekt nu.
Jag är som jag skrivit mer intresserad av hur And*rej uppfattade målsägande efter händelsen. Hans vittnesmål är ju inte uppgifter av typen "hörsägen", utan det är hans egna självupplevda uppgifter. Av en traumatiserad målsägande. Och rättsmedicinalverket styrker målsägandes version av hur och när hon fått sina blåmärken på höfterna. Inledningsvis är V slingrig kring detta. Och teknisk bevisning i form av snap-meddelanden till vännen Z visar att målsägande inte ville ha V hos sig. Sammantaget ser jag att det finns bevisning för våldtäkt. Och det ansåg även Tingsrätten. Men inte Hovrätten. De gör en annan bedömning. Utifrån den kompetens och information de har.
Det är som om du ska sälja ett hus. Två olika mäklare kan värdera priset på fastigheten olika. Båda kan ha rätt utifrån sin egen bedömning. Men ändå komma till två olika priser.
Det är så bedömningar är. Och går till. Det är inte en exakt vetenskap som matematik där 2+8=10, oavsett vem som räknar. Utan bedömningen kan bli olika beroende på: juridisk kompetens, övrig kompetens, vad nytt som framkommit, vad som missats av information osv.
Så. Tingsrättens bedömning av bevisningen kan ha varit fullt korrekt och rimlig då. Och Hovrättens bedömning av bevisningen är fullt rimlig och korrekt nu.
Jag är som jag skrivit mer intresserad av hur And*rej uppfattade målsägande efter händelsen. Hans vittnesmål är ju inte uppgifter av typen "hörsägen", utan det är hans egna självupplevda uppgifter. Av en traumatiserad målsägande. Och rättsmedicinalverket styrker målsägandes version av hur och när hon fått sina blåmärken på höfterna. Inledningsvis är V slingrig kring detta. Och teknisk bevisning i form av snap-meddelanden till vännen Z visar att målsägande inte ville ha V hos sig. Sammantaget ser jag att det finns bevisning för våldtäkt. Och det ansåg även Tingsrätten. Men inte Hovrätten. De gör en annan bedömning. Utifrån den kompetens och information de har.
Du besvarade överhuvudtaget inte min fråga. Om bevisningen är målsägandes uppgifter + hörsägenvittnen + teknisk dokumentation i form av chattloggar + rättsmedicinalverkets yttrande med där tillhörande dokumentation.
Sen tar vi bort chattkonversationerna som stöd för en våldtäkt, vilket de inte visar på.
Sen tar vi bort RMV-yttrande eftersom de säger att skadorna talar inte för att en våldtäkts har begåtts.
Då har du alltså kvar målsägandes utsaga + hörsägenvittnen. Är det inte effektivt då såsom att man blir dömd på just det som den ursprungliga posten beskriver - alltså målsägande plus hörsägen?
Vid en genomläsning av tingsrättsdomen framgår ju att de har tillmätt betydelse till rättsmedicinalverkets yttrande på ett sätt som inte är förenligt med underlaget. Det är ju ett tecken på att tingsrättens dom baseras på felaktig bevisvärdering. Men det kommer sig mest troligt av att när man redan har bestämt sig utifrån målsägandes version så kommer man sen sitta och addera ihop alla andra saker såsom att det talar för gärningsmannens skuld oaktat vad underlaget egentligen säger.