2025-02-07, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trongen
Många härinne verkar inte kunna se ur annat perspektiv än sitt eget. Vi kan inte döma poliserna utifrån det vi vet i dagsläget.
Dom visste absolut ingenting när dom fick larmet. Det enda va att det va skottlossning, flera skadade, flera döda och rökutveckling på en yta om 1700 kvm eller 14 eller va det va.
Med informationen vi har, bra jobbat polisen. Aspiranter, trafikpoliser osv gjorde sitt jobb och gick mot byggnaden och blev beskjutna, dom anlände 5 minuter efter larmet, 5 minuter efter dom kom insatsstyrkan. Som polisen säger: Därefter påbörjas en tidskrävande genomsökning av de delvis rökfyllda lokalerna. · I den situation som rådde var det osäkert om det var en eller flera gärningsmän. Läget var kaotiskt – många rädda människor som sprang runt inne i- och utanför lokalerna.
Citera
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, det är också helt sant. Om vi ska tro vittnesuppgifterna om att han var tyst så är det troligare att någon annan än R.A. skriker (kanske "ni ska ut allihopa") - håller helt med.

När klippet ursprungligen länkades i tråden hörde jag inte ens att någon ropade i bakgrunden (det var först när någon annan påpekade detta som jag noterade det), så för mig lät det direkt orimligt att den som står precis vid dörrarna och skjuter samtidigt var innehavare av den skrikande rösten, som lät mycket mer avlägsen. Men akustik och skjutvapen är inte mina expertområden!

Något som jag inte sett någon diskutera (har hoppat ganska grovt i tråden) är just skottknallen av ett gevär inomhus som borde bli lovligt öronbedövande. Jag vet av egen erfarenhet att bara en .22lr från en pistol ger en öronbedövande knall inomhus och ju större kaliber desto kraftigare/högre smäll. Om GM inte bar något eget hörselskydd så lär vederbörande varit måttligt döv under attentatet samtidigt som de som fanns i hans närhet också lär behövt skrika för att kunna höra varandra i samma öronbedövande miljö...
Citera
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
chatgpt sägar att en fotbollsplan normalt är ca 7100kvm. Så ca två fotbollsplaner? är du bergis på detta?

Chatgpt:
Om vi tar det minsta och största tillåtna måttet enligt FIFA:s regler:

Minsta ytan: 90×45=405090×45=4050 kvm
Största ytan: 120×90=10800120×90=10800 kvm

Jag är absolut inte bergis. Men som häst- och gårdsägare räknar jag på hektar och utgick ifrån detta
"En fotbollsplan varierar i storlek men ett vanligt mått är 60x90 meter, alltså 0,54 hektar. Det är därför skogliga arealer ofta översätts till två fotbollsplaner per hektar."

1ha = 10 000kvm
2ha = 20 000kmv

Skolan va 17 000.

https://www.skogskunskap.se/aga-skog/fakta-om-skogen/skogstermer/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Alltså: Nu är det tidigt och mycket info saknas men jag får en bild av att denne GM har någon störning som gjort att han fått en social fobi och ångest.

Socialtjänsten har säkert agerat efter regelboken när de drog in hans ersättning, eftersom han inte medverkade genom att söka jobb eller något sådant.

Politikerna har trott att sådana åtgärder skulle tvinga hjälpsökande till att söka jobb eller liknande och inte tagit med i beräkningen att vissa helt enkelt inte klarar av detta.

Nu tror jag inte att alla med liknande problem har potential att bli massmördare men det här visar ju helt klart att det sättet att agera, från socialens sida skapar problem.

Politiker är problemet. De reagerar ofta på fel sätt och ändrar regler och lagar på fel sätt trots eviga utredningar.
Citera
2025-02-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trongen
Fast det va ju rökutveckling och hur ska dom veta om fler ligger i bakhåll eller inte. Du kan inte utgå från det vi vet idag utan sätta dig in i att dom inte visste annat är att det va skottlossning och flera döda
tycker ändå dom borde ha gått in och försökt eliminera alla hot oavsett om de kanske leder till att dom själv dör, men enkelt för mig o snacka när de inte va jag som befann mig i den situationen o veta hur dom kände.
Citera
Medlem
Men vi är många som har egen skog och är vår egen jaktledare. Tänker att det är så pass originellt att det finns annan väg. Att en kille varit så trasig sedan tonåren visar ju på helt andra problem i samhället.

Enligt en vän så fick han avslag på allt när han gick på Risbergska. Vem vet om avundsjukan för alla som fick hjälp gick igenom. Hon menade att de från soc inte ens pratade med honom, bara på andra språk med de andra. De hade inte utbildning att kommunicera med hans svårigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Känns spontant som att man borde vända på prövningen så att det blir den som ansöker om vapenlicens för jakt som måste ska visa att man har ett behov att ha vapen för jakt.
Rimligen bör exempelvis en jaktledare intyga ett man jagar.
Citera
Medlem
rubbergirls avatar
Det är så mycket okunskap om hur isolerade människor likt R har det.
Bl.a att han skulle haft ett dolt liv med resor, lyxsemester & fester. Så han var inte så enstörig & isolerad ändå. Det är inte så svart eller vitt.

Han kan ha varit på hotellrummet 99% av tiden & när familjen lyckas få med honom ut förevigas det. För det är så det ser ut: de ändrar inte sitt beteende & blir en annan person bara för de är i ett annat land.

Vissa har en familj som lyckas få ut dem ngn gång ibland, andra har inte. Men de är isolerade oavsett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Fel. Den första polispatrullen var mycket riktigt där på 5 minuter, men de fick sedan vänta i 10 minuter på insatsstyrkan som hade rätt utrustning för att kunna gå in i byggnaden.
Efter en timmas genomsök påträffas gärningsmannen avliden.
Under den timmen har han gått runt och mördat och skadat folk och sedan skjutit sig själv.
Polisen gjorde ingen som helst nytta, fyllde ingen funktion.
De beskriver sedan händelsen som ett ”inferno” med tårar i ögonen och darr på rösten.
Det tar sedan hela veckan att identifiera liken och anhöriga svävar i ovisshet med panikångest över situationen.

Jag bävar för den dagen vi drabbas av en större massaker än detta.
Exemplevis Bataclan eller Manchester Arena. Något sådant är vi inte rustade eller förberedda på.
”Vi såg det inte komma.”

Drygt fem minuter senare är poliser på plats och går direkt in på Campus Risbergska.
Drygt tio minuter efter det inkomna larmet är första insatsstyrkan på plats och går in i lokalen.

Så från att larmet inkom tog det insatsstyrkan 10 minuter att komma på plats. https://polisen.se/aktuellt/nyheter/bergslagen/2025/februari/poliserna-mottes-av-ett-inferno-vid-skolskjutningen-i-orebro/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Med informationen vi har, bra jobbat polisen. Aspiranter, trafikpoliser osv gjorde sitt jobb och gick mot byggnaden och blev beskjutna, dom anlände 5 minuter efter larmet, 5 minuter efter dom kom insatsstyrkan. Som polisen säger: Därefter påbörjas en tidskrävande genomsökning av de delvis rökfyllda lokalerna. · I den situation som rådde var det osäkert om det var en eller flera gärningsmän. Läget var kaotiskt – många rädda människor som sprang runt inne i- och utanför lokalerna.

Jo precis men många verkar ha svårt att förstå att poliserna inte lät räddningstjänsten gå in efter att GM tagit sitt liv. Det är
Klart att dom inte kan när byggnaden inte är säkrad
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgMorot
När man ser på Richard tänker man att han ändå kunde blivit något i samhället. Hade han jobbat lite på solbrännan och gått lite på gym hade han ju kunnat landat en brud (det hade gått utan om han spelade i ett indie pop band) ungefär i samma fulhetsskala som Thomas Stenström som alla flickor gillar.

Problemet ligger nog i diagnoser. Troligtvist inte allvarlig nog för att samhället kunnat ge rätt resurser men tillräckligt för att inte kunna passa in i samhället. En sån som faller mellan stolarna.

Det är många med barn med npf som vittnar om detta fenomen.
Det handlar nog snarare om beteende än om utseende. En eljest typ som går gömd i en luvtröja med handen för munnen (om det nu stämmer), har vapen hemma och lever isolerad är nog inte direkt tjejernas förstahandsval hur snygg han än är. Man vill kanske gärna tro att tjejer fäster stor vikt vid våra utseenden, men ju äldre man blir, desto mer förstår man att vägen till framgång hos tjejer är att verka schysst och låta bli att ta till våld.

Var kommer alla dessa missanpassade diagnosmänniskor från helt plötsligt? Håller med om att det ÄR många som beter sig udda och inte passar in i samhället, men VARFÖR? Varför accepteras och premieras avvikande beteende? Som om det är något individen inte kan göra något åt? Så var det ju inte förr. Då tilläts inte barn och ungdomar gömma sig under kepsar och luvor, och gick någon omkring med handen för munnen hade någon vuxen dragit bort handen och förklarat att det såg idiotiskt ut, och vederbörande hade skämts och slutat upp med det.
Man undrar ju om någon ens FÖRSÖKT korrigera gm’s udda beteende när han var ung och formbar? Då hade ju detta kanske aldrig hänt?

Att bara sätta diagnoser på sina barn till höger och vänster och sen ge upp om deras beteende leder ju såklart inte till något gott.
Citera
2025-02-07, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Men gjorde de det mellan kl 12:30 -13:30?

Ja.

Citat:
– I tumultet gällde det att identifiera och avväpna en gärningsperson, samt hjälpa skadade och rädda liv.

https://www.na.se/2025-02-06/polisen-inferno/

Räddningstjänsten behövde vänta medans polisen säkrade byggnaden.
https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-visar-sa-gick-raddningsinsatsen-till-minut-for-minut

Räddningstjänsten fick arbeta på utsidan.
Senast redigerad av laafham 2025-02-07 kl. 14:13.
Citera
2025-02-07, 14:05
Medlem
noyellowhatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Förslagen riktas mot olämpliga ägare av legala vapen, och det är förstås bra. Guns don't kill people vet du!

Olämpliga? Jo, det är fint.
Men hur ska den lagen utökas för att fånga upp dessa "olämpliga"?
Krävs det att man har ett FB-konto med minst ett visst antal vänner?
Är tystlåtna olämpliga?
Är skrävlare olämpliga?
Vem avgör vem som är olämplig och hur? Läkare? De som knappt klarar av att anmäla blinda till Transportstyrelsen.
Ska jag anmäla.., tex jägar-grannen, som bor i dörren bredvid och som är lite för trevlig mot min fru?

Åter igen, få bort alla illegala handeldvapen, sprängämnen o handgranater som strömmar in så har vi löst mycket av den faktiska problematiken.

Sen, efter det, kan vi börja de avväpna de "livsfarliga" jägarna o sportskyttarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in