2025-02-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
När jag var i Japan för många år sedan, störtade ett flygplan. Det framstod som klart att ingen kunde ha överlevt. På alla kanaler började man då rulla passgerarlistorna med namn.

Jag tyckte att detta kändes grymt, med tanke på att de anhöriga skulle få det troliga dödsbeskedet via TV. Men de japaner jag talade med ansåg detta självklart. Alla ville ju veta och få frågetecknen uträtade.

Det är uppenbart att vi har att göra med en händelse i Örebro som befinner sig i motsatta änden av denna skala. Informationen finns hos somliga men släpps inte till varken anhöriga eller allmänhet. Folket förlorar i stort sett allt kvarvarande förtroende för myndigheter och media.

Redan nu finns det goda skäl att misstänka att vi kommer att minnas tio-, tjugoårsdagen osv av denna tragiska händelse med kvarvarande oklarheter, mängder av skrivna böcker och tv-program och en dov känsla av att någon visste eller vet och att sanningen aldrig kom fram.

Sedan kommer nästa händelse osv i en aldrig sinande ström, och vi kommer aldrig att förstå världen. Någon annan vill hela tiden kontrollera narrativet.

Jag ger bara ett exempel på vad det kan leda till: Det finns mängder av unga kvinnor i Sverige idag som är livrädda för män i största allmänhet. Det är ju män som är kriminella, våldtar, mördar etc. Det har de alltid fått höra. Sedan rinner känslor och hormoner till och de blir upp över öronen förälskade i den där vackra, leende grabben från Afghanistan...

De flesta varnar henne, men kärleken är blind. Hon ratar den skötsamme, smarte och lätt försagde killen som visade intresse för henne, trots att hon hade fått mer än hon hade kunnat drömma om, förutom våld, av den killen. Afghanen blir svartsjuk, kontrollerande och slår ihjäl henne efter en tid. "Män är djur!", som Gudrun sade.

Jag minns som barn en otäck flygolycka i södra Stockholm där ett passagerarplan flygplan störtade mitt i ett bostadsområde, ren flax att ingen på marken dog. Då rullade tv upp namnen på de omkomna på en rullista. Minns det så tydligt för det blev plötsligt så påtagligt att människor dött.
Sedan var det inte ovanligt innan mobilerna att radion gick ut med efterlysningar att den o den skulle ringa hem, då förstod man att något allvarligt hade hänt, en gång sa de till och med ” hand far har avlidit” efter att de sa namnet på den som söktes vilket var ganska okänsligt minns jag vi tyckte.
Citera
2025-02-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlhakansson
Precis gick snabbt att identifiera skytten men inte dom andra offren. Mycket i denna historia som inte stämmer.
men det var bara media som gick ut med vem han var, om du lyssnade på presskonferensen var det inget polisen ville kommentera. de ville inte gå ut med vem han var/ namn på GM innan identifieringen var klar. Detta trots att han var överallt i media.
Citera
2025-02-07, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangbusen
Konstigt att ingen har hittat alla namn på döda och skadade!!! 😵‍💫

Jag har två en svensk och en bosnisk, har bild på båda men lägger inte ut. Någon som har listan pä alla hittills?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Killen var verkligen trasig... Ett tomt skal...
Oerhört tragiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo651
Okey. Så ensam enstöring, social fobi. Men ändå inga problem med att resa jorden runt. Medierna visar hans foton från Miami och Bangkok. Är man psykisk sjuk och har sociala problem. Så är det en oerhört påfrestande uppgift att flyga 10-12 timmar hit och dit.

OCH HUR VET DU att han genomförde en flygning med en klackspark? "Inga problem att resa jorden runt". Var du med?
Citera
Medlem
SFI-skolan som mål och spåret om högerextremism känns allt mindre troligt.

Han gick till Risbergska mot sin vilja. Där berättade de för han att hans ekonomisk bistånd kommer dras in/reduceras.

Han flippade fullständigt.

Det är mer logiskt att än att han skulle vara världens mest anonyma nazist.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dokument-visar-rickard-andersson-var-elev/
Citera
2025-02-07, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
Tror att han själv laddat upp bilderna. Säkert delat med sig och snackat med folk på nätet till och från utan sociala medier i mellan. När det blivit för personligt så har han försvunnit. Så tror jag hann hållt på.

Jag tror på teorin med socialbidraget. Är nyfiken vad han gjorde om dagarna. Tittade tv?

Eller hans plötsliga ”gick in i sig själv” och slutade prata var för att någon pressade honom .. om det nu skulle vara att han kunde ha varit ”köpt” av någon som höll bevakning på honom.. sponsra han med vapen osv.
Nej jag vet inte men tycker bara mer och frågor väcks.. men hela grejen börja kännas mystisk.
Citera
Medlem
starxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Många autister och Adhd-barn har mer eller mindre knäppa föräldrar. Det är min personliga erfarenhet.

Adhd och autism har en stark ärftlighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoiVoiVoi
Jag har lyssnat på klippet från skjutningen i Örebro, där TV4 rapporterat att man ska höra “Ni ska ut från Europa”. När jag lyssnar kan jag inte med 100 % säkerhet säga att det inte är fel, men jag uppmärksammar en annan intressant detalj.

I det skede TV4 hänvisar till hörs hylsan falla till golvet direkt efter skottet. Detta skulle innebära att gärningsmannen stått i princip precis utanför. Om så är fallet, bör skriket “Ni ska ut från Europa” ha hörts mycket tydligare? Om det nu är så att detta är med 100% säkerhet att det ropas ”Ni ska ut från Europa” så betyder ju det att det finns två gärningsmän. Enligt mig så skulle detta ropandes iallafall höras högre än att en hylsa faller till marken.

Här är klippet: https://vm.tiktok.com/ZNeoQuXdR/

OCH jag vet att det är svårt för dig att acceptera men det är okej.
Gärningsmannen var inte utanför dörren. I den originala videon hörs det han säger väldigt lågt, det enda som var högt där var skottljuden men det är inte så konstigt, spciellt inomhus. Men om vi nu säger att det du säger är sant, varför valde han just en skola där de flesta är utländska och läser sfi? Varför valde han att skona dem som inte var utländska och bara gick förbi dem? För mig är detta en terrorattack och hans motiv är väldigt tydligt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karlhakansson
Precis gick snabbt att identifiera skytten men inte dom andra offren. Mycket i denna historia som inte stämmer.
Han blev formellt identifierad först idag tillsammans med offren.

Vapnen låg bredvid honom och det tog väl högst några minuter innan man visste vem som hade licens för dessa. Därefter gjordes husrannsakan och media hängde på. Inte krångligare än så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleerboy1
Säger du samma sak om en invandrare gå in till en svensk skola och dödar och kalla personen för rasist?
Någon källa på att han har valt en SFI klass?

Det finns säkert många olika folkhögskolor och komvux att välja just där, men ibland är det inte lätt att komma in på dessa om man har för dåligt betyg då blir man hänvisa till andra där det ofta (just nu) förekommer mycket invandrare och kvinnor så om det ske en skolattack där då blir det mesta invandrare och kvinnor som dör.

En blatte sa till mig en gång att blattar aldrig kan vara rasister utan det är bara svenskar som kan vara det, något som du verka sprida vidare.

Du kan lägga ner rasist-kortet, om han hade haft något motiv så hade han lämnat spår efter sig som dom andra som har gjort skolattacker.

Varför valde han Komvux och SFI klass?
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newcastle3030
Jag har två en svensk och en bosnisk, har bild på båda men lägger inte ut. Någon som har listan pä alla hittills?
En syriansk man, från media o 54 år vit kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in