2025-02-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g11
dom skulle gått in, rört sig mot skotten och lagt 20 skott i huvudet på han
Det förutsätter ju att han fortsatte skjuta efter att han slängt iväg några skott mot patrullen.
Citera
2025-02-07, 13:55
Medlem
Vet inte om detta varit uppe, men om man säker på youtube: "Mauri möter: Sveriges bästa mordutredare" så får man upp en bra intervju med Lars Bröms, Som har förekommit lite nu i media om identifieringen. Efter 15:45 ungefär så pratar han om den del av jobbet när han arbetar med identifiering. Hur lång tid det faktiskt tar osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
130 poliser... alltså minst en till varje fönster eller dörr på byggnaden.
Ja och det var ju många poliser som gjorde just det. Det syntes på bilder från platsen.
Citera
Medlem
Säger han verkligen "Ni ska bort från Europa" i filmen på tv4? Vad annars kan han tänkas säga? Jag hör "Ni ska bort allihopa"
Citera
2025-02-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g11
mycket möjligt att det e så de gick men isåfall hade de rätta varit o springa efter o döda han oavsett om de riskerar sina liv genom att göra så

Fast det va ju rökutveckling och hur ska dom veta om fler ligger i bakhåll eller inte. Du kan inte utgå från det vi vet idag utan sätta dig in i att dom inte visste annat är att det va skottlossning och flera döda
Citera
2025-02-07, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Att tro att en polis ska kunna stänga av alla känslor är inte bara orealistiskt, det är farligt. Studier visar att känslor alltid finns där, men att poliser lär sig hantera dem, att ignorera eller undertrycka dem helt leder till moralisk stress och psykisk ohälsa. En polis som inte känner rädsla, empati eller skuld är inte en bra polis, det är en livsfarlig polis. Så om du tror att yrket kräver att man blir en känslokall robot, då är det du som inte förstår vad polisyrket innebär.
absolut fattar ja att dom inte är robotar, menar att även fast dom känner rädsla osv tycker jag ändå dom borde sätta oskyldigas liv framför sin rädsla
Citera
2025-02-07, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fikonbuske
Säger han verkligen "Ni ska bort från Europa" i filmen på tv4? Vad annars kan han tänkas säga? Jag hör "Ni ska bort allihopa"

Vem han? Det är högst oklart VEM det är som säger det.

Är måttligt trött på alla påhittade sanningar från både media och flashbackare.
Varför inte invänta faktisk fakta från händelsen?

Finns tom. lärare som påstår sig vara personen som skriker osv. Men ingen VET.
Citera
2025-02-07, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Ja men poängen är väl att man kanske inte hade behövt använda någon piska i den här situationen. Vad exakt var det han skulle piskas till? Söka jobb? Aktivera sig? Just gällande det som GM helt verkar ha saknat förmåga till. Den pressen och stressen om indragen försörjning har tyvärr sannolikt utlöst det inträffade.

När bägaren rinner över så brukar man handla på impuls och inte planera ett stort dåd mot andra. Att planera sånt här uppfattar jag mer som en i grunden störd människa. Jag menar, vad tänkte han under timmarna där inne? Vad kände han? Så jävla otrevligt kan han ju knappast tyckt att det var, då hade han ju avbrutit tidigare?!
Citera
2025-02-07, 14:00
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:

Jag hör ”fan” och senare ”jobba”. Det är bara de två orden jag hör. Typ ”jag kan fan inte jobba”.
Citera
Medlem
Citat:

det ryktas om att det är en kvinnlig lärares röst.
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Förvisso. Men en person med schizoid personlighetsstörning tänker jag saknar gnistan att ens skrida till handling. De saknar ofta ork/motivation att ens gå och handla. De är avmattade och ointresserade av omvärlden. De bryr sig knappt om kritik från andra människor så hämnd känns mindre sannolik. Deras tankar är hullerombuller och att planera något sånt här krävs samlade tankar.

En person med grov autism kan vara socialt avskärmad men ändå "vara med i matchen" till den grad att de känner sig oförorättade och de har närmare till planering och handling.
Ja. De blir oftast helt apatiska om de måste konfrontera myndighetspersoner och beslut. Därför är det viktigt att de har en god man som kan skapa en plan åt dem. Lägger deras vanliga matbutik ner och de tvingas handla mat på en annan plats kan det vara ett problem som spökar i månader.

Rickard dock känns inte som den typiska autisten/schizoiden. Socialt helt off men hyggligt intellektuellt fungerande. Jag har träffat några sådana och vissa av dem har varit rätt obehagliga.
Citera
2025-02-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Fel. Den första polispatrullen var mycket riktigt där på 5 minuter, men de fick sedan vänta i 10 minuter på insatsstyrkan som hade rätt utrustning för att kunna gå in i byggnaden.
Efter en timmas genomsök påträffas gärningsmannen avliden.
Under den timmen har han gått runt och mördat och skadat folk och sedan skjutit sig själv.
Polisen gjorde ingen som helst nytta, fyllde ingen funktion.

Nej, du har fel i sak.

Den första polispatrullen väntade inte utan gick in omedelbart, 5 minuter efter larmet. De drog på sig skyttens eld och förhindrade därmed att fler elever blev skjutna.

https://www.sverigesradio.se/artikel/identifieringen-av-offren-vantas-bli-klar-idag
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-beskriver-handelseforloppet-ett-inferno
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in