2025-02-07, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag delar inte din bild av Örebro, men jag tror inte han hade kunnat gå lös uppåt en timme på öppen gata. I skolan fanns större möjligheter att gömma sig, mindre risk att skjutas på distans.

Kan ju även varit riktat mot soc eller komvux också. Alltså inte enbart mot personer av invandrarbakgrund, utan exempelvis att han ansåg att soc gynnade invandrarna.

Det var en ögonblicksbild av centrum som var sann där och då. Jag har aldrig utforskat Örebro mer än så.

Om han nu var ute efter att skjuta massa folk så är det logiskt att han valde en inomhusmiljö. Vi vet ju dock ännu inte vad motivet eller motiven var.
Citera
2025-02-07, 13:50
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Nu står det i Aftonbladet att räddningspersonalen inte fick gå in förrän efter 1 timme på plats och att de anlände efter 7 min.
De får inte gå in under PDV innan Polisen säger att det är okej. Påfrestande att behöva vänta men så är det. Inget konstigt.
Citera
2025-02-07, 13:51
Medlem
Många härinne verkar inte kunna se ur annat perspektiv än sitt eget. Vi kan inte döma poliserna utifrån det vi vet i dagsläget.
Dom visste absolut ingenting när dom fick larmet. Det enda va att det va skottlossning, flera skadade, flera döda och rökutveckling på en yta om 1700 kvm eller 14 eller va det va.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Jepp klart dom visste var han befann sig, dom vart ju beskjutna då förstår dom exakt var han befinner sig. Han är knappast en maraton löpare springer runt hela byggnaden på några minuter.

Dom visste ju inte om han var ensam. Om han planterat ut bomber, eller vad fan som helst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BM-641
Jo, jag tog den ifjol. Före 2021 gjorde man provet på papper med en pool på 200 frågor. Det fanns 3 olika prov man kunde få ihop så man lärde sig känna igen dom, dessutom så hjälpte ofta kursledarna till med "det här behöver ni nog inte lägga tid på *hint* *hint*

Nu har materialet 3x så många sidor. Provet går till så att man träffar provförättaren, laddar hem appen samt gör provet medans han tittar på. 70 frågor 60 minuter. 2021 började folk kugga avsevärt oftare...

Frågorna kommer numera från en pool med 2000 samt slumpas fram.

OK. Jag tog min innan 2011.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Felet tycker jag är att politikerna stamat åt reglerna för mycket för att kompensera för vad de påstår var för snälla regler tidigare.

Även nu efter en sån här händelse för söker politiker övertrumfa varandra och visa handlingskraft.
Bäst vore om de gjorde sitt jobb jämt och inte bara efter det händer något eller före val.
Alltså: Nu är det tidigt och mycket info saknas men jag får en bild av att denne GM har någon störning som gjort att han fått en social fobi och ångest.

Socialtjänsten har säkert agerat efter regelboken när de drog in hans ersättning, eftersom han inte medverkade genom att söka jobb eller något sådant.

Politikerna har trott att sådana åtgärder skulle tvinga hjälpsökande till att söka jobb eller liknande och inte tagit med i beräkningen att vissa helt enkelt inte klarar av detta.

Nu tror jag inte att alla med liknande problem har potential att bli massmördare men det här visar ju helt klart att det sättet att agera, från socialens sida skapar problem.
Citera
2025-02-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Schizotyp störning är inte riktigt samma sak som schizofreni. Vanföreställningar kan förekomma men det funkar inte riktigt som en renodlad schizofreni.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Schizotyp_st%C3%B6rning

Hans helt EXTREMA sociala fobi kan absolut inte förklaras med autism. Han verkar ju ha undvikit alla som pesten. Även sin familj.

Han kan ha haft autism, ja. Men det måste ha funnits någonting annat som orsakade större delen av hans problem.

Någon typ av schizotyp störning låter ganska sannolikt i nuläget.

Förvisso. Men en person med schizoid personlighetsstörning tänker jag saknar gnistan att ens skrida till handling. De saknar ofta ork/motivation att ens gå och handla. De är avmattade och ointresserade av omvärlden. De bryr sig knappt om kritik från andra människor så hämnd känns mindre sannolik. Deras tankar är hullerombuller och att planera något sånt här krävs samlade tankar.

En person med grov autism kan vara socialt avskärmad men ändå "vara med i matchen" till den grad att de känner sig oförorättade och de har närmare till planering och handling.
Citera
2025-02-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
(Min fetning) Det påstod jag väl inte heller?

Jag tolkade det så då du svarade på mitt påstående om svårighetsgraden för att sedan gå vidare med andra saker i samma inlägg.
Citera
2025-02-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trongen
Enligt Ekot så sa polisens utredare eller vem det va att dom gick in direkt, möttes av skott och att dom tror det kommer komma fram senare att GM direkt efter detta tog sitt liv. Då va ju faran över. Tyvärr va det ju en stor byggnad och mycket rökutveckling så det tog tid att avgöra om det fanns fler gärningsmän eller inte. Dom kan ju inte gå ut och bekräfta saker fören det är helt klarlagt men förmodligen så det utspelat sig. Och låter rimligt i mina öron att GM tog sitt liv för att han inte ville bli tagen levande.
mycket möjligt att det e så de gick men isåfall hade de rätta varit o springa efter o döda han oavsett om de riskerar sina liv genom att göra så
Citera
2025-02-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Det lästes ju nån stans att de besvarat hans eld vid ett tillfälle så dem måste ju haft han på spåret. vettefan vad som pågick där inne dock. allt är ju spekulation från våran sida, vi som ej var där.
Det har också sagts att inge polis avlossat skott mot honom.

Min bild är att patrullen konfronterar honom, han slänger iväg några skott mot dem, utlöser någonting som orsakar rökutveckling och försvinner in i byggnaden. Oklart vart.
Citera
2025-02-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
De får inte gå in under PDV innan Polisen säger att det är okej. Påfrestande att behöva vänta men så är det. Inget konstigt.

Jag förstår. Allt verkar ha tagit så lång tid, liksom nu efteråt med identifiering osv. Det känns inte riktigt som att någon tar kommandot.

Polisen verkar helt chockad och kan egentligen inte uttala sig om något.

Vi har en GM och 130 poliser.
Citera
2025-02-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Samtidigt svårt att veta exakt när skolan va rökfylld. 17 000kvm är nästan fyra fotbollsplaner fast med korridorer till höger och vänster, det är massa dörrar och rum överallt.
Folk skriker och springer, brandlarmet tjuter.
Polisen visste ju inte heller om det va en eller flera gärningsmän.

chatgpt sägar att en fotbollsplan normalt är ca 7100kvm. Så ca två fotbollsplaner - lite mer? är du bergis på detta om 4 planer? Låter inte som 17k kvm. Och så var det ett våningsplan fast med rum och troligtvis sidleds rutt.

Chatgpt:

Ytan på en fotbollsplan beror på dess mått.

En vanlig internationell fotbollsplan är cirka 105 meter lång och 68 meter bred.
105×68=7140 kvm
105×68=7140 kvm

Om vi tar det minsta och största tillåtna måttet enligt FIFA:s regler:

Minsta ytan: 90×45=405090×45=4050 kvm
Största ytan: 120×90=10800120×90=10800 kvm
Senast redigerad av fonzen 2025-02-07 kl. 14:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in