Citat:
Ursprungligen postat av
fittanstickerfram
Expressen har uppmärksammat ett moderatormeddelande på Flashback som indikerar att Flashback samlar in bevis om sina användare för att kunna dementera och styrka vem som är vem.
Ursäkta men hur är detta förenligt med anonymitet och på vilket sätt är den här publiceringen positiv? "Vi har tämligen starka bevis", vad är det för "starka bevis" som Flashback samlar in om sina användare?
Mycket enkelt. Vi vänder på frågan.
Hur kommer det sig att Flashback har följande regel:
1.07. Alternativa konton
Missbruk av alternativa konton är förbjudet ...
Vi har noll koll vem som äger ett konto. Förutsatt att användaren inte avslöjat detta själv.
Flashback har inte möjlighet att se användarnas e-postadresser i klartext, eller ens veta om det finns en e-postadress kopplat till kontot. Vi har inga loggar som visar vilka ip-adresser användarna är uppkopplade från. Vi efterfrågar inte namn, adress eller telefonnummer till de som blir medlemmar. Kort sagt, vi har ingen aning om vem som äger ett konto.
Vad vi däremot har intresse av är att motarbeta missbruk av alternativa konton. Detta ligger i användarnas egna intresse. Det finns mängder av sett att avslöja dessa missbruk, men inte i något fall genom att ta reda på vem som äger kontot. Vi har tvärtom ett mycket starkt intresse av att inte veta identiteten på våra användare.
Orsaken är enkel. Vi får återkommande förfrågningar från myndigheter om just detta. De vill veta identiteten bakom vissa konton. Vi har aldrig,
inga undantag, lämnat ut sådana uppgifter. Detta beslut har varit enkelt, då vi saknar denna information. Men ... och detta är mycket viktigt. Polisen har rätt, om det handlar om allvarligare brott, att begära ut dessa uppgifter. Flashback får inte neka Polisen vid en sådan förfrågan, med undantag för ifall vi inte lagrar informationen från början. Vilket är orsaken till att vi inte lagrar sådana uppgifter.
Nu finns det säkert några som tror att jag ljuger. Som tror att Flashback ägs av Säpo, FOA eller judarna. Samma personer som tror att jorden är platt och att Adolf Hitler fortfarande lever och bor på Antarktis (som var en populär konspirationsteori på 1980-talet). Det enda jag kan säga till er är att ifall detta hade hänt, så hade detta framkommit i någon av alla domar som granskats på Flashback genom åren. Att Flashback lämnar ut uppgifter, och att detta inte skulle framkomma, är rätt osannolikt.
Tillbaka till
#Tomtenissen37 som igår startade tråden
(FB) Jag trollade om skolskjutningar på Flashback - Risk för åtal? - Säpo är efter mig I denna tråd skriver användaren:
"Jag antar att Flashback har spårat mig med tanke på deras yttrande över situationen. Jag hoppas att Flashback inte hänger ut sina användare."
Jag vet inte vad "Tomtenissen37" menar med "spårat mig", men jag ska besvara frågan så gott jag kan.
Det är ingen hemlighet för ägaren till konto "Tomtenissen37" att personen har flera konton på Flashback. Att vi har kännedom om detta är inte heller någon nyhet för "Tomtenissen37", då kontot blivit avstängt innan, men stöd av regel 1.07.
Det krävs minst två konton för att bli avstängd för regel 1.07. Vilket eller vilka andra konton "Tomtenissen37" har postat med på Flashback är inget vi kommunicerar publikt. Men ifall det sprids rykten om att kontot "Tomtenissen37" ägdes av Rickard Andersson, så är det ganska enkelt för oss att utesluta denna koppling. Rickard Andersson är död, och "Tomtenissen37" fortsätter - efter Richards död - att logga in med kontot som redan innan har sammankopplats med "Tomtenissen37". Vilket hade varit omöjligt ifall kontot ägdes av Rickard.
Vi har ingen aning om vem som äger kontot "Tomtenissen37", men är tämligen säkra på att det inte ägs av Rickard Andersson. Och om så är fallet, så är det iallafall inte samma Rickard Andersson som deltog i skolskjutningen och som idag är död.
admin