2025-02-07, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niiilz
Uaräkta?

sen när blev
'vi har källkritiskt kollat oss själva, för vi har tagit kontakt med två ljud experter (anställda av oss själva)' ...inte varit totalt jävigt?

Exakt, obeskrivligt korkat och ansvarslöst.
Citera
2025-02-07, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Skotten lät rätt nära skriket. Men det lät som allihopa, inte Europa. Rösten lät dock aggressiv men det kan bero på adrenalin om det är en person som är van vid att kunna ryta i från tårna. Det konstiga är om GM med selektiv mutism plötsligt har en tokdjup röst och gormar politiska åsikter till människor han skjuter för om de ska ut från Europa så är det lite paradoxalt att uttrycka sig så mot människor man istället mördar. Det logiska vore att han skrek att de ska dö isåfall. Fight and flight. Det är möjligt att en som känner sig trängd också kan ha skrikit aggressivt att de ska ut allihopa. Eller något liknande ungefär spring ut allihopa.

Hade han selektiv mutism? Hur vet du det?
Citera
2025-02-07, 01:22
Medlem
GM kan ha skjutit 300 skott, nu förstår folk härinne kanske varför dessa skjutvapen borde förbjudas.
Citera
2025-02-07, 01:23
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har tittat på MSB blåljusgemensamma handledning i PDV och kan konstatera att man faktiskt gör riskbedömningar.

I något exempel påtalas att PDV kan skilja sig ordentligt åt, från en knivbeväpnad till en grupp tungt beväpnade terrorister. Vad jag förstår så måste man situationsanpassa sitt ingripande.

Det låter tufft när poliser berättar om att det bara är att kasta sig in i hetluften och i princip gå rakt mot automateld som nån slags Rambo på vinst eller förlust.

Notera att det pratas om att oskadliggöra gärningspersonen så fort som möjligt.

Begreppet möjligt innebär att det finns begränsningar för hur jäkla dumdristigt man agerar.

Var rutinerna för PDV sätter gränsen vet jag ej. Men personligen förväntar jag mig att rutinerna ska sätta gränserna ganska högt. Polisen ska ta stora personliga risker i en sån situation.

Sen må det vara hänt att polisaspiranterna inte kan förväntas trycka på när det stöter på GM och denne eventuellt börjar skjuta. Men när insatsstyrkan dök upp strax efter, varför tryckte inte de på med teh furay of teh godz*? Framförallt när de, som jag uppfattat det, började ha ganska god uppbackning av ytterligare polispersonal.

Det må också vara hänt att poliser inte ska leka Rambo. Men faktum är att ej heller GM var någon Rambo. Insatsstyrkan mfl. bör ha rutiner och förmåga att oskadliggöra en ensam gärningsman utan militär träning utan att detta medför någon oacceptabel risk för polisen.
Och då kommer vi till det jag var inne på lite i det tidigare inlägget. Vad hade insatsstyrkan för lägesbild när de tog över? Det verkar som att de länge inte visste hur många gärningsmän det rörde sig om, och därför agerade långsammare än de egentligen behövde(?). Och att inte i ett tidigt skede göra sig en uppfattning om hur många förövare man har med att göra är ett misslyckande, med tanke på hur prioriterat detta är enligt PDV-rutiner.

*Nu hoppas jag vi fattar båda två att den här diskussionen är en smula akademisk eftersom ingen av oss egentligen har en aning om vad som faktiskt hände, vilka variabler som spelade in osv. Så flippa inte på att jag använder mig av en del tveksamma slutledningsmetoder. Som härnäst exvis.

Teorin som inkluderas i PDV-utbildning verkar säga att gärningsmän i PDV sällan slutar döda förrän de oskadliggörs. Vad jag vill ha sagt med det är att rent statistiskt så är det troligt att GM i Örebro fortsatte skjuta nästan ända tills polisen hittade honom. Att GM tog livet av sig i ett tidigt skede, och polisen genomförde söket utan pågående skottlossning i över en halvtimme, är statistiskt sett en högoddsare. Så insatsstyrkan hade onus att skynda sig.
Citera
2025-02-07, 01:24
Avstängd
tramsebyxans avatar
"Man blir naturligtvis förtvivlad å alla inblandades vägnar, naturligtvis den som blir dödad och dennes anhöriga, men också för en enskild ung kille som begår en sån här förskräcklig händelse, vad har den personen varit med om för någonting, vilka omständigheter har den killen växt upp under, vad är det för trauman han bär med sig?"
Citera
2025-02-07, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Länk till den? för jag hittar ingen. Det ligger däremot 4st tjänster ute för sommarvikarie som är publicerad samma dag, dvs efter dådet, hittar ingenting före.

https://extra.orebro.se/jobb/ledigajobb/tjanst.4.7bb58d5d154d257e2bc24e06.html?rmpage=job& rmjob=18636
Citera
2025-02-07, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det finns ingen kontroll av hur många magasin folk köper. Du kan köpa 1.000 magasin om du har lust och råd. Fram tills nyligen så var ju magasin helt fria delar också och vem som helst kunde köpa hela lastpallar fulla med magasin om de ville.

Samt att även om detta skulle regleras med licens på magasin, kan du lika enkelt som att ladda ner ett program och trycka play 3D skriva ut dem, eller helt enkelt be någon annan göra det
Citera
2025-02-07, 01:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Undrar jag också. Att han gick ut självmant utan att falla i strid mot polisen.

Tycker även att 10 talet döda trots endel skadade också låter ganska lite ifall han kunde knata runt i ganska lugn och ro och skjuta på exakt vad som helst som hade puls.

Undra hur det dödande skotten gick till och hur många personer han egentligen måste ha besparat döden.

Just bristen av information gör tyvärr att ens egna tankar skenar iväg lite.
Med typ 15 skadade om än pga rökutveckling så kanske 10 döda inte är en så liten siffra... Låter som en vulgär anmärkning nu men många av oss har haft ett dåligt spel på t ex Call of Duty eller liknande FPS som i regel tar 10-15 min. Ibland kanske man är lite pirrig om man spelar på hög nivå dessutom och möter högt rankade. Föreställ er om det sker i verkliga livet och du endast har gevärsliknande vapen och folk som uppenbarligen gör allt för att överleva. Att bryta sig in i ett klassrum t ex är inte något som ens en gärningsman gör enkelt... Försök sätta er in i skorna på honom att känna att vem som helst kan försöka överrumpla mig vilken stund som helst. Ursäktar denna spekulation som verkar förnuftsförvriden men ett 10 tal döda med ett antal skadade kan vara en ganska stor siffra i sammanhanget. Djävla idiot. Anser att dödsstraff borde vara en möjlighet för vissa typer av brott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Vi får se hur många utav socialtjänstens anställda som har fått sätta livet till.
Jag återkommer till dig när offren är identifierade så jag kan tala om för dig hur fel du hade

Snälla du.
När man utlyser tjänster skall det gås igenom, ges klartecken, fackligt godkännas och annons ska skrivas.
Sedan publiceras.
Man går inte ut med en annons en dag efter att någon helt oväntat slutat. Försök låtsas vara lite belevad.
Dessa annonser har garanterat planerats i ett par veckor och har med utökade tjänster/pensionering m.m att göra.

Att tro man har nya jobbannonser ute dagen efter en massaker är fullständig idioti.
Att ens tro att socialtjänsten i princip innan liken kallnar samlat sig för att skriva en annons efter nya kollegor är direkt hjärndött.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Hmm om du frågar en polis i USA tror du dom kommer säga att dom skulle offra sitt liv eller ej i en situation liknande den i Örebro ? Ge ut vapenlicenser till psykiskt sjuka går bra 👍

Jämför löner och befogenheter mellan poliser i Sverige vs USA och kom tillbaka
Citera
Medlem
Niiilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdonBelivit
Om du inte ens vet att tillsvidare betyder fast anställning så tror jag det är ganska poänglöst att diskutera någonting med dig överhuvudtaget faktiskt!

ok.
Senast redigerad av Niiilz 2025-02-07 kl. 01:33.
Citera
2025-02-07, 01:27
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidTension
Sen på bollen och sär var ingen överdrift.

TV4s tolkning är redan slaktad. De kommer mest troligt bli fällda för deras inslag. Men kör på du enligt (s)cript.

Jag ser inga konstigheter med deras publicering. Det är en viktig bit i 1000-bitars pusslet som lägger bilden att gärningsmannen hade invandrarfientliga motiv. Här är några fler bitar:

- Offren är främst personer med invandrarbakgrund.
- Gärningsmannen valde att skjuta vissa personer och lämnade andra oskadda.
- Dådet skedde på en SFI-skola.
- Gärningsmannen var en svensk, arbetslös socialbidragstagare. En typisk SD-väljare alltså.
- Hade jaktlicens - också ett SD-signalement
- Var 5:e sverigedemokrat är dömd för brott, inte minst hatbrott.
- I helgen uppgav statsministern att regeringen har noll kontroll på våldsvågen och att den beror på invandringen.
- Gärningsmannen agerade två dagar senare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in