Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Jag har tittat på MSB blåljusgemensamma handledning i PDV och kan konstatera att man faktiskt gör riskbedömningar.
I något exempel påtalas att PDV kan skilja sig ordentligt åt, från en knivbeväpnad till en grupp tungt beväpnade terrorister. Vad jag förstår så måste man situationsanpassa sitt ingripande.
Det låter tufft när poliser berättar om att det bara är att kasta sig in i hetluften och i princip gå rakt mot automateld som nån slags Rambo på vinst eller förlust.
Notera att det pratas om att oskadliggöra gärningspersonen så fort som möjligt.
Begreppet möjligt innebär att det finns begränsningar för hur jäkla dumdristigt man agerar.
Var rutinerna för PDV sätter gränsen vet jag ej. Men personligen förväntar jag mig att rutinerna ska sätta gränserna ganska högt. Polisen
ska ta stora personliga risker i en sån situation.
Sen må det vara hänt att polisaspiranterna inte kan förväntas trycka på när det stöter på GM och denne eventuellt börjar skjuta. Men när
insatsstyrkan dök upp strax efter, varför tryckte inte de på med teh furay of teh godz*? Framförallt när de, som jag uppfattat det, började ha ganska god uppbackning av ytterligare polispersonal.
Det må också vara hänt att poliser inte ska leka Rambo. Men faktum är att ej heller GM var någon Rambo. Insatsstyrkan mfl. bör ha rutiner och förmåga att oskadliggöra en ensam gärningsman utan militär träning
utan att detta medför någon oacceptabel risk för polisen.
Och då kommer vi till det jag var inne på lite i det tidigare inlägget. Vad hade insatsstyrkan för lägesbild när de tog över? Det verkar som att de länge inte visste hur många gärningsmän det rörde sig om, och därför agerade långsammare än de egentligen behövde(?). Och att inte i ett tidigt skede göra sig en uppfattning om hur många förövare man har med att göra är ett misslyckande, med tanke på hur prioriterat detta är enligt PDV-rutiner.
*Nu hoppas jag vi fattar båda två att den här diskussionen är en smula akademisk eftersom ingen av oss egentligen har en
aning om vad som faktiskt hände, vilka variabler som spelade in osv. Så flippa inte på att jag använder mig av en del tveksamma slutledningsmetoder. Som härnäst exvis.
Teorin som inkluderas i PDV-utbildning verkar säga att gärningsmän i PDV sällan slutar döda förrän de oskadliggörs. Vad jag vill ha sagt med det är att
rent statistiskt så är det troligt att GM i Örebro fortsatte skjuta nästan ända tills polisen hittade honom. Att GM tog livet av sig i ett tidigt skede, och polisen genomförde söket utan pågående skottlossning i över en halvtimme, är statistiskt sett en högoddsare. Så insatsstyrkan hade onus att skynda sig.