2025-02-07, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Exakt, det finns sprängsäkra dörrar etc som förmodligen går att sätta in där.

Men problemet som jag ser det, är att om du sätter lås på precis varje dörr, så bara lärare kan komma in.. Så minskar det eleverna som behöver fly sedan.. Och deras rörelsefrihet.

Att dom kan springa in bakom en dörr och gömma sig är riktigt jävla nödvändigt.

Och det låter inte som att den där posern till rektor på nyheterna faktiskt inser det.. Utan han verkar tro att om man bara låser ner varenda rum med ett riktigt jävla hänglås så löser sig problemet...

Motsatsen tror jag är mer riktig... Att eleverna måste kunna få möjligheten att springa ner för en lång hall och gömma sig i något rum där lärare inte ens är inne i än..

Förvisso, men det är lärarens ansvar att se till att folk kan springa in och gömma sig i klassrummet innan man stänger dörren och låser. Vet inte om det är så bra att springa in i olåsta klassrum för det blir lätt för gärningsmannen att följa efter.
Citera
2025-02-07, 00:21
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falukorvstjockisen
Något som verkligen gör mig helt förundrad är många svenskars motstånd och förnekelse till att detta dåd haft rasistiskt motiv. Man gör verkligen all typ av mental akrobatik med alla typer av hypoteser för att undvika sanningen som är väldigt tydlig. Varför är det så svårt att bara acceptera verkligheten? Varför kan ni inte acceptera att det finns svenskar som faktiskt är rasister och ogillar andra människor? Känner ni er påhoppade och kränkta eller vad är det jag har missat?

det som talar emot att det är ett rasistiskt dåd är att bland offren fanns personer av samma etnicitet som gärningsmannen.

gärningen sker också specifikt i en skola, som GM gått i, vilket kan peka på andra motiv jämfört med att t ex genomföra en masskjutning vid en moské eller dylikt.
Citera
2025-02-07, 00:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Protokoll schmotokoll, jag menar inte "protokoll" bokstavligt. Utan så som jag fått PDV beskrivet för mig i media senaste dagarna, av poliser, så handlar det om att ständigt gå snabbt, resolut framåt i riktning mot GM. Så snabbt och resolut att man inte ens ska stanna för att ta hand om skadade.

Jag förutsätter att polisens egen säkerhet inte heller är högsta prioritet i ett sådant scenario.

Länkat nederst är dock en akademisk analys av PDV, för den som är intresserad. Personligen kommer jag nog lämna tråden en stund för att läsa den.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/sa-gick-polisinsatsen-i-orebro-till-efter-skolskjutningen

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1575272/FULLTEXT01.pdf

Någon form av taktiskt uppträdande bör man väl tillämpa?

Att gå rakt in i dimman utan att kunna se samtidigt som någon skjuter mot dig, nä, det tror jag inte att man tvingar poliser att göra.
Citera
2025-02-07, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Well, skotten kom ju från huvudentré väl, därav huvud fokus. Jag tvivlar inte på att polisen omringade hela byggnaden as well.

Så här, när första patrullen anlände så blir man bemött med skottlossning samt pyroteknik. Vad gör man då, jo man tar skydd och sedan väntar på insatsstyrkan. Vad kunde man istället gjort? Man har med största säkerhet fått en layout på hur skolan ser ut, samt alla ingångar. Polisen kunde ha stoppat det här betydligt tidigare. Men man är så handlingsförlamad samt rädd för sitt eget liv så man gör ingenting på tio minuter. Undra hur många GM hann skjuta på dessa 10 minuter. Läs gärna om hur man ska agera under PDV om du inte har gjort det.
Citera
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Automatvapen inkluderar både halvautomat och helautomat. Halvautomater till jakt finns det gott om.

Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Det är du som har fel.

Från Wikipedia:

Automatvapen eller automatiska eldvapen är samlingsbegrepp för magasinladdade eldvapen som laddar en ny patron automatiskt från magasinet efter att den föregående patronen avfyrats, såsom halvautomatiska vapen och helautomatiska vapen, men används ofta felaktigt som synonym för det senare då begreppet automatvapen enkelt kan förväxlas med begreppet automateld

Där ser man ni hade rätt, trodde automatvapen var synonymt med automateld
Citera
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
NI finns också i Göteborg och Malmö. Men Stockholm var ju närmast här. Den som är närmast rycker ut.

Tror att du tänker på förstärkta regionala insatsstyrkan.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Kling och Klang:-)
Tack för info! Då har jag missförstått det.

Å andra sidan ska ju de flesta målade bilar vara rustade med kroppsskydd och MP5, men som någon polis sa, det är inte lätt om man har ett automatvapen mot sig.
Citera
2025-02-07, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Det där är felaktig uppfattning som många har, det finns rättsfall på det numera. I slutändan blir det oftast billigare för kommunerna också då medlemsavgifterna tenderar att vara lägre en hyrorna. Så det är oftast fritt fram att äga bostad och ta mot försörjningsstöd, du får även ha bil osv. Det är inga konstigheter.

Nja, är bostaden värt ett belopp så pass högt att försäljning kan ge inkomst under en längre period så kommer kravet bli att sälja och istället hyra bostad. Undantag har ju gjorts när försörjningsstödet varar under kortare period, eller när bostadens värde inte är särskilt högt. Medlemsavgiften är ju en sak, men finns lån så blir ju utgifterna plötsligt betydligt högre, vilket ekonomiskt bistånd inte ser till. Men nu var det ju en hyresrätt det var tal om så kanske kvittar...
Att äga en bil är dock väldigt individuellt och beror ofta på bilens värde men framförallt behovet av den. Kan definitivt se varför man godkänt (?) att bil var okej i detta fall om det var så att MGM inte klarade att åka kollektivt pga social fobi, men bilen verkar inte stå registrerad på honom.
Citera
2025-02-07, 00:23
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Tror att du tänker på förstärkta regionala insatsstyrkan.
Nej. NI finns på dessa tre ställen. Sedan har varje region sin egna med.
Citera
2025-02-07, 00:24
Medlem
Niiilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Alltså, vilket fruktansvärt övertramp. Och alla okritiska människor som basunerar ut detta som en sanning. Man blir mörkrädd.

Håller med!

Han trodde säkert att han hade nåt.
Men inga andra medier följde med. Han fick sitta i SVT och bli utfrågad om saken.

Ingen annan har fortfarande följt med i hans spår.

Efter ett tag la dom ut på Facebook om varför han publicerade. även där är det svidande kritik.

Fy fan att man kan få säga vad man vill när man har den plattformen. Är det bara klick man vill år?
Citera
2025-02-07, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Förvisso, men det är lärarens ansvar att se till att folk kan springa in och gömma sig i klassrummet innan man stänger dörren och låser. Vet inte om det är så bra att springa in i olåsta klassrum för det blir lätt för gärningsmannen att följa efter.

Lagtillåta pepparspray vet jag, hade ändå funnits chans till att övermanna GM
Citera
2025-02-07, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joels-bitar
Var tusan kom alla poliser ifrån kan man undra lär väl inte vara så många som jobbar i Örebro

Enligt uppgifter tog det en timme så var samtliga 130 poliser på plats. Nej, alla var inte stationerade i Örebro, en del kom från närliggande enheter.

130 poliser är inte så många. Det krävs många poliser för att hålla ordning på alla kriminella i Sverige. Så det finns 20.000 poliser. Det är poliser överallt som ständigt bekämpar kriminaliteten och de har fullt upp eftersom det finns 100.000 kriminella i Sverige som härjar runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in