2025-02-06, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Det är lite otydligt i polisens kommunikation om tider. De kan ha hittat gärningsmannen tidigare men fortsatt söket. Det kan vara så att det tog cirka 50 minuter att söka igenom 17000 kvadratmeter skola så att det inte fanns några fler skyttar där.

Det tar även tid att säkra att dörrarna inte är sprängladdade eller om det finns sprängladdning någonstans. Att polisen hade mkt att göra, japp
Citera
2025-02-06, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eskimannen
Allt detta har tyvärr en jättekonstig agenda. Får inte ihop trådarna hur man än vrider och vänder. 3 vapen istället för extra magasin? 6 timmar att kommunicera antalet döda? Ofantligt lång tid för att gå ut med BO-lista av polis.

Någon typ av info som saknas känns det som.

Jag instämmer.
Det är väl all otydlighet och obesvarade frågor som är skäl till detta. Jag förmodar att de flesta frågetecken kommer att rätas ut i sinom tid.
Jag har dock en känsla av att detta är "något större" än ett psykbryt på stående fot.
Men jag är förmodligen helt ute och cyklar...
Citera
2025-02-06, 23:51
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Ja precis. Det är min poäng med inlägget.

PDV är svårt följa till punkt och pricka om man bara kan förlita sig på ljud.

Så insatsstyrkan kom med IR-utrustning då antar jag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Hur lång tid tar det?

Jag vet inte, förhoppningsvis tar det max 15 minuter från larm till de sitter i helikopter.

Sen är väl den normala hastigheten för en helikopter ca 300 km/h?
Citera
Medlem
Skönt att det INTE var en AR15 eller dylikt som användes i alla fall.

Nu blir alla kommunister (som "Fria Tider") som redan har skrivit massor av artiklar och spelat in poddar (Aftonbladet) om AR15, vita män, automatvapen och fan och hans kommunistiska moster jättearga av besvikelse.
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrashCeasar
Om det inte handlade om hela GM situation inklusive studier då han var inskriven på skolan!?
Sant, det har ju diskuterats om att han var förbannad över kursen han gick. Soc-spåret är bara ett av flera möjligheter. Han kan ju haft problem med båda om man spekulerar kring vas som kan ha hänt.
Citera
2025-02-06, 23:52
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson2727
Det mest intressanta blir o se hur han försörjer sig med tanke på 0 inkomst. Hur han betalade hyran, hade råd med käk vapen mm

Högst troligt har han fått ekonomisk hjälp av sina föräldrar. Utöver försörjningsstödet då.
Citera
Medlem
Jag gick på den här skolan 1992-1995 och ka n intyga att korridorerna är långa och ungefär på mitten korsas av en tvärgående korridor som går genom hela byggnaden. Som jag ser det skulle det ändå ha varit ganska lätt att springa mot den korsande korridoren och sedan avvika till nästa långa korridor.
Klassrummen har två ingångar, en för elever och en för lärare. Lärarnas dörr leder mot en stor lokal där man förvarar bl a undervisningsmaterial. Dörrarna till dessa från de långa korridorerna är/var alltid låsta så inte lätt att fly in där om man möter en iskall mördare. Mycket kan ju förstås ha förändrats, men när jag läste om blodet i de långa korridorerna B och C inser jag att säkert mycket är sig likt.
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
"TV4:s nyhetschef Fredrick Malmberg säger till Dagens Media att det finns en skyldighet i att publicera när uppgifter verifierats av oberoende källor, framför allt när nyhetsvärdet är stort."

Tv4: "vi har fått tag på en bandinspelning, det låter som det kan vara nåt rasistiskt som sägs, eller vad säger ni andra?"

Tv4 "eh... ja kanske, men vi kan väl inte publicera det bara för vi i fikarummet tycker det låter som det?"

Tv4 "nä, men vi låter en expert lyssna, 50/50 att han tycker som vi!"

Tv4 "där satt den! experten fick det till nåt rasistiskt också, nyhetsvärdet är stort... jag menar det är stort för aktieägarna att vi går ut med det här, det är vår skyldighet"
Citera
Medlem
Citat:
Det mest intressanta blir o se hur han försörjer sig med tanke på 0 inkomst. Hur han betalade hyran, hade råd med käk vapen mm

Han hade precis fått försörjningsstödet indraget, vilket troligen var triggern.
Citera
2025-02-06, 23:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
De skulle inte ha möte om honom på skolan, de skulle vara där och informera på skolan enligt tidigare uppgifter.

Han kan ha fått kännedom om detta och tagit tillfället iakt. Inte osannolikt alls tycker jag.

Bara min teori förstås.

Informera om vad? Jag har läst på Komvux och har aldrig sett nån SOC-insats.
Citera
2025-02-06, 23:53
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:

Går man på socialbidrag så nolltaxerar man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in