2025-02-04, 07:22
Medlem
wicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Har du gjort en inspektion av munnen och halsmandlarna på sistonde?

När jag får det problemet är det oftast tonsillolit vilket kommer och går.

Lyser med en ficklampa in i munnen och använder en pinne för att rensa fickorna i halsmandlarna där det över tid kan fastna matrester som bildar vita klumpar och luktar sulfur/ruttna ägg.

Inte relaterad till IBS men bra att utesluta.

Nä har inget o göra med det.
Citera
2025-02-04, 13:16
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Vad jag vet så kan överväxt av dåliga bakterier i tarmen gynnas av probiotika så man faktiskt kan förvärra problemet.
Man bör försöka hålla kosten sockerfri och äta kost som svälter ut bakterierna i tunntarmen, och ta tex oreganoolja.
Sen efter x-antal veckor möjligen upp till två månader, kan man börja med probiotika för att stödja goda bakterier i tjocktarmen där de ska vara till största delen.

Googla SIBO för utförligare svar.
Ja, jag har gjort precis så som du säger och det gav bra resultat på mig. Nyligen började jag med probiotika igen, denna gång BioSalma Mage, så får vi se om det blir värre igen. Än så länge har det hållit sig lugnt.

Har rent generellt tagit bort allt tillsatt socker och minskat mycket på kolhydraterna, och det tycker jag är enklare att följa än Fodmap men ger liknande positiva resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av wick
Har ju kört massa, ibspro, referm, lactiplus tregut bland annat.
Borde inte ge någon sådan biverkning. Den jag reagerade så illa på var Garden of Life - Primal Defense Ultra som innehåller "Homeostatic Soil Organisms" och vetegräs.
Citera
2025-02-05, 23:11
Medlem
Citat:
Hm förstår inte riktigt vad kan man göra åt det?

Vad beträffar människokroppens kemiska funktioner, så handlar det om mycket komplicerade saker, vilka inte alltid, är så lättbegripliga för gemene man.

Cólon eller Intéstinum Crássum, det vill säga, Grovtarmen, så är den ett levande organ som arbetar med kemiska funktioner vilka måste fungera till 100% om individen skall kunna fungera normalt och ha en tillfredsställande hälsa.

Grovtarmens celler, vilka kallas för Colonocýter, nutrerar sig ( livnärar sig ) av smörsyror som bildas av speciella Grovtarmsbakterier när dessa bakterier fermenterar, det vill säga, ( jäser ) så kallad kostfiber.

När Colonocýterna tar hand om smörsyrorna, så kräver denna funktionen stora mängder av syre vilket leder till att Grovtarmens inre miljö blir mycket syrefattig, detta i sin tur leder till ett lägre pH-värde och som sedan blir till ett försvar mot negativa mikro-organismer.

Det finns negativa bakterier som inte klarar av att leva i en syrefattig tarm-miljö och avdödas på grund av brist på syre.

Vad du skall förstå enligt det ovan skrivna, det är, att det är nödvändigt, med en tillräcklig mängd kostfiber för att sålunda kunna upprätthålla en god och tillfredsställande Cólon-miljö, det vill säga, så att Grovtarmen kan bygga upp ett försvar mot negativa mikro-organismer genom att kunna sänka sitt pH-värde.

Ju mer syre som Colonocýterna kan bruka, desto starkare kommer Colon-barriären att kunna bli, vilket betyder, en absolut god och tillfredsställande Grovtarms-hälsa.

Svavel-Väten som bildas i för stora mängder inom kroppen, är den främsta orsaken till att flatulenser har odörer, likt ruttna ägg.

Flatulenser, det vill säga, gaser som elimineras via analkanalen.

Beträffande andra platser inom kroppen, det vill säga, inte beträffande Grovtarmen.

Om det plötsligt saknas tillräckligt med syre, så kommer speciella mikro-organismer att ta hand om nutriter vilket leder till att de producerar Svavel-Väten som får en odör, likt ruttna ägg.

Svavel-Väte bildas vid syrefria förhållanden när mikro-organismer bryter ner nutriter men, tilläggas skall, att Svavel-Väte också bildas när syret blir lägre inom kroppen än vad det normalt skall vara.

Jag har två frågor till dig som du kan svara på om du finner dig ett intresse för att göra så.

Erythrocýter, det vill säga, de röda blodkropparna vilka är kroppens syretransportörer och tillhör kroppens Cell-andnings-system.

Fråga 1. ) Vet du vad du har för värde beträffande dina röda blodkroppar ... ?

Fråga 2. ) Beträffande din orala hygien.

Sköter du din dentala hygien dagligen på ett sådant sätt att du har en god och tillfredsställande tandhälsa ... ?

Or-al [ Vad som tillhör munnen ]
Dent-al [ Vad som beträffar tänderna ]

Extra tillägg / Dålig dental-hygien kan leda till att bakterier kan producera Svavel-Väten.

Ytterligare ett tillägg / Grovtarmens syrefattiga miljö fungerar på ett helt annat sätt än i jämförelse med kroppens övriga tarmar, det vill säga, magsäcken, tolvfingertarmen och tunntarmarna inkluderat den Hepátiska och Pancreátiska fuktionen.

Hepátiska
[ Funktioner som är kopplade till kroppens Lever ]

Pancreátiska
[ Funktioner som är kopplade till Bukspottkörteln ]

Mvh/@JokerMannen
Citera
2025-02-05, 23:40
Medlem
wicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Vad beträffar människokroppens kemiska funktioner, så handlar det om mycket komplicerade saker, vilka inte alltid, är så lättbegripliga för gemene man.

Cólon eller Intéstinum Crássum, det vill säga, Grovtarmen, så är den ett levande organ som arbetar med kemiska funktioner vilka måste fungera till 100% om individen skall kunna fungera normalt och ha en tillfredsställande hälsa.

Grovtarmens celler, vilka kallas för Colonocýter, nutrerar sig ( livnärar sig ) av smörsyror som bildas av speciella Grovtarmsbakterier när dessa bakterier fermenterar, det vill säga, ( jäser ) så kallad kostfiber.

När Colonocýterna tar hand om smörsyrorna, så kräver denna funktionen stora mängder av syre vilket leder till att Grovtarmens inre miljö blir mycket syrefattig, detta i sin tur leder till ett lägre pH-värde och som sedan blir till ett försvar mot negativa mikro-organismer.

Det finns negativa bakterier som inte klarar av att leva i en syrefattig tarm-miljö och avdödas på grund av brist på syre.

Vad du skall förstå enligt det ovan skrivna, det är, att det är nödvändigt, med en tillräcklig mängd kostfiber för att sålunda kunna upprätthålla en god och tillfredsställande Cólon-miljö, det vill säga, så att Grovtarmen kan bygga upp ett försvar mot negativa mikro-organismer genom att kunna sänka sitt pH-värde.

Ju mer syre som Colonocýterna kan bruka, desto starkare kommer Colon-barriären att kunna bli, vilket betyder, en absolut god och tillfredsställande Grovtarms-hälsa.

Svavel-Väten som bildas i för stora mängder inom kroppen, är den främsta orsaken till att flatulenser har odörer, likt ruttna ägg.

Flatulenser, det vill säga, gaser som elimineras via analkanalen.

Beträffande andra platser inom kroppen, det vill säga, inte beträffande Grovtarmen.

Om det plötsligt saknas tillräckligt med syre, så kommer speciella mikro-organismer att ta hand om nutriter vilket leder till att de producerar Svavel-Väten som får en odör, likt ruttna ägg.

Svavel-Väte bildas vid syrefria förhållanden när mikro-organismer bryter ner nutriter men, tilläggas skall, att Svavel-Väte också bildas när syret blir lägre inom kroppen än vad det normalt skall vara.

Jag har två frågor till dig som du kan svara på om du finner dig ett intresse för att göra så.

Erythrocýter, det vill säga, de röda blodkropparna vilka är kroppens syretransportörer och tillhör kroppens Cell-andnings-system.

Fråga 1. ) Vet du vad du har för värde beträffande dina röda blodkroppar ... ?

Fråga 2. ) Beträffande din orala hygien.

Sköter du din dentala hygien dagligen på ett sådant sätt att du har en god och tillfredsställande tandhälsa ... ?

Or-al [ Vad som tillhör munnen ]
Dent-al [ Vad som beträffar tänderna ]

Extra tillägg / Dålig dental-hygien kan leda till att bakterier kan producera Svavel-Väten.

Ytterligare ett tillägg / Grovtarmens syrefattiga miljö fungerar på ett helt annat sätt än i jämförelse med kroppens övriga tarmar, det vill säga, magsäcken, tolvfingertarmen och tunntarmarna inkluderat den Hepátiska och Pancreátiska fuktionen.

Hepátiska
[ Funktioner som är kopplade till kroppens Lever ]

Pancreátiska
[ Funktioner som är kopplade till Bukspottkörteln ]

Mvh/@JokerMannen

Jag har typ 1 diabetes och tog blodprov för cirka 3 månader sedan allt såg topp ut då. Vet ej något om röda blodkroppar.

Ja min tandhälsa är utmärkt går årligen hos tandläkaren och var där för en vecka sedan hade då enbart lite tandsten som togs bort.
Citera
2025-02-06, 00:30
Medlem
Citat:
Jag har typ 1 diabetes och tog blodprov för cirka 3 månader sedan allt såg topp ut då. Vet ej något om röda blodkroppar.

Ja min tandhälsa är utmärkt går årligen hos tandläkaren och var där för en vecka sedan hade då enbart lite tandsten som togs bort.

Fråga 1. ) Är det, via en Gastro-Entero-log,
konstaterat eller diagnostiserat, att du besväras
av en så kallad [ Cólon Irritábile ] det vill säga,
att du har fått diagnosen [ IBS ] ... ?

Fråga 2. ) När du fick ta ett kontrollerande blodprov
för cirka 3 månader sedan så undrar jag, vilket värde
du uppvisade.

Lägst skall du ha [ 4,5 mmol/L ]

Maxnivån skall vara [ 7,9 mmol/L ]

Du skall ligga från 4,5 och upp till maximalt 7,9 mmol/L.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2025-02-06, 00:48
Medlem
wicks avatar
Citat:
Fråga 1. ) Är det, via en Gastro-Entero-log,
konstaterat eller diagnostiserat, att du besväras
av en så kallad [ Cólon Irritábile ] det vill säga,
att du har fått diagnosen [ IBS ] ... ?

Fråga 2. ) När du fick ta ett kontrollerande blodprov
för cirka 3 månader sedan så undrar jag, vilket värde
du uppvisade.

Lägst skall du ha [ 4,5 mmol/L ]

Maxnivån skall vara [ 7,9 mmol/L ]

Du skall ligga från 4,5 och upp till maximalt 7,9 mmol/L.

Mvh/@JokerMannen

Alltså jag har som sagt typ 1 diabetes så mina världen ligger aldrig som hos en normal frisk person.

Men jag ligger mellan 5-8 stadig kurva.

Nej jag har inte fått någon diagnos ännu. Ska träffa en läkare på VC på fredag vilket jag är orolig över.
Citera
2025-02-06, 23:36
Medlem
Citat:
Alltså jag har som sagt typ 1 diabetes så mina världen ligger aldrig som hos en normal frisk person.

Nej jag har inte fått någon diagnos ännu. Ska träffa en läkare på VC på fredag vilket jag är orolig över.

Jag uttryckte mig nog lite för dåligt när jag sist
svarade på ditt inlägg.

Vad jag egentligen menade var, att om du besväras
av [ Dia-Bétes Typ 1 ] så skall du få hjälp av sjukvården med att hålla blodsockret på en nivå som skall vara
från [ 4,5 mmol/L ] och upp till maximalt [ 7,9 mmol/L ]
och enligt dig, så uppvisar du en stadig och jämn blodsocker-kurva som ligger från [ 5,0 mmol/L ] och upp
till [ 8,0 mmol/L ] och det är väldigt bra att du uppvisar
en sådan stadig blodsocker-kurva.

Individer vilka besväras av en nedsatt
[ Beta-cells funktion ] hos sin Bukspottkörtel eller, där Bukspottkörtelns [ Langerhanska cell-öar ] helt upphört
att fungera och inte längre klarar ut av att producera
[ Insulin-hormoner ] leder inte sällan till att individerna får Cólon Irritábile-liknande symptomer, det vill säga, symptomer som påminner mycket om [ IBS-besvär ]

Pancréas, det vill säga, Bukspottkörteln, den består
bland annat av så kallade [ Beta-celler ] vilka producerar hormoner som kallas för [ Insulin ] Pancréas är också försedd med så kallade [ Alfa-celler ] vilka producerar
[ Glukagon ]

[ Insúla ] betyder [ Ö ] och handlar om de kluster av cell-kropps-körtlar som ligger insprängda i Bukspottkörtel-organet och som med hjälp av så kallade Beta-celler som förekommer i kluster, producerar så kallade Insulin-hormoner, det vill säga, Ö-hormoner.

Pancréas har [ Endokrina funktioner ] vilket betyder, att Insulin-hormoner insöndras direkt till blodbanan och, vilka hormoner signalerar till de Intestinála tarmcellerna att absorbera socker, det vill säga, kolhydrater.

Pancréas har också [ Exokrina funktioner ] vilket betyder, att olika typer av matspjälknings-enzymer
[ Ek-sekerneras ] direkt till och, inom tunntarmens översta del.

Beträffande [ Svavelväte ]

Svavelväte som bildas inom kroppen måste kunna ta vägen någonstans och, det vanligaste sättet för kroppen att bli av med Svavelväte sker och äger rum genom eliminerings-utsläpp vis Anális Canális och dessa väderutsläpp, har odörer, av ruttna ägg.

Men, Svavelväte kan också ta den helt motsatta vägen, det vill säga, att det elimineras med utandningsluften och med hjälp av [ Dia Esofagális ] det vill säga, genom rapningar och, odörerna är likt ruttna ägg så och även smaken.

Efter som du har [ Dia-Bétes Typ 1 ] så får du nog högst troligen räkna med att emellanåt besväras av Cólon Irritábile-liknande symptomer, det vill säga, likt IBS-symptomer.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2025-02-06, 23:49
Medlem
Citat:

Hur kommer det sig att du är orolig över att få träffa en läkare inom din vårdcentral nu på Fredag ... ?

Det är väl bra att du blir utredd av en läkare och sålunda kan få hjälp med dina nuvarande besvär.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2025-02-07, 00:01
Medlem
wicks avatar
Citat:
Hur kommer det sig att du är orolig över att få träffa en läkare inom din vårdcentral nu på Fredag ... ?

Det är väl bra att du blir utredd av en läkare och sålunda kan få hjälp med dina nuvarande besvär.

Mvh/@JokerMannen

Jag är rädd om det ska bli en längre utredning med gastroskopi osv :/
Citera
2025-02-07, 00:02
Medlem
wicks avatar
Citat:
Jag uttryckte mig nog lite för dåligt när jag sist
svarade på ditt inlägg.

Vad jag egentligen menade var, att om du besväras
av [ Dia-Bétes Typ 1 ] så skall du få hjälp av sjukvården med att hålla blodsockret på en nivå som skall vara
från [ 4,5 mmol/L ] och upp till maximalt [ 7,9 mmol/L ]
och enligt dig, så uppvisar du en stadig och jämn blodsocker-kurva som ligger från [ 5,0 mmol/L ] och upp
till [ 8,0 mmol/L ] och det är väldigt bra att du uppvisar
en sådan stadig blodsocker-kurva.

Individer vilka besväras av en nedsatt
[ Beta-cells funktion ] hos sin Bukspottkörtel eller, där Bukspottkörtelns [ Langerhanska cell-öar ] helt upphört
att fungera och inte längre klarar ut av att producera
[ Insulin-hormoner ] leder inte sällan till att individerna får Cólon Irritábile-liknande symptomer, det vill säga, symptomer som påminner mycket om [ IBS-besvär ]

Pancréas, det vill säga, Bukspottkörteln, den består
bland annat av så kallade [ Beta-celler ] vilka producerar hormoner som kallas för [ Insulin ] Pancréas är också försedd med så kallade [ Alfa-celler ] vilka producerar
[ Glukagon ]

[ Insúla ] betyder [ Ö ] och handlar om de kluster av cell-kropps-körtlar som ligger insprängda i Bukspottkörtel-organet och som med hjälp av så kallade Beta-celler som förekommer i kluster, producerar så kallade Insulin-hormoner, det vill säga, Ö-hormoner.

Pancréas har [ Endokrina funktioner ] vilket betyder, att Insulin-hormoner insöndras direkt till blodbanan och, vilka hormoner signalerar till de Intestinála tarmcellerna att absorbera socker, det vill säga, kolhydrater.

Pancréas har också [ Exokrina funktioner ] vilket betyder, att olika typer av matspjälknings-enzymer
[ Ek-sekerneras ] direkt till och, inom tunntarmens översta del.

Beträffande [ Svavelväte ]

Svavelväte som bildas inom kroppen måste kunna ta vägen någonstans och, det vanligaste sättet för kroppen att bli av med Svavelväte sker och äger rum genom eliminerings-utsläpp vis Anális Canális och dessa väderutsläpp, har odörer, av ruttna ägg.

Men, Svavelväte kan också ta den helt motsatta vägen, det vill säga, att det elimineras med utandningsluften och med hjälp av [ Dia Esofagális ] det vill säga, genom rapningar och, odörerna är likt ruttna ägg så och även smaken.

Efter som du har [ Dia-Bétes Typ 1 ] så får du nog högst troligen räkna med att emellanåt besväras av Cólon Irritábile-liknande symptomer, det vill säga, likt IBS-symptomer.

Mvh/@JokerMannen

Tackar för ditt svar!
Citera
2025-02-07, 01:46
Medlem
Citat:
Jag är rädd om det ska bli en längre utredning med gastroskopi osv :/

[ Gastro-Skópia ] Det är ett fiber-optiskt
undersöknings-instrument för att, med hjälp
av ett sådant, kunna undersöka matstrupen [ Esófagos ] och den övre magmunns-porten [ Kardía ] och vidare
inom hela magsäcken [ Gáster eller Vénter ] och, även en bit ut genom den nedre magmunns-porten [ Pylóros ] det vill säga, en liten bit ut inom själva tolvfingertarmens början [ Duodénum ]

Med hjälp av ett så kallat fiber-optiskt instrument,
kan man även av-snitta så kallade [ Bi-opsi-prover ]
det vill säga, vävnads-prover från magsäckens ytliga slemhinna [ Mucósa Véntris ] och även från tolvfingertarmens ytliga slemhinna [ Mucósa Duodéni ]

Bi-opsi-proverna undersöks sedan med hjälp av mikroskopisk analysering.

En Gastro-Skópisk undersökning är en, för många, en väldigt obekväm undersöknings-metod att tillvägagå patienten då den i största utsträckning framtvingar vomerings-reflexer vilka upplevs som mycket arbetsamma av individen som genomgår en sådan typ
av undersökning.

Men, om du nu, av en läkare, blir remitterad till en
Gastro-Entero-Logisk avdelning och för att att därinom få genomgå en Gastro-Skópisk undersökning, då kan du be om, att få bli sövd under den tiden som själva undersökningen skall pågå.

Själva sövandet handlar inte om så kallad Narkós utan,
det kommer att stå en kontrollerande syster bredvid din liggbrits och via en insatt tunn plastslang i din arm och som är kopplad till ditt blodomlopp låta inspruta en vätska med jämna mellanrum som gör att du är försatt i en mycket djup sömn under tiden som undersökningen har sitt pågående.

När du sedan vaknar upp är allt frid och fröjd, det vill säga, inga biverkningar tillkommer.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2025-02-07, 01:54
Medlem
Citat:
Tackar för ditt svar!

Du får sedan under Fredagskvällen mer än gärna berätta om hur det gick för dig gällande ditt läkarbesök hos din vårdcentral.

Mvh/@JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in