2025-01-29, 20:51
Medlem
Adelaides avatar
Pepparmyntolja är populärt mot IBS. Det lugnar ner tarmen och lindrar symptomen. Finns att köpa i kapslar.
Citera
2025-02-03, 07:41
Medlem
wicks avatar
Har någon här som har IBS problem med typ att när man rapar eller sväljer att de smakar gamla ägg? Sedan är efterföljande är diarré? Typ att de går i skov?
Citera
2025-02-03, 18:49
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Pepparmyntolja är populärt mot IBS. Det lugnar ner tarmen och lindrar symptomen. Finns att köpa i kapslar.

Tack för tipset! Jag såg ditt meddelande och köpte det häromdagen. Det är lite tidigt att säga om det hjälper, men jag märker en viss skillnad.
Citera
2025-02-03, 21:01
Medlem
wicks avatar
Ingen som har liknande det jag skrivit?
Citera
2025-02-03, 21:10
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wick
Jag har inget sådant under skoven normalt sett, men fick hemska äggrapar och diarré av en probiotika jag köpte. Även zink mår jag väldigt dåligt av. Har du börjat med något nytt tillskott eller så?
Citera
2025-02-03, 21:15
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Tack för tipset! Jag såg ditt meddelande och köpte det häromdagen. Det är lite tidigt att säga om det hjälper, men jag märker en viss skillnad.
Ja, det är verkligen guld värt. Tar gärna några kapslar på kvällen och kanske en droppe eller två olja i en kopp vatten på dagen om det behövs under skoven. Jag är lite sugen på att prova Colpermin men den är rätt rejält stark så jag har inte gett mig på den ännu.
Citera
2025-02-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jag har inget sådant under skoven normalt sett, men fick hemska äggrapar och diarré av en probiotika jag köpte. Även zink mår jag väldigt dåligt av. Har du börjat med något nytt tillskott eller så?
Vad jag vet så kan överväxt av dåliga bakterier i tarmen gynnas av probiotika så man faktiskt kan förvärra problemet.
Man bör försöka hålla kosten sockerfri och äta kost som svälter ut bakterierna i tunntarmen, och ta tex oreganoolja.
Sen efter x-antal veckor möjligen upp till två månader, kan man börja med probiotika för att stödja goda bakterier i tjocktarmen där de ska vara till största delen.

Googla SIBO för utförligare svar.
Citera
2025-02-03, 21:39
Medlem
Citat:
Har någon här som har IBS problem med typ att när man rapar eller sväljer att de smakar gamla ägg? Sedan är efterföljande är diarré? Typ att de går i skov?

När Aminosyran Tryptofan bryts ner inom kroppen,
så bildas flera olika sorters metaboliter.

Aminosyran Tryptofan bryts ner genom en förruttnelseprocess och leder bland annat till att metaboliterna Indól och Skatól uppstår.

Den gas, vilken uppstår i Tryptofanets nedbrytningsprocess och, som inte kan absorberas tillräckligt snabbt av tunntarmens celler, leds fram,
och upp till magsäcken samt elimineras via rapningar.

För hög tunntarms-sekretion med därtill, en för låg cell-absorption, leder till, att större mängder av gaser bildas inom tarmslyngorna vilket också är en, av orsakerna till vattnig Faeces.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2025-02-03, 21:50
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ja, det är verkligen guld värt. Tar gärna några kapslar på kvällen och kanske en droppe eller två olja i en kopp vatten på dagen om det behövs under skoven. Jag är lite sugen på att prova Colpermin men den är rätt rejält stark så jag har inte gett mig på den ännu.

Jag tar det på kapsel.
Citera
2025-02-03, 21:55
Medlem
wicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
När Aminosyran Tryptofan bryts ner inom kroppen,
så bildas flera olika sorters metaboliter.

Aminosyran Tryptofan bryts ner genom en förruttnelseprocess och leder bland annat till att metaboliterna Indól och Skatól uppstår.

Den gas, vilken uppstår i Tryptofanets nedbrytningsprocess och, som inte kan absorberas tillräckligt snabbt av tunntarmens celler, leds fram,
och upp till magsäcken samt elimineras via rapningar.

För hög tunntarms-sekretion med därtill, en för låg cell-absorption, leder till, att större mängder av gaser bildas inom tarmslyngorna vilket också är en, av orsakerna till vattnig Faeces.

Mvh/@JokerMannen

Hm förstår inte riktigt vad kan man göra åt det?
Citera
2025-02-03, 21:57
Medlem
wicks avatar
Citat:

Har ju kört massa, ibspro, referm, lactiplus tregut bland annat.
Citera
2025-02-03, 22:21
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Har du gjort en inspektion av munnen och halsmandlarna på sistonde?

När jag får det problemet är det oftast tonsillolit vilket kommer och går.

Lyser med en ficklampa in i munnen och använder en pinne för att rensa fickorna i halsmandlarna där det över tid kan fastna matrester som bildar vita klumpar och luktar sulfur/ruttna ägg.

Inte relaterad till IBS men bra att utesluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in