2025-02-06, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Dom hade ingen aning om att Akilov var obeväpnad? Varför sköt ingen av poliserna ett enda skott i Örebro?
...........🚧Vad fanns det att skjuta på 🚧.............

🧭 Ja, jag somnar om🧭
Citera
Medlem
Citat:
Satsa mer på psykvården istället och psykvård för unga män.

Precis det jag anser också! Ge rätt stöd till dessa människor så att de inte blir triggade och desperata och begår hemska brott. Förhindra att det uppstår istället för att reagera när skadan redan är skedd.

Utbilda myndigheterna och skolpersonal till att börja med och förstärk samverkan mellan olika verksamheter och ha ett övergripande ansvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Örebro kommun söker 6st socialsekreterare, verksamhetsområde försörjning med tillträde snarast möjligt!

"dokumenterad erfarenhet av arbete inom området försörjningsstöd"
"Antal tjänster: 4-5 tillsvidaretjänster samt 1 vikariat"
"Tillträde tillsvidaretjänst: snarast möjligt eller enligt överenskommelse"
"Varmt välkommen med din ansökan redan idag!"-Låter akut?

https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/29440533

Kan det vara så att han lyckades med sitt mål och tog livet utav 5-6st socialsekreterare?
Isåfall styrker ju det teorin om att det var soc han va ute efter och därmed dementerar uppgifterna att det skulle vara av ideologiska motiv.
En död är en för mycket - alltid!
Det lär vara ett stressigt jobb även under normala omständigheter. Och i det normala ingår då en viss mängd hotelser, vredesutbrott, förföljelser och oförskämdheter. Den som levt igenom det under några år lär lätt kunna knäckas nu och föredra att söka sig till något annat, mer livsbejakande.
Alltså, några kan helt enkelt ha lämnat sina tjänster, en tycks vara tjänstledig eller sjuk eller skadad ...
Hur man än räknar är det bedrövligt, så bedrövligt
Citera
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Fan vad dum du är. Du fattar inte att varje polis som gick in där riskerade sitt liv?
Lika jävla dum är du när du inte fattar att det är risken för att polisen ska råka skjuta någon civil dom tänker på. Eller kollega. Ett missat skott i en lokal med hundratals människor. Tunna gipsväggar.
Det finns ingen jävla quickfix på en sådan situation som du verkar tro.
Det är idioten som sköt 15 personer du ska vara arg på INTE dom poliser som riskerade sina liv för att försöka stoppa honom.

Jag är rädd att det finns fler sådana idioter och det kommer hända igen nu när det verkar vara riskfritt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Var det dålig sikt i en hel timme och RI är inte utbildad för att jobba i miljöer där sikten är dålig?
Hur kunde de se att de var beskjutna om det var så rökigt? Sikten är väl dålig åt bägge håll isf?

Mig veterligen kom väl NI och efter 10 min?
Citera
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Örebro kommun söker 6st socialsekreterare, verksamhetsområde försörjning med tillträde snarast möjligt!

"dokumenterad erfarenhet av arbete inom området försörjningsstöd"
"Antal tjänster: 4-5 tillsvidaretjänster samt 1 vikariat"
"Tillträde tillsvidaretjänst: snarast möjligt eller enligt överenskommelse"
"Varmt välkommen med din ansökan redan idag!"-Låter akut?

https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/29440533

Kan det vara så att han lyckades med sitt mål och tog livet utav 5-6st socialsekreterare?
Isåfall styrker ju det teorin om att det var soc han va ute efter och därmed dementerar uppgifterna att det skulle vara av ideologiska motiv.
Det där är ju i så fall helt sinnessjukt makabert. Det kändes spontant som lite för mycket, t.o.m. för att vara Sverige, och jag var beredd på att enkelt kunna avfärda det genom publiceringsdatumet för annonsen. Men så scrollar jag ner och det står "Publicerad: 5 februari 2025, kl. 12.04"...

Det bevisar förstås ingenting i sig men är ganska förbryllande.
Citera
2025-02-06, 23:31
Medlem
Citat:
Vittnen säger att det smällde under lång tid.
NIs vapen och distraktionsgranater möjligtvis.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Det kommer utredningen visa isåfall. Tänker inte spekulera i lösa vittnesmål om hur många minuter det var. Det här kommer utredas i absurdum, så får vi väl se om det fanns andra val man kunde gjort.

Men rent spontant ser jag inte varför dom skulle fortsatt famla i blindo i röken istället för att invänta insatsstyrkan några minuter.

Utredningen kommer även visa om GM gömt sig i nån skrubb eller något och skjutit sig. Skulle kunna förklara timmen (efter inkommet larm) det tog innan man hittade honom. Även om det säkert tar en timme söka genom och visitera alla ändå.

Det är inte säkert att utredningen kommer bli offentliggjord. I och med att GM är död så kan åtal inte väckas, och därför blir FUP:en inte offentlig handling.
Citera
Medlem
Finns mängder av kameror i örebro både vid stan, i bussarna och vad jag har sett så har dem installerat kamerar lite här o var i just karslund området precis där då det är lite utsatt område generellt, jävligt intressant o veta hur GM tog sig till platsen. Knappast med cykel eller en promenad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrupci
Annonserna för socialsekreterare är på grund av att ersätta personal som slutat/kommer att sluta och det har funnits underbemanning under lång tid och stor personalomsättning de senaste åren. Inte för att ersätta döda.

Källa på det? Rätt passande att man behöver folk så akut att man skriver det 3ggr i annonsen.
6st tjänster inom ett specifikt område är rätt mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Var det dålig sikt i en hel timme och RI är inte utbildad för att jobba i miljöer där sikten är dålig?
Hur kunde de se att de var beskjutna om det var så rökigt? Sikten är väl dålig åt bägge håll isf?

Den regionala insatsstyrkan gick in i skolan 10 minuter efter larmet. Den där timmen har du missförstått.
Citera
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Vissa vittnen säger att det tog 20 minuter mellan vissa skott. Så han höll väl på den där timmen?

Vad roade han sig med i 20 minuter om han inte sköt med bössan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in