2025-02-06, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
När tappade föräldrarna kontrollen på den här killen? Kunde dom ha gjort mer eller var det han som bröt med dom? Tycker att han påminner en del om Linköpingsmördaren som inte hade föräldrarna kvar i livet.
Håller med. Dels tänker jag att trots att han inte var juridiskt sett under målsman så borde ju föräldrarna ha lite mer koll och flagga om vissa beteenden skulle visa sig, men det är omöjligt att veta och det är såklart inte en enda rot till problemet utan flera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Ja, nu när du säger det inser jag att det inte har rapporterats något om att skjutningen skulle ha börjat på socialkontoret eller att det skulle ha funnits några offer bland anställda där.

Min första tanke var att han fortsatte massakern i en skola som var inhyst i samma lokaler, när han ändå var igång och planerade att skjuta sig själv, men den ter sig ju orimlig mot den bakgrunden. Men om det stämmer att han precis fått sitt socialbidrag indraget kan det mycket väl ha varit en utlösande faktor, och det kan dessutom ha varit så att han faktiskt var på väg mot socialkontoret men bestämde sig för att byta mål på vägen.

Eller också att det indragna socialbidraget var utlösande men att den här skolan (där han ju faktiskt hade läst in komvuxkurser, och med andra ord hade anknytning till och kanske bitterhet mot) var målet han valde ut, och inte socialkontoret. Men detta är bara olika möjliga scenarier som jag slänger ut här.

Delar av din fundering får vi kanske svar på imorgon är vi får veta vilka som blev mördade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Borde inte det rimligaste nu vara att riva den här skolan? Vem kan finna studiero där framöver?

Rev man Drottninggatan efter dådet där? Det kommer sättas in ”skydd” förmodligen i form av kodlås eller liknande
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Det var snabbt! Men ja, arbetsbelastningen försvinner inte bara för att arbetslaget dödas. Någon måste handlägga ansökningarna om ekonomiskt bistånd även till nästa månad.

Javisst, men levande kollegor kan täcka än så länge om inte i Örebro så från närliggande kommuner. Hemskt respektlöst tycker jag.
Citera
2025-02-06, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Mycket bättre att springa ut och gömma sig och låta andra bli slaktade.

Fan vad synd att du inte var på plats och körde en Bruce Wills och neutraliserade GM med en välriktad kula från en 9mm och skrek yppiikaijee motherfucker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missgbg
Du säger det själv, de har en pistol. GM hade ett/flera automatvapen. Dessutom var det full rökutveckling. Tänker du att polisen ska skjuta in i ett rökmoln utan fri sikt och riskera att skjuta flera civila? Det är inget de har tillåtelse att göra, därav kallades NI in.

Var det dålig sikt i en hel timme och RI är inte utbildad för att jobba i miljöer där sikten är dålig?
Hur kunde de se att de var beskjutna om det var så rökigt? Sikten är väl dålig åt bägge håll isf?
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Borde inte det rimligaste nu vara att riva den här skolan? Vem kan finna studiero där framöver?
Det är väl ett rejält område med massor av verksamheter som är svåra att flytta? Det blir säkert ett minnesmärke och en plakett med offrens namn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mademaN93
Dom sökte även 4st nya igår

https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/29440710

Sommarjobb, dessa tillsätts omgående med ansökning "gärna idag".
Citera
Medlem
Citat:
Finns ingen studiero i någon svensk skola, att riva en skola
på 1700 kvadratmeter vore ett enormt resursslöseri.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schultz.
Ja men okej
Ta en titt på den här galna mannen

https://gofile.io/d/YHlVUq

Oh my God! TV4 här har ni!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
Se till? Hur ska det gå till? Vem ska se till att det genomförs på bästa sätt? Som genom ett trollslag i luften?😂

Det hade varit fantastiskt om det gick men tyvärr så är "jaget" så starkt i detta landet, det är nog bara att glömma. Vi får fortsätta med: jag, jag, jag :-)
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Det är dock bekräftat att polis först backade efter kontakt med GM.
Det är också bekräftat att GM hördes fortsätta skjuta i andra delar av lokalen en tid efter detta. Hur lång tid tror jag inte är bekräftat, men det kan vara allt från 5 minuter till nästan hela tiden fram till dess han hittades. Jag är inte insatt i PDV, men om man har tydliga tecken på att Pågående Dödligt Våld fortfarande pågår, då bör man rimligtvis enligt PDVs eget protokoll gå fort fram, inte långsamt och säkert. Om vi ponerar att polisen tog en timme på sig medan Pågående Dödligt Våld faktiskt pågick, då låter det inte bra.

Kan du visa oss protokollet, kan ju inte vara den enda anvisningen, vad står det mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in