2025-02-06, 21:12
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Citat Expressen:
”Vuxenutbildning på Risbergska kommer hålla stängt en tid framöver. När och hur och var utbildningen upptas är ännu oklart.
– Komvux håller inte stängt för att det finns något hot, säger Nima Poushin, förvaltningsdirektör för gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen”.

Egen reflektion:
Varför skriver man inte ut den egentliga orsaken till varför skolan kommer hålla stängt ”en tid framöver”.
Lär ju ta ett bra tag innan skolan sanerats från allt blod och vävnader från skjutna offer 😳.
Därtill kommer ju lokalerna dessutom behöva renoveras så att alla skotthål i väggar inte är synliga när elever och lärare framöver ska återgå till någon form av vardag igen!
(Jag förstår verkligen inte varför man inte kan prata klarspråk för 99 % av alla människor begriper nog detta själva).

Tror du att det är något som anhöriga och familj till offren vill läsa om eller ramla över? 'Vi håller stängt för att det tar tid att rengöra från hjärnsubstans, inälvor och blod.' Det handlar om respekt och empati. Alla vet varför skolan inte kommer att öppna inom en tid.
Citera
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poelsa-number-one
Länka till en trovärdig källa. En.
Rapport
Citera
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unpoco
Kolla Mustafa Panshiris senaste inlägg på fb, i en av kommentarerna är det ngn som säger att det är en lärare som skriker ni ska ut allihopa till filmande elever. Vederbörande ska ha känt igen sin egen röst.

Länka, tack?
Citera
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Citat Expressen:
”Vuxenutbildning på Risbergska kommer hålla stängt en tid framöver. När och hur och var utbildningen upptas är ännu oklart.
– Komvux håller inte stängt för att det finns något hot, säger Nima Poushin, förvaltningsdirektör för gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen”.

Egen reflektion:
Varför skriver man inte ut den egentliga orsaken till varför skolan kommer hålla stängt ”en tid framöver”.
Lär ju ta ett bra tag innan skolan sanerats från allt blod och vävnader från skjutna offer 😳.
Därtill kommer ju lokalerna dessutom behöva renoveras så att alla skotthål i väggar inte är synliga när elever och lärare framöver ska återgå till någon form av vardag igen!
(Jag förstår verkligen inte varför man inte kan prata klarspråk för 99 % av alla människor begriper nog detta själva).

Även om allt skulle vara återställt på måndag så behöver nog inblandade personer komma lite längre från händelsen och chocken innan man kan återgå till någon vettig skolgång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Varför skulle det finnas en hotbild mot dem? De har väl inte valt en son som skulle bli mördare?

Finns en del idioter i denna tråden som har uttryckt sig skarpt att föräldrarna ska ställas inför rätta och massa annat skit som är rätt allvarligt.

Personen som hängdes ut felaktigt fick fortsatta hotmeddelanden även att han visat att han lever och dementerat ryktet.

Alla har uppenbarligen inte en hjärna vilket är tydligt när man läser tråden.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Högst tveksamt om alla dessa har råd att försörja sina "barn" dock. Kanske I Djursholm dyl. Finns ju tyvärr föräldrar som fortfarande försöjer sina barn. Genom att betala lägenhet, bil, bensin och mat. Helt ärligt tycker jag det är precis lika illa. Dom är ju fortfarande beroende av föräldrarna och inte alls vuxna. Med det sagt finns det säkert en del av dessa som du skriver.

Men dom jag personligen känner till. Betalar mat och hyra och sköter sig själva i så pass hög ålder. Handlar oftast om att dom betalar av skulder, inte får hyra. Inte har ekonomin för att köpa sig en bostadsrätt eller sjukdomar dyl.
Och det är tragiskt ja. Men tyvärr har inte alls samma förutsättningar eller spikraka liv. Saker KAN hända.

Det sorgliga är att vi kommer se fler som denna Rickard. Forskning pekar på att allt fler just kommer tvingas bo hemma i allt högre ålder. Pga av hur bostadsmarknaden helt kommer bygga på att folk måste köpa sig en lägenhet.. Då blir det fler som tvingas bo hemma längre. Man kan ju inte på fullaste allvar tro att alla har förutsättningar eller ekonomi för att köpa bostadsrätt för flera millar. Tycker jävligt synd om kommande generation som inte har det. Kommer bli riktigt jävla tufft för dessa. Tragiskt hur man än ser på det.

Har sett en hel del skruvade exempel på detta. Kan gå i generationer också. Alla förvaltar inte arv på bästa sätt. Det någon byggde upp för 100 år sen kan ta 2-3 generationer att bryta ned. Varför anstränga sig om man ändå fått allt gratis och det aldrig ställts några krav? Finns det då dessutom diagnoser som aspberger i botten gör det ju inte saken bättre...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Precis.
Visst kan man kritisera polisen och det ska man. Man kan alltid göra saker bättre och utvecklas. Men jag tror att polisen gjorde korrekta bedömningar med tanke på läget. Man ska nog inte lägga för stor vikt i vad flashbackexperterna anser.
I medierna anges att poliserna väntade på insatsstyrkan, efter det att de inte själva hade kunnat utföra första momentet enligt s k PVD (att eliminera attentatsmannen). Det förklarar nog den mesta väntetiden.
Citera
2025-02-06, 21:13
Medlem
MorT2s avatar
Därav att jag efterfrågade videon. Idag pratades den om och målades upp på ett missvisande vis visade det sig. Hon har agerat precis som hon skulle efter de förutsättningar som fanns vid tillfället.
Det som hade uttryckts idag var att rektorn skulle flytt ut ur skolan själv och lämnat kvar elever ensamma med skytten. Så verkar det inte alls ha varit. De som idag förmedlade den historien vet jag inte riktigt hur de fått för sig det.

Varje arbetsplats har en inrymningsplan. Jag skulle självfallet följa inrymningsplanen om jag skulle haft en lektion. -Inte springa själv ut ur skolan.
Skulle jag inte suttit på mitt kontor eller varit närvarande på en lektion eller möte och blivit varnad som i rektorns fall skulle jag agerat precis som rektorn faktiskt har gjort -inrymma med elever i annan byggnad om det funnits i närheten...

Citat:
Ursprungligen postat av Poursomesugaronme
Rektorn flydde in till Myrorna (som ligger bredvid skolan) tillsammans med flera andra. Där låste dom in sig med personal som jobbar på Myrorna.

Om det skulle börja skjutas på ditt arbete, hade du då stått kvar och följt katastrofplanen ditt jobb har arbetat fram eller agerat fullt naturligt och flytt för ditt liv?

Finns inget skamligt i rektorns agerande när hon på ren instinkt räddade sig själv många fler.
Citera
2025-02-06, 21:14
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
USÖ är ju ett av Sveriges största sjukhus. Tänker att det ju måste finnas väldigt många som vet namnen på offren. Det hade inte gått att veta vem som läckt.
Måste göra dig ledsen men det är knappast så att det finns mängder med folk som vet detta.
Dessutom är det ju så att du riskerar att utsätta din kollega för risker och misstro om du inte sköter detta korrekt. Givetvis vet man vilka det är som läcker eller rentav försöker få fram namn på folk som de inte jobbar med, De är betalda för att hålla käften.
Citera
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag hörde igår på P1 om en polisledare som berättade om hur man ska hantera PDV (pågående dödligt våld). Det polisen som ankommer till platsen ska göra är att vara maximalt högljudda, maximala sirener, maximalt rop och skrik från polisens sida, gärna skottlossning.

Detta leder (enligt erfarenhet från USA) oftast till:
- GM avbryter dödandet
- Flyr, eller tar sitt liv, eller rusar mot polisen för "suicide by cop"

Nu vet vi inte vad som har hänt i detta fall, men det polisen absolut inte ska göra är att smyga fram, eller avvakta. Maximalt buller och "här är vi" är det som gäller.

Så att det inte blir en trådsanning. Vem står bakom detta uttalande och hur mycket är din egen tolkning på vad som sagts i en större kontext?

Låter som fullständigt vansinnig taktik om GM håller gisslan med kvinnor och barn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Han kan ju ha köpt på sig ändå, utan att ha planerat just detta...
Har själv ett par 30skotts mag till min halvautomat.
Jag har inte planerat nåt liknande...

Men du har inte 10+?
Ingen hade tyckt att det är normalt att ha i skåpet.
Soc granskar ju dessutom kontoutdragen och skulle någon hjälpa honom att köpa så många magasin så borde som sagt denna personen börja fundera.
Citera
2025-02-06, 21:15
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Kolla presskonferens från igår.
Polisen gick in och blev beskjutna och påverkade av röken från rökbomber eller vad han nu använt.
Sen sköt snubben sig.

Ser inte vad dom skulle gjort för fel? Inte stormat med bazooka och stridsvagn?

Håller med. Jag är imponerad av hur snabbt dom är på plats, både vanliga polisen och insatsstyrkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in