2025-02-06, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberSilvia
Nu är de igång i TV4 med sina "experter" som hört "Ni ska bort från Europa!"
Bedöm själva, för er som missade länken jag postade: https://whyp.it/tracks/254660/jobba?token=SJaH2

Jag med fler hör "Jag kan (ju) inte jobba! Vafan!"

Pinsamt hur de försöker försvara detta och kalla det "trovärdigt".
Tack för länken du knåpade ihop! Håller med, det är ju hur tydligt som helst att han desperat skriker "Jag kan ju inte jobba!!"
Citera
2025-02-06, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Intressant. Så Flashback kan se vem man är när man skriver här? Hur ska dom annars kunna dementera det.

Dom kan väl se IP-adresser?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Aspiranter åker väl ut med en färdigutbildad assistent?

De åkte tydligen runt i en buss på någon sorts introduktion, så kom larmet och de åkte dit. Jag antar att de hade andra poliser med sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FayWray
Jag instämmer. Det hela känns rätt konstigt.
Vem har intresse av att ladda upp bilder på nätet av en, för den stora massan, total ointressant person.
(innan dådet då, vilket det bevisligen var).

Även bildernas komposition. Jag har full förståelse för att alla inte plåtar tillrättalagda "Instagrambilder", men många av bilderna känns sjukt random.

Allt detta har tyvärr en jättekonstig agenda. Får inte ihop trådarna hur man än vrider och vänder. 3 vapen istället för extra magasin? 6 timmar att kommunicera antalet döda? Ofantligt lång tid för att gå ut med BO-lista av polis.

Någon typ av info som saknas känns det som.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Haha. Här har vi just en av stövelslickarna jag pratade om. Polisen dyrkas och ska ha stora befogenheter att trycka ner vanliga medborgare, men när situationen kräver ett ingripande för att rädda liv är det plötsligt totalt orimligt att begära att de ens ska följa sin egen (högtravande och, som vi vet nu, tomma) policy om att "stoppa dödligt våld". "Bli polis själv då!" bräker du och dina gelikar. Patetiskt.

Och som sagt, det där snacket om att tungt beväpnad specialpolis kanske inte var på plats ännu, en hel timme efter att vanlig polis anlänt, kan du och din sort stoppa upp där bak. Vid det laget kommer t.o.m. någon enhet ur den nationella insatsstyrkan ha anlänt, även när vi som i detta fall pratar om en radie på mer än 30 kilometer från makten i Stockholm. Och inte ens statsmedia, där (till skillnad från dig, antar jag åtminstone) de s.k. journalisterna får betalt för att hålla uppe skenet av ordning och kontroll, försöker försvara eller förtiga polisens brist på agerande här. Då vet man att det är riktigt illa.

Och vad vill du att polisen skulle ha gjort? öppnat eld okontrollerat och hoppas på att dom träffat GM och med facit i hand så överlevde väl inte gisslan mer än 3 av 10 ggr i USA men det är väl ett gott facit enligt dej.
Citera
2025-02-06, 22:53
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldTuppen
Jag vet mer om familjen än du gör. Sådana här hjärndöda gissningar är bara skadligt. Det finns verkliga människor som påverkas av det. Tänk ett extra varv.
Om det är en hjärndöd gissning så har jag svårt att se att någon skulle skadas av det. Mer än några egon men om du insisterar så kan du väl bara bekräfta om det är så att familjen försökt förändra situationen till något som fungerar. Tyvärr är det erfarenheter jag sitter på, inte hjärndöda gissningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Nej, det får de inte längre göra efter ett prejudikat i HFD.

Givetvis måste man det, annars kan ju vem som helst få ekonomiskt bistånd om man inte behöver styrka det.

"Du behöver lämna uppgifter om till exempel boende och hushållsförhållanden och om alla ekonomiska förhållanden som inkomster, tillgångar och utgifter. Du kan behöva styrka uppgifterna du lämnar genom att till exempel visa hyreskontrakt eller kontoutdrag. De uppgifter du lämnar till socialtjänsten är sekretessbelagda och får som huvudregel inte lämnas ut."

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/ekonomiskt-bistand-for-privatpersoner/
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Dom kan väl se IP-adresser?

Ingen aning. Men VPN är ganska allmänt känt nuförtiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Hela den här händelsen får en att fundera på hur många potentiella skolskjutare vi har ute i landet. Gärningsmannaprofilen är ju väldigt tydlig och återkommande när det gäller sådana här situationer. Kufar, incels, nördar, som inte löser det sociala riktigt. Kan tänka mig en eller två från min egen skoltid som matchade profilen då i alla fall.

Personligen tror jag vi har rätt många i riskzonen, och det blir nog inte färre så som samhället ser ut, men ribban till att ta steget fullt ut till att bli en kallblodig mördare är nog för hög i majoriteten av fallen. Man måste nog vara rejält motiverad och många gånger slutar det nog med självmord direkt istället. Den vanligaste dödsorsaken för män mellan 18-45 har jag hört någonstans.

Psykisk ohälsa och utanförskap är ett jävla samhällsproblem alltså. Säljer inte lika bra i den politiska debatten men enligt mig ett långt större problem än tex gängvåldet (som förstås också är ett jätteproblem).

Jag tror vi har många hjältar som kommer kämpa mot ockupanterna för att få ut smutsen ur landet, går det inte med politik så blir med vapen i hand.
Sedan kan man kalla det vad man vill, incel, utanförskap, psykisk ohälsa, detta är bara ord som media använder när de ska smutskasta någon de inte gillar.

Rickard hade ett högre syfte med sitt liv, inte som alla andra bönder som enbart arbetar/äter/bajsar och sover.
När man har fått nog då har man fått nog, sedan att media skriver skit om honom betyder inte ett jävla skit.

Vila i frid nu min hjälte!
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Men största knäckfrågan är ju..Hur i helvete kunde ha vapen? Det är inte gratis precis. Vem har finansierat? Vill inte peka ut..men vad hade föräldrarna för det i detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldTuppen
Området var sannolikt avspärrat då och genomgått tekniskt undersökning. Brukar du se videos på döda gärningsmän från brottsplatser?
Ja från nästan alla videos från usa så brukar man se när polisen själv eliminerar gärningsmannen. Finns ju videor när en person ligger utanför ingången.
Citera
2025-02-06, 22:54
Medlem
Om uppgifterna stämmer att det var ca 130 poliser på plats; aspiranter, vanliga poliser, trafikpoliser, RI etc som inte går in eller inte lyckas få tag på GM och få ut skadade. Samtidigt som NI med okänt antal poliser som ryms i en eller två helikoptrar (vet inte om bägge var NI), alltså fåtal i jämförelse, går in, hittar GM och säkrar väg till skadade, samt flyger tillbaka till Sthlm efter bara en timme ca, undrar jag:
- Hur stor skillnad är det mellan RI och NI i kompetens och utrustning?
- Vad kan ca 10-15 NI-poliser göra som inte 130 övriga kan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in