2025-02-06, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Hur länge hade skolskytten haft vapenlicens? Tänker om det bara var några månader så kan det betyda han skaffat licensen bara för planerat dåd.

Det finns ju en tråd från jan 2024 där en man säger sig vilja skaffa vapenlicens då han får råd, för att genomföra en skolskjutning. Kan det vara samma man ?
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/flashback-rickard-andersson-skrev-inte-inlagget/
"Mitt i natten skrev en användare på Flashback att den ville begå en skolskjutning.

Ett drygt år senare har många spekulerat om att orden kom från massmördaren Rickard Andersson.

Forumet själva dementerar dock att Andersson är avsändaren"
Citera
2025-02-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlhakansson
Finns alltså inga bilder eller videos på när gärningsmannen transporteras ut ur skolan? Tycker mycket runt denna historia är väldigt skumt.
Håller med. Här är nåt som är skumt i detta.
Citera
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Nej, det är ej den misstänkta GM. Det har dementerats av FB.
Ja den personen har startat ny tråd för några minuter sedan på juridik sidan där han säger han bara trolla då han hota med skolskjutning

(FB) Jag trollade om skolskjutningar på Flashback - Risk för åtal? - Säpo är efter mig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FayWray
Jag instämmer. Det hela känns rätt konstigt.
Vem har intresse av att ladda upp bilder på nätet av en, för den stora massan, total ointressant person.
(innan dådet då, vilket det bevisligen var).

Även bildernas komposition. Jag har full förståelse för att alla inte plåtar tillrättalagda "Instagrambilder", men många av bilderna känns sjukt random.

Det är märkliga bilder, där han ofta, ensam stirrar ut i fjärran med tom blick. Tror det är hans mamma som smygfotograferat honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det är en anonym uppgift du baserar detta på, men vi vet ändå inget om ifall socialtjänsten ens pressat honom. Jag litar inte ett dugg på en enda anonym uppgift, varför måste man ens vara anonym för att berätta något om soc om det är sant?
Socialtjänsten inte få lämna en människa (som är uppenbart också sjuk) utan hjälp. Utan inkomst att leva på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Och hur lång tid innan de är på plats? Eller ska vi ha militärer i varje gathörn?
De ska helst plötsligt dyka upp från ingenstans
Citera
2025-02-06, 22:51
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaQi3
Se det från GM perspektiv. Mitt uppe i gärningen och får syn på polisen, tänk dig bara vilken paranoia han besitter. Finns det fler poliser, omringar de mig, är piketen här, vart kan jag gå och inte? Att polisen syns och stör GM är oerhört viktigt.

Det jag menar är att nästa jävla idiot som börjar skjuta på en skola har väl naturligtvis följt denna utveckling. Han behöver inte oroa sig att polisen tar ett enda steg i hans riktning om han bara skjuter lite åt det hållet. Han kan lugnt fortsätta döda inne på skolan.
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/flashback-rickard-andersson-skrev-inte-inlagget/
"Mitt i natten skrev en användare på Flashback att den ville begå en skolskjutning.

Ett drygt år senare har många spekulerat om att orden kom från massmördaren Rickard Andersson.

Forumet själva dementerar dock att Andersson är avsändaren"

Intressant. Så Flashback kan se vem man är när man skriver här? Hur ska dom annars kunna dementera det.
Citera
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Jag menar att nästa gång det börjar skjutas på en skola där dina eller mina barn befinner sig är de körda. Inte ens polisen kommer offra sig och ingen annan. Det är bara kört.

Det är många här som är förbannade utan att ens ha grundläggande fakta märker jag.
Han kastade en rökgranat och retirerade in i lokalen.
17 500 kvm. Gör så här att kolla upp risbergska skolan på maps. Zooma in och försök förstå hur stor den lokalen är. Lokaler för 1500 elever plus personal. Entren i nordöstra hörnet blir rökfylld och han springer sydväst ner i skolan.

Lycka till att hitta honom på några minuter under då rådande omständigheter. men det hade säker du fixat med några comandorullningar följt av några snabba svep med din röntgensyn genom ett par hundra rum i en 3 fotbollsplaner stor byggnad.
Citera
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisen-tappade-bort-mordaren--under-skolskjutningen-i-orebro/

Citat:
En timme efter det första larmet hittades gärningsmannen död och insatsen avbröts.

Exakt vad som hände däremellan är oklart.

Men polisen sköt aldrig tillbaka – och skytten försvann in i lokalerna.

Svenska polisen är så jävla inkompetent att man blir häpen.

Hur i helvete kan man tappa bort honom när man hör var skotten kommer ifrån?

Ja det var en stor skola men det var knappast Mall of Scandinavia.
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Han verkar inte ha upplevt något traumatiskt eller fått en skada så jag killgissar på medfödd personlighetsstörning som kom igång under tidiga tonår när andra mentalt börjar utvecklas åt ett håll så blev han istället "konstig" och isolerar sig.

En bekant till mig blev så. Jag har bara minnen av att han var normal som barn men när han var 12 till 13 började han bli tillbakadragen och som vuxen märker man att han är en halvfigur. Sjukligt blyg och vill ha kontroll på sitt begränsade sociala umgänge. Väldigt trevlig om man är lite chill när man umgås med honom men han skulle aldrig klara att ha ett jobb som inte är anpassat. Rickard verkar inte ha varit i närheten av så fungerande som honom.

Själva skolmiljön kan nog ha varit tillräckligt för att knäcka honom. Det kan ha triggat igång något som fanns där men som inte hade behövt triggats igång om vissa insatser hade gjorts.

Han skulle nog ha plockats bort från skolan efter 6an och fått hemundervisning.

Självklart fanns varningssignalerna redan i 6an.
Citera
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Sluta med tramset nu. Jag är ingen anhängare eller beundrare av poliser i allmänhet men det ingår naturligtvis inte i deras jobb att offra sina liv eller ta helt huvudlösa risker i situationer med många osäkerhetsfaktorer. Även militärer som deltar i krig ska givetvis så långt som möjligt minimera riskerna för sig själva. Istället för en ensam galning kunde det ju ha varit ett gäng med islamister som vid attacken i Moskva nyligen. Ett par vanliga poliser med pistoler stormar liksom inte in i en stor och okänd lokal där det kanske finns flera tungt beväpnade terrorister. Det hade varit ren galenskap.
Inkluderar detta även specialenheter som nationella insatsstyrkan, som vid det här laget (som sagt, en timme efter att de första polisstykorna anlänt) självklart var på plats? Vad är i så fall deras syfte? Och gäller det även om det hade varit riksdagen eller Rosenbad som någon börjat skjuta i? Dvs. poliserna ska vänta utanför tills gärningsmannen eller gärningsmännen har tagit sig själva av daga eller fått slut på ammunition?

Det är så klart en retorisk fråga: Du kan du lita på att det hade varit eld i baken på polisen från första skottet om det hade gällt landets makthavare och elit. Principen om att polisen i första hand ska skydda sig själv (som i sin tur går emot den uttalade principen om att "stoppa pågående dödligt våld") gäller bara när vanliga medborgare, som i det här fallet, är i skottlinjen.

Citat:
Polisen ska vid en skolskjutning arbeta enligt en metod som kallas PDV, pågående dödligt våld, och deras främsta uppgift är att konfrontera gärningspersonen.

Hela taktiken handlar om att gärningsmannen ska börja rikta sitt fokus mot polisen istället för oskyddade personer, säger Stefan Mellström, expert på PDV och före detta polis.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/sa-gick-polisinsatsen-i-orebro-till-efter-skolskjutningen

Detta är vad en intervjuad expert (och f.d. polis för den delen) säger i ämnet. Men du vet självklart bättre hur polismyndigheten är skyldig att agera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in