2025-02-06, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingTrump
Att ni kommunister försöker göra politik av detta visar väl bara hur empatistörda ni är? Polisen säger ju att det inte finns några ideologiska motiv bakom dådet oavsett hur mycket du önskar att det hade funnits.

Sjuka jävel.

Jag förstår inte varför man inte kan ha en saklig dialog utan påhopp. Även om allt sker anonymt, kommer jag att respektera din åsikt om du för dig med ett visst dekorum, även om jag inte håller med dig.

Nåväl, till saken: Jag anser att flera faktorer talar för att detta var en terrorattack utförd av rasistiska skäl. Inte minst gärningsmannens etnicitet, hans förslagenhet, valet av plats samt vilka offren är.

Om man dessutom lyssnar på klippet som TV4 Nyheterna publicerade, är det tydligt för mig att någon ropar: ”Ni ska bort… (paus, följt av en hög smäll eller skottsalva) bort från Europa.”

Time will tell.
Citera
Medlem
RegnochSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Enligt Rapports 19:00-sändning (10 min in) så var de första på platsen en trafikpolis, ingripandepolisen och ”en grupp aspiranter”.

Man går ”omedelbart” in ”helt enligt taktiken vid Pågående Dödligt Våld”.

Nej. Instruktionen och taktiken vid PDV (Pågående dödligt våld) är att omedelbart söka upp gärningsmannen och dra faran bort från andra och till sig själva. Detta tydliggjordes av Stefan Mellström (”Expert Pågående Dödligt Våld”) i samma Rapportsändning, då frågan togs upp.

Stefan Mellström;
Hela taktiken bygger på att gärningsmannen ska börja rikta fokus mot polisen.

Alternativt att gärningspersonen kanske påskyndar sitt redan planerade avslut.

Och det är bara in som gäller, så fort som möjligt, för polisen.

Det finns inte tid att stå ute och vänta på fler kollegor i normalfallet. Man måste in så skyndsamt som möjligt.

Reportern;
Men! När polisen möts av både rök och vad som beskrivs som en man med ett gevärsliknande vapen som skjuter mot dem, väljer man att ta skydd och vända tillbaka.

Man väljer också att inte besvara elden
.”

Polisområdeschefen Örebro, Lars Wirén kan inte förklara varför man inte väljer att besvara elden när han får frågan i inslaget.

Det är väl också därför de kan säga att det inte finns något ideologiskt motiv, vilket ju framstod som något underligt så tidigt i utredningen.

TV4 och deras reportrar, ansvarige utgivare och ljudtekniker framstår mer och mer inte blott och bart som knäppskallar utan också som konspirationsteoretiker med agenda.

Enligt Expressen sa Stefan Mellström även detta:

” Den före detta polisen Stefan Mellström, expert på PDV, säger till SVT att en anledning till att polisen avvaktar med att skjuta i en sådan här situation kan vara att det ”finns uppenbara risker för andra människors liv”.
– Att man inte kan agera med sina egna vapen utan att det är för stora risker för andra människor runtomkring.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisen-tappade-bort-mordaren--under-skolskjutningen-i-orebro/
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Finns det ljudupptagningar där både smällar och brandlarmet hörs samtidigt?

Tänker såhär: brandlarmet verkar ha gått när RA drog igång något som utsöndrar rök. Polisen såg när röken började. Skulle vilja veta om han fortsatte skjuta efter att röken började, eller om han enbart sköt sig själv då.
Citera
2025-02-06, 21:33
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vad menar du med "bara", och vad menar du med utlänningar?

Spelar det någon roll vilket land på jorden en mördad människa kom från? Äckliga rasist!
Frågan är nog ställd för att veta möjligt motiv, var det rasistiskt, eller sköt han urskiljningslöst på alla etniciteter osv. Allt är inte kränkningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Finns en del idioter i denna tråden som har uttryckt sig skarpt att föräldrarna ska ställas inför rätta och massa annat skit som är rätt allvarligt.

Personen som hängdes ut felaktigt fick fortsatta hotmeddelanden även att han visat att han lever och dementerat ryktet.

Alla har uppenbarligen inte en hjärna vilket är tydligt när man läser tråden.

Sjukt om det har fortsatt mot den andra personen!
Gällande föräldrarna tror jag att det hängde på att folk var uppgivna, upprörda, ovetandes osv men jag är ingen expert. Tänker bara på att det skulle vara lika sjukt för de kan ju inte rå för några diagnoser eller vad deras vuxna son har gjort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Nu intervjuas en Ali Reza Haidari som ringde SOS i TV4.
Han säger att en kvinna kom in där han satt och bla skrek Ni ska ut allihopa.
Det låter ju som det är likande som hörts i ljudklippet.
Om folk skrikit uppmaningar kan det va vad som hörs.
Kan va! Inte säkert. Men lika stor gissning som TV4as tolkning.
Nej, han säger att en kvinna kom och skrek att alla ska springa därifrån. Kan inte ha varit hon som hördes på klippet, men någon annan kanske ropade med annat ordval. Tycker också det låter som ”ni ska ut härifrån” i klippet.
Citera
2025-02-06, 21:34
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Att hitta gm är djävligt långsamt
Gick han in i en skrubb i andra änden av skolan och sköt sig tar det en jävla tid att hitta honom. Skolan är stoooor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Oavsett är det för mig ofattbart att alla hans lärare inkl skolledning låtit en elev gå ut 9an utan betyg i samtliga ämnen - utan att slå larm om att resurser behövs/eller alternativ skolgång. Klandrar inte föräldrar för de kanske har samma svårigheter själva. Han var ju redan där "dömd" till en tillvaro utanför samhället.

Det har kanske funnits åtgärdsprogram och sedan blev det ju specialskola för aspies, framstår inte som att han varit utelämnad åt sitt öde direkt.
Citera
Medlem
coconutoils avatar
Det är så uppenbart att Sverige inte alls är förberedd för dessa krissituationer, allt går så långsamt. Det är kört för oss om det blir krig i framtiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
Ungefär samtidigt som Jimpa Åkersork, Bjäbba Buske och Uffe Puffe säger att lösningen på allt är hårdare straff för att få ner alla mord. Deras lättlurade anhängare kommer naturligtvis gå på även detta och tänkt att mördaren här nog hade stannat hemma om han trott att han kunde få livstid gånger två.
Nu är det kanske du som är lite lengräddad eller vill få en idiotidebatt. Det är ju ingen som tror hårdare straff skulle hindra vansinnesdåd som avslutas med att man tar sitt liv.

Att återfallsförbrytare som skadar andra på olika sätt inte kan göra det om de är inspärrade är ju en självklarhet. Sedan bör ju diskussionen vara hur många vi har råd att bara låsa in och inte kunna rehabilitera. Vi är kanske i ett läge där vi måsta låsa in brottslingar för att skydda hederliga medborgare?
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Och därmed är det inte i sig orimligt att det skulle vara så att han skrek att de ska ut ur Europa, om han drevs av ett rasistiskt motiv.

Sedan ska jag ärligt säga att jag inte alls tycker det är tydligt att han ropar så. Fullt möjligt, men skulle kunna vara något annat.

Vi måste nog först verifiera att det var han som skrek. Vi vet inte om det var han, lärare, medarbetare, elev, polis

Vi har ett gäng klipp från en toalett som är sammanfogade
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Hittad inte den informationen någonstans i din länk.
Du vet att när man använder citat-tecken så ska ord för ord stämma?

Däremot finns det en random Anders som skriver att han tror det är det som sägs. I nästa kommentar skriver han att han inte vet.

Det är just And*rs H*sselbom som påstår detta. Och det är även bekräftat att hans fru jobbar på Risbergska skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in