2025-02-06, 20:56
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag hörde igår på P1 om en polisledare som berättade om hur man ska hantera PDV (pågående dödligt våld). Det polisen som ankommer till platsen ska göra är att vara maximalt högljudda, maximala sirener, maximalt rop och skrik från polisens sida, gärna skottlossning.

Detta leder (enligt erfarenhet från USA) oftast till:
- GM avbryter dödandet
- Flyr, eller tar sitt liv, eller rusar mot polisen för "suicide by cop"

Nu vet vi inte vad som har hänt i detta fall, men det polisen absolut inte ska göra är att smyga fram, eller avvakta. Maximalt buller och "här är vi" är det som gäller.
Seriösa planerande massmördare lär väl också känna till detta och precis som militära styrkor köra med hörselkåpor, sitta lugnt i båten och komma med ett motdrag. Kanske samma saker
RA var nog livrädd för att bli tagen levande så han tordes inte riskera att bli fälld skadad av polisen och tvingas utstå att sitta i ett slutet rum omringad av andra människor pga, som extrema sociala fobi.
Annars hade han kunnat köra en rond två mot polisen. Men hade visste att han nått point of no return och han hade bestämt sig för att han går inte ur detta levande.
Citera
2025-02-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filteer
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4BlQqa/rickard-andersson-37-felaktigt-uthangd-som-skolskytten?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Stackars snubben 🫣 Det är därför man inte ska hänga ut någon så snabbt

Tönten led inte samma skada som offren genomled och deras familjer genomlider nu

Han hade en fem minuters ljusglimt
Citera
2025-02-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Hur vet du det?

En av eleverna på plats har gått ut med det på Facebook. Iaf med den äldre svenska kvinnan. Länk finns längre bak i tråden.
Citera
2025-02-06, 20:59
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSimone
En av eleverna på plats har gått ut med det på Facebook. Iaf med den äldre svenska kvinnan. Länk finns längre bak i tråden.

Ok! Tråden är så lång så får se om jag hittar
Citera
Medlem
Topshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Tar det inte tid att läsa hela tråden? Jag ligger efter jobbat så då hamnar man back

Ja jo tid tar det ju, men jag pluggar en högskoleutbildning på distans och ligger före i plugget så har en del dötid under dagarna.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Tönten led inte samma skada som offren genomled och deras familjer genomlider nu

Han hade en fem minuters ljusglimt

Det är det väl ingen som påstår? Det han utsattes för är väl fortfarande förbannat onödigt och ett resultat av korkade människor som drar förhastade slutsatser utan några som helst belägg.
Citera
Medlem
Kallvattenberedares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Tycker nog att ni som kriterar polisen så mycket själva kunde bli polis, då skulle allt bli bra eller?
Sån där "gör-det-bättre-själv-då" / "ja-men-du-då"-argumentation tycker jag vi kan hoppa över. Kritisera våran ganska bristfälliga kunskap istället t.ex. Faktum är ändå att det inte ser så bra ut för lekmän. Minst DN, aftonbladet och SVT har haft artiklar som ifrågasätter polisens insats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Läs på PDV så du vet vad du pratar om istället för att ”tänka” högt

nu vet jag inte vilken del av metodstödet du vill att jag ska läsa på om? är knappast expert men anser att jag har rätt bra kunskaper om polisens arbete
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fackvetjag
Hur svagbegåvade är folk på detta forum? Tror folk att polisen är Rambo? Skjuta mot skolan när när de blir beskjutna som även är rökfylld? Vafan tror ni hänt om polisen råkade träffa någon utöver GM? Om tiderna polisen angivet stämmer har man ju varit så skyndsam som är möjligt..

Nej, det bästa är att inte ställa några krav alls. På en myndighet som får tillgång till alla landets resurser, har tillgång till specifika rutiner för att hantera liknande situationer, frångår dessa och misslyckas att hantera situationen efteråt.

Gav du pluspoäng till polisen när man kunde läsa om hur en polisman låg i ett garage? Är det det vi ska glädjas över.
Citera
2025-02-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Migerationsverket
Kommer GMs föräldrar få skyddade uppgifter och skyddat boende nu? Borde finnas en hotbild mot dom..eller vad tror ni?

Varför skulle det finnas en hotbild mot dem? De har väl inte valt en son som skulle bli mördare?
Citera
2025-02-06, 21:00
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Låter som ett rimligt potentiellt händelseförlopp, men det är svårt att brösta faktumet att folk ligger och förblöder där inne medans polisen väntar på insatsstyrkan...

Jag förstår att man kan tycka det. Men tre poliser som rusar in med handeldvapen i en situation där man sett gevär, inte vet hur många skyttar som finns, inte vet hur många potentiella gisslan som finns, inte vet vad det är för rök man ser, jämfört med en vältränad och välutrustad insatsstyrka 10 minuter senare, är rätt stor.

Om man ska räkna på det krasst för att bedöma polisens arbete får man göra följande analys:

Hur många blev skjutna efter att polisen kommit till platsen?

Hur många dog efter att polisen ankommit till platsen?

Jag skulle gissa (och bara gissa, jag vet inte) att det inte avfyrades många skott efter att polisen kommit. Jag tror RA tog livet av sig ganska omedelbart efter att han skjutit mot de första som kom in. Och då blev det tyst.
Citera
2025-02-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Din tro har inget med sanningen att göra.
Enligt polisen.
12:33 första larm
12:38 första polis på plats som blir beskjutna.
12:45 insattsstyrka går in.
13:30 skytten hittas

Om du "tror" att man bara kan rusa in i en 17 000 kvm stor skola och omedelbart avgöra att det endast är en gärningsman och sedan lokalisera och neutralisera denne har inget med verkligheten att göra.
Vi kommer få alla svar men sluta komma med en massa totalt verklighetsfrånvända tyckanden.
Att det tar närmare en timme att hitta en död gärningsman är ju inte speciellt konstigt. Att bryta upp dussintals toaletter för att kontrollera om GM är inlåst eller inte lär ju ta rätt lång tid. Lägg därtill alla klassrum, grupprum, städföråd, matsal, uppehållsrum.

Hade skottlossning pågått hade det varit betydligt enklare att hitta GM men om man ligger död någon stans är det nog inte så enkel och dessa stora lokaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in