2025-02-06, 20:06
Medlem
Är väl rätt logiskt att det tog en timme för polisen att hitta GM. Man söker väl genom rum för rum.
Man får väl anta att GM inte låg död i det första rummet innanför entrén.
Hur många människor lyckades man evakuera under denna timme? Det är väl väldigt intressant att få siffror på.
Citera
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man kan skratta åt det, men jag har också funderat på om det kan vara en coverup. Jag tror ju inte det, men teoretiskt möjligt är det ju.

Kan eventuell mgm lämnat byggnaden som "offer/elev"? Finns det vittnen som sett Andersson skjuta? Är ju lite kruxigt om alla offer liksom gärningsman är död. Vad är vitsen att släpa med sig tre bössor? Jag hade nöjt mig med en och en satans massa magasin. Lite skumt är det. Jävligt tungt att bära runt på. Å andra sidan hade han väl kanske inte bara en skruv lös, så det kan ju förklara saken. Teoretiskt kan det ju varit fler skyttar. Polisen lär ju se om alla vapen avlossats, hur hylsor och offer är placerade.
Egentligen borde de undersöka alla som varit i byggnaden. Scanna efter krutrester på kläder m.m. Allt för att utesluta det jag nämnt ovan.

Det här scenariot har man ju sett på film i vart fall. Någon som kastar av sig förklädnad, kanske byter om och passerar ut obemärkt genom en hektisk evakuering.

Jag antar att den förmodade GMs kropp matchar den som står registrerad på vapnen. Annars hade man nog talat om GM på fri fot, tagit vittnesmål, gjort en fantombild och en minst riksvida efterlysning.

Med oregistrerade vapen hade den grejen varit möjlig, men knappast sannolik.

Med registrerade vapen? Nej.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Det har du typ noll belägg för... Det finns inget som talar för varken den ena eller andra sidan i detta. Men tro för all del att du vet, för du uppfattas som den södra sidan av Dunning-Kruger.

Vilken tur att du är så extremt intelligent då, Flashbacks räddare, din människotyp har en benämning: Besserwisser!
Citera
2025-02-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyingfucks
Det är intressant hur många här inne som tycker att det hade varit bättre att polisen hade rusat in och pepprat hej vilt rakt in i en skola där det befinner sig mängder med människor som ligger skadade på golvet och springer runt i korridorerna eller har gömt sig i klassrum med glasrutor. Om polisen följde era råd hade det väldigt troligt varit ännu fler döda nu. Hollywood ligger inte i Örebro era sopor.

Eller hur. Blir så trött på alla puckon till skrivbords-Poliser som ska tala om hur de borde gjort.
Testa först att gör värnplikten/GMU och kom tillbaks sen.
Tycker det verkar som Polisen skött sig bra utifrån omständigheterna.
Bara en idiot som är självmordsbenägen rusar rakt in i den miljön. Sen är han förmodligen död.

Ett hett tips, det är inte ARMA. Du dör på riktigt om du gör fel.
Citera
Medlem
Örebropolisens agerande vid pågående dödligt våld (PDV) tisdag den 4 februari har troligen brutit lagar, föreskrifter, interna riktlinjer och utbildningsprogram rörande PDV. Gärningsmannen har avlossat hundratals skott om jag förstår det rätt utifrån media rapportering. Sexton personer har träffats. Det kan svårligen gjorts under cirka tio-tjugo minuter. Och att han skulle tagit sitt liv som antas av vissa vid första mötet med polisen. Oavsett det bör ett polisiärt konfrontation med avslut dvs dödande av gärningsmannen ske skyndsamt dvs omedelbart och det är inte en timme! Polisen visste inte att han var död -om han var det 12.43-55 utan måste anta att han fortsätter dödandet med skjutvapen eller stickvapen tills annat är bevisat. I princip ska polisen alltid gå in med de vapenmedel och resurser de har för att skydda civila. Detta är troligen Sveriges största polisiära insatshaveri i modern tid. Troligtvis har många/flertal av de tio döda mördats pga polisens misstag. Det kommer kräva en särskild kommission eller utredning skild från utredningen av gärningsmannens massmord eller terrorbrott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag säger inte att jag tror det gått till på det viset. Bara att det är en teoretisk möjlighet.

Håll med om att det är lite märkligt att han släpar med sig tre vapen??
Hade han inte tillräckligt med ammo till vart och ett? Eftersom det tydligen var med en satans masso ammo och det låg tomhylsor överallt måste ju packningen vägt 20-25 kg - minst.

Håller med. Finns inget som konkret utesluter det du beskriver.

Än konstigare är att det inte kommunicerats något klart från polisen heller. Så det ger ju utrymme för dessa diskussioner.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Finns säkert delar av polisinsatsen (som krävde 130 polismän. Plus x antal ordningsvakter?) som försvarsmakten kunnat vara behjälplig med i en sån här situation. Just saying. Finns en garnison i Örebro.
Citera
2025-02-06, 20:08
Medlem
Ska finnas en massa filmer men hittar bara den på wc ingen som har länk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Läs tidningar, se nyheter, där har dom förklarat.
Men eftersom du inte verkar ha den förmågan:
Första patrullen gick in, upplevde sig beskjutna, som det beskrivs, och det var fullt med rök.
Dom hade ingen gasmask, minst en polis vårdas/vårdades för att dragit i sig röken.
Insatsstyrkan som kom efter 10 minuter hade rätt utrustning och kunde gå in.

Så du menar att insatsstyrkan gick in ca 10 min efter att ordinarie polisen retirerat ? Hur kom det sig att de inte nedkämpade GM i så fall? Han hittades död (självförvållat) först efter en timmes tid ca. Jag tror tyvärr att mycket gick snett vad gäller polisens insats, en konstig tystnad råder, precis som att man vill dölja något - se länken till SVT som tar upp frågan om att tidslinjen är knepig. Någon objektiv utredning tror jag inte ett dugg på om ledningen inom polisen är med och styr den.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Vad svamlar du om?
Vad vi vet är följande:
Inom 10 minuter gick piketstyrkor in. Dom blir beskutna av gm som också kastar en rökgranat och försvinner in i det 17 000 kvm stora byggnaden. Dom backar då tillbaka. Överallt är det skadade, döda, och panikslagna människor som både springer runt och gömmer sig i den rökfyllda skolan.
Polisen går på nytt in i skolan och varje person dom träffar på kan potentiellt vara skytten. Varje sal, korridor, toalett, eller förråd kan vara ett gömställe för en eller flera gärninsmän. Med andra ord måste man säkra rum för rum, person för person när man går fram.
Låsta salar där livrädda personer vägra öppna. Kroppsvistering av alla man påträffar osv osv.
Är det 1 2 3 eller 10 gärningsmän?
Eventuella bakhåll runt varje hörn?

Verkligheten är ingen jävla film.

Att Piketen gick in 10 min efter Polis kom på plats det återstår att se. Tror inte en sekund på det.
Citera
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kling och Klang har begränsad taktisk utbildning om ens någon.
Då måste de få bättre utbildning till nästa gång.

Citat:
Att röra sig samordnat och säkert i en komplex miljö är inte något man gör utan att ha övat.
Som sagt. Det här är saker de borde få utbildning på.

Citat:
NI har den kompetens, erfarenhet och förmåga som krävs.
..och vad gjorde dom då?

Citat:
Ställ dig frågan vad som kunde gått sämre om man inte väntat?

Det har givetvis sina risker med en polisiär operation som denna.
Men man kan också fråga sej om inte det som nu hände kanske var det allra värsta tänkbara scenariet?
Han var ju inte trängd när han sköt sej. Tyckte väl bara att han uppnått allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Frågan är hur lämpligt det är att muntra upp en son med psykisk ohälsa genom att finansiera ett vapenintresse med ett sexsiffrigt belopp. Om inte föräldrar stött vapenintresset så blir ju följdfrågan vem som stått för vapeninköpen, militärkläderna, rökgranaterna etc. Jag har tidigare spekulerat i att ett arv som parkerats hos en släkting finns med i bilden någonstans.

Han har ju bara ärvt mor/farföräldrar om hans egna föräldrar är döda och det är de inte, men frågan är intressant. Vem har sponsrat hans leverne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in