2025-02-06, 18:39
Avslutad
Håller med vissa här inne angående polisens arbete

Frågan vad gjorde de för nytta mer än plocka ut lik och skadade från byggnaden?

Vi leker med tanken att terroristen inte har skjutit sig själv vad hade hänt då?

Gissar väl på att polisen hade försökt få ut honom levande med att erbjuda kaffe och bullar.

Riktiga fega poliser. De är välutrustade och ändå ingriper man inte.
Citera
2025-02-06, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blodiganaglar
Jag har hört ca 7 olika meningar. Så nej det hörs inte alls att han säger så
Beklagar att du har dålig hörsel
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Videon inifrån en toalett bevisar att polisen (Minst 2 stycken) hade gått in i skolan medans mördaren fortfarande skjuter. Jag tänkte inte på det förut.

Lust och länka klippet och tid?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Och Uvalde var också väldigt ovanlig händelse där polisen blev hårt kritiserad. Inte representativ, din fjant!
Polisen i USA har en historia av att reagera för sent, i Columbine t ex, och fått andra direktiv och tränats därefter. Du tycker att Sverige som nästan helt saknar erfarenhet av såna här incidenter ska utföra allting perfekt direkt, eller? Trots att det var en trafikpolis först på plats och gärningsmannen använde rökgranater och de trodde att det brann och att det fanns utplanterade bomber samtidigt som folk sprang och skrek överallt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
Å andra sidan är inte motsatsen bevisad heller. Det är väldigt få saker överhuvudtaget som är bevisade, men som ändå nämns.

Men allt du gnäller över är detta. Det säger ju mest om dig dessvärre.

Så om absolut ingenting indikerar att mannen var rasist, ska man tvingas "lägga fram bevis" på att han inte var rasist?

Sedan kan jag dock hålla med om att snacket om exempelvis autism och försörjningsstöd inte heller är vattentäta uppgifter, folk som haft med mannen att göra väljer ju att vara anonyma och kan komma med helt felaktiga uppgifter
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Den fär j-a röken ställde till allt och tjatas in absurdum
Hur f-N kunde poliser tro det vad brand
Har försenat insatsen halvtimme minst
Ilskan kommer att stiga när man hör offren som den fine killen Salim
Må han vila i frid och i himlen

I grunden ska man in direkt nästan oavsett, så om rök satte stopp är det märkligt.
Buden genom media-röran om hur allt utspelats är fortfarande otydligt dock, så man ska nog fortfarande hålla öppet att polisen gick in direkt.
Citera
2025-02-06, 18:41
Medlem
okok1s avatar
Kan vara så simpelt att han ville göra ett dåd och platsen han tog var känd för honom sedan tidigare. Thats it. Autister gillar inte osäkerhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Det stämmer inte alls.

Den första polispatrullen gick in i skolan 5 minuter efter larmet
Den regionala insatsstyrkan gick in 10 minuter efter larmet

De följde PDV och gick på skytten

Det här är upppgifter från SVT och Polisens presskonf

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-beskriver-handelseforloppet-ett-inferno

Polisen besvarade inte elden. De gick inte på GM. Man "upplevde" sig vara beskjuten av GM och sökte skydd. En timme senare var skytten klar och hade tagit sitt liv. Då hittades han.

"– Ingen polis har dock besvarat beskjutningen, säger Lars Wirén."
https://samnytt.se/polisen-om-massakern-i-orebro-ett-inferno
Citera
Medlem
XlAdZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagalinnea
Intressant info

Mycket intressant och TV4 också
Citera
Medlem
Expressen har fått tag i någon film ifrån rickards semester, vart har dem hittat de finns väl inte ute i tråden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken99
Helt enig. De har utbildning och utrustning. De är fegisar.

Handlar det inte om att det ev kom order från högre ort att avvakta, i o m att NI var på väg?
Citera
2025-02-06, 18:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I en skolbyggnad på 17.000 kvm med superlånga korridorer. Jag hade nog också fegat ur ska jag erkänna. Hade snutarna gått in där och då hade vi nog haft ännu fler döda. De hade varit enkla att nedkämpa om han varit någorlunda balanserad och de hade ju ingen aning om den saken.

Men nu vet jag att de gick in, minst 2 poliser i alla fall. Videon inifrån en toalett bevisar det. Det skjuts i bakgrunden när poliserna är där. Jag tänkte inte på det förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in