2025-02-05, 17:54
Medlem
Alla medier verkar nu publicera namn och bild , inte bara SVT.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1Me8QG/skolskjutningen-i-orebro-rickard-andersson-35-ar-misstankte-skytten

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-andersson-35-misstanks-for-massmordet-i-orebro/

Och enligt media så har han varit selektiv i vilka offer han skulle skjuta , vissa har han inte brytt sig om medan andra har han skjutit. De han skjutit är invandrare/muslimer? Bara en fundering.
Citera
Medlem
Nekades militärtjänst men hade vapenlicens

Trots att han nekades mönstring på grund av bristande gymnasiebehörighet hade Rickard Andersson licens för fyra gevär.

Enligt uppgifter använde han tre gevär och en kniv under skolskjutningen.

Polisen har nekat att lämna ut uppgifter om hans vapeninnehav med hänvisning till sekretess.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Fast det där diskuteras ju aldrig när en utlänningar gör dåd… varför är det relevant när det är en svensk? Vi har ju ingen aning om hans motiv..

Att ta livet av medmänniskor i sitt eget land genom ursinnigt våld så har man ju en skruv lös.
Citera
Medlem
Nle201s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ion-Cannon
Han kanske inte alls har levt så isolerat som vi tror. Det är bara spekulationer i nuläget.

Finns mycket man kan ägna mycket tid på; filmer & serier, böcker, dataspel, internet, etc.
Sen är det så att många med autism brukar ha ett eller flera "specialintressen". Dessa kan komma och gå i olika perioder men autister kan bli helt uppslukade av dessa. Specialintressena kan bestå av vad som helst; bilar, krig, Tolkien-böckerna, hästar, glasögon, asiatisk mat. Verkligen vad som helst, även om vissa specialintressen verkar mer vanliga än andra. Till exempel tåg då både själva mekanismen bakom hur tåg fungerar men också hur viktigt tåg varit i människans historia verkar intressera väldigt mycket.

Men det är just isoleringen som är så skadlig för psyket. Men samhället är också skadligt för dessa personer då de ofta har svårt att passa in och konstant känner sig utanför. Det är därför de drar sig undan. Det blir ett slags "catch 22" och därför mår de psykiskt dåligt.

Bra och rimlig analys, han hade ju ett tydligt intresse för militären eller dylikt, i tanke med att han klädde sig i detta när han begick dådet. Detta mönster är ju en klar stämpel på att han i alla fall har vetskap kring tidigare aktioner. Exempelvis under columbine så klädde dom sig i läderrockar, mfl.
Dock kan detta anses vara föga långdraget.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Åh vad ovanligt att muslimerna nu planerar att ge sig på lite människor som inte har med det att göra..

Tror det kommer bli hämnd, så skydda era barn!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajnus
Ännu ingen bild på gärningsmannen?

Kolla Aftonbladet
Citera
Medlem
Tomtens-fislukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajnus
Ännu ingen bild på gärningsmannen?

Finns typ 100st på förgående sida.. Lever du under en sten eller?
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Det här är en jätteskandal om uppgifterna stämmer om tidsrymden. Då var ju polisstyrkan helt meningslös om de lät honom avsluta massakern och sedan sig själv innan de ingrep. Kan inte vara sant.

Tre timmars handfallenhet. Här försöker riksklåparen och polischefen i Örebro Roberto Eid Forrest, på typiskt närkingskt manér blanda bort korten vad gäller den misslyckade insatsen som kostade tio oskyldiga människors liv.

Men läs mellan raderna:

"Aspiranter först på plats", "de var försiktiga", "lokalerna var stora", etc.

Att det finns mordiska galningar får man räkna med, men med världens högsta skattetryck borde vi kunna ha bättre poliser än Närkepolisen.

Länk: https://www.svd.se/a/EyXEvl/polisen-darfor-tog-insatsen-vid-campus-risbergska-tre-timmar
Citera
2025-02-05, 17:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Ni svenskar måste vara supermänniskor som kan avgöra per utseende om en person är en knäppgök eller inte.

Hade jag mött den här personen idag hade jag inte kunnat avgöra personens mentala hälsa eller att han varit arbetslös så länge bara på utseendet. Jag tycker han ser ganska alldaglig ut.

Jag skrev inte att jag ser vilka som är sjuk eller inte, jag skrev att han specifikt ser sjuk ut.

Har du aldrig sett en människa och tyckt att personen ser sjuk ut? Om ja, precis så känner jag när jag tittar på bilden jag kommenterade.

Du måste för övrigt vara en supermänniska själv som "vet" att jag är svensk.
Senast redigerad av pineappledude123 2025-02-05 kl. 18:03.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Att vara på plats hjälper inte ett skit om man inte gör någon nytta.

så du tror på allvar att de skickat in obeväpnade gatupoliser som kommer från nåt café där de ätit donuts? om insatsstykan får ett larm så kallar man nog in de allra bästa av det bästa med skjutvapen redo för att eftersöka skolan och avväpna skytten. alternativt skjuta skytten och troligtvis har de fått ett signalemente av inringare redan på förhand. vilka skor eller klädsel skytten hade. var ju militärkläsdel.
Senast redigerad av fonzen 2025-02-05 kl. 17:58.
Citera
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubalkain
Måste ju ha varit ett syftningsfel?. Hon satt i skolan i två timmar och händelsen kan ha pågått i två timmar men skjutningen, själva skottsalvan, pågick inte i två timmar.
Hon gömde sig när hon hörde skott. Två timmar senare hörde hon fortfarande skott. Efter över 2 timmar kom polisen in i skolan, det förstod hon när hon hörde polishundarna skälla.

Kanske satt kärringen och blåljög i radio. För att göra sig märkvärdig eller för att lägga ut villospår för polisen. Oklart dock varför en SFI-lärare på skolan skulle göra det.
Citera
2025-02-05, 17:56
Medlem
Levde isolerat - ingen känd brottshistorik

Efter skoltiden levde Rickard Andersson ett tillbakadraget liv i Örebro.

Han beskrivs av närstående som ensam och utan vänner.

Enligt uppgifter hade han inte varit gift, saknade barn och var inte anställd inom stat eller kommun.

Polisen har bekräftat att han inte fanns på deras radar innan dådet.

Polisen arbetar intensivt med att kartlägga motivet bakom skolskjutningen.

De undersöker den misstänktes bakgrund, eventuella digitala spår och personer i hans omgivning.

Inledningsvis uteslöts ett ideologiskt motiv, men polisen har senare sagt att de fortsätter att utreda omständigheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in