2025-02-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Socialtjänsten har nog agerat utefter regelverket. Jag vill minnas att regeringen stramade åt regelverket för en tid sen.

Man undrar ju om invandrare kan nekas försörjningsstöd också? Läste att vissa kommuner ger EU-migranterna soc-bidrag t om! Fattar inte varför GM blev lämnad åt sitt öde! Om det nu är fallet
Citera
2025-02-06, 16:33
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Är det bara jag som har märkt att massor av MAGA-amerikaner kommenterar "How is that gun control working out?" och liknande spydiga saker? Varför tror ni att så många av dem inte känner till att man kan köpa vapen lagligt i Sverige? Förutsätter de bara det eftersom vi är "one of those liberal countries", eller har Trump eller någon ljugit ihop något?
Knappast någon rättighet att bära vapen här som det borde vara. Bästa sättet att stoppa en elaking med ett vapen är en snäll människa med ett vapen. Men jag har sett kommentaren du talar om.
Citera
2025-02-06, 16:34
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Kvinnors röster gick i mycket stor utsträckning till C, V och L i stället för till SD som hade stor övervikt manliga röster. Fackföreningssverige var så hotade att det uteslöt SD are.
Har viss inblick i hur snacket gick i fikarummen på Sveriges största kvinnliga arbetsplats, sjukvården. Det hade varit "socialt självmord" att ge SD och Åkesson minsta stöd. Kvinnor följer "flocken" så nog kan de anses ha visat naivitet när det gäller Sveriges enormt stora imvandring av muslimer. Ingen kvinna kan väl oberörd ha sett vad Islams "Skamkultur" (Absolut inte hederskultur) innebär för kvinnor. Islam har visat hur de via Imamer påverkar muslimer. Varför "dömer" de inte muslimska terrorister lika hårt som t ex Salman Rushdie.
Kvinnor har absolut gjort det möjligt för Islam att få makt i Sverige, inte minst genom Socialdemokraterna som idag t o m erkänner överenskommelsen de gjorde med Islamiska företrädare i slutet av 80-talet mot politiskt inflytande.

Arma svenskar

Vad har detta med politiska konsekvenser av massmordet i Örebro att göra?

Att det finns stora skillnader i hur män röstar och att SD blivit männens motsvarighet till FI känns som ett ämne för en annan tråd.

Vad gäller dådet i Örebro så förefaller det otroligt att GM inte insperats av allt hat som sprids på nätet. För mig är Islamister och högerextremister samma skit och i grunden väldigt lika i sin syn på omvärlden. Det gäller inte minst i hur de ser på kvinnor och homo/bisexuella. Tyvärr så lockas svaga själar, nästan alltid män, av deras budskap.

Övervikten vad gäller män när det kommer till massmord och terrorattentat är slående men kommer sällan upp i debatten
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2025-02-06 kl. 16:38.
Citera
2025-02-06, 16:36
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_creator
Knappast någon rättighet att bära vapen här som det borde vara. Bästa sättet att stoppa en elaking med ett vapen är en snäll människa med ett vapen. Men jag har sett kommentaren du talar om.

Att skaffa vapen här är inte svårare än att skaffa körkort eller att skaffa vapen i de flesta amerikanska stater. Allt som krävs är en jaktlicens. Det finns även andra typer av licenser.
Citera
2025-02-06, 16:37
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Problemet här är väl snarare att snubben skulle ha kontrolleras hårdare innan han fick en vapenlicens.

Hur rimligt är det egentligen att någon utan grundskola, jobbat obefintligt och har diverse diagnoser ens får vapenlicens?
Man måste börja göra en helhetssyn vid bedömningen.

Mer vapen så har vi istället Usa med 5 gånger mer mord per capita..

Min fundering var varför de här amerikanerna inte tror att vi har vapen.
Citera
2025-02-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Min fundering var varför de här amerikanerna inte tror att vi har vapen.
Skillnad på jaktvapen och att få bära vapen legalt.
Citera
2025-02-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Man undrar ju om invandrare kan nekas försörjningsstöd också? Läste att vissa kommuner ger EU-migranterna soc-bidrag t om! Fattar inte varför GM blev lämnad åt sitt öde! Om det nu är fallet
Troligtvis för att han inte sökte jobb eller skaffade läkarintyg.
Citera
2025-02-06, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Du menar att polisen ska skickas rakt in i huvudgången? Ja då lär de massakeras. Jag tar för givet att det finns fler ingångar än just huvudingången. De kunde väl ha tagit sig in från olika fönster till klassrummen t.ex och omringat psykfallet?

Polisen tränar ju inför såna här insatser för att de just ska kunna gå in på direkten och rädda liv. Vad är poängen med den träningen om de sen inte går in vid skarpt läge?
Ja, de kunde säkert ta sig in i klassrum där det kunde befinna sig människor. Från klassrummen kommer man till, vaddå? Knappast en öppen yta med fritt skottfält.
Du tar för givet. Men polisen tar inte för givet utan de räknar med att en skytt förskansar sig.
Det enda fallet där din fantasi kan fungera är om de tar sig upp på ett tak och får fritt skottfält från ett takfönster.
Du måste vara den mest korkade människa jag stött på på detta forum och då finns det riktigt korkade människor.
Fundera själv på hur du skulle gå tillväga som skytt så kanske du förstår hur och varför polisen måste se till sin egna säkerhet.
Citera
2025-02-06, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Läste att skolkamrater vittnar om avvikande beteende redan i högstadiet, och att det fanns signaler om att allt inte verkade stå rätt till. Psykisk sjukdom, socialt avvikande samt vapenintresse blir en farlig kombo. Att man saknas i polisens register säger nada....
När jag började gräva i denna gärningsman såg jag samma röda tråd som dubbelmördaren i Linköping. Många likheter mellan dessa två.
Citera
2025-02-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Socbidrag är inte ovillkorat , krav att aktivt söka jobb
Citera
2025-02-06, 16:43
Avstängd
HajPaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Jag var av uppfattningen att just polisen inget hellre vill än att förbjuda så många typer av vapen för allmänheten man bara kan. Dom vill ha monopol på "firepower".

Hur som helst var det var ju redan under utredningen huruvida man ska förbjuda vapen av "militär typ" igen. Detta ger ju motverkarna rejält med bränsle

Ja det vill polisen. Order uppifrån. Det går fram och tillbaka det där med vapen av militär typ. De vsr ju inte tillåtna. Sedan blev de tillåtna och nu utreds det igen. Ska vara klart 2026. Vi vet att det har ingenting med hur "farliga" de pga utaeendet är utan det är politiskt.
Citera
2025-02-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Ja, de kunde säkert ta sig in i klassrum där det kunde befinna sig människor. Från klassrummen kommer man till, vaddå? Knappast en öppen yta med fritt skottfält.
Du tar för givet. Men polisen tar inte för givet utan de räknar med att en skytt förskansar sig.
Det enda fallet där din fantasi kan fungera är om de tar sig upp på ett tak och får fritt skottfält från ett takfönster.
Du måste vara den mest korkade människa jag stött på på detta forum och då finns det riktigt korkade människor.
Fundera själv på hur du skulle gå tillväga som skytt så kanske du förstår hur och varför polisen måste se till sin egna säkerhet.

Helvete vad dum i huvudet du är, det är fan så att klockorna stannar alltså. GM gick alltså runt och tömde 10 magasin på oskyldiga människor, det är en krissituation där det handlar om sekunder och du pratar om att det var helt omöjligt för polisen att göra något. De har förfan alla verktyg att använda sig av för att förvirra GM. De tränar inför det här och får väl förfan lista ut en plan hur de ska göra.

Men då vet vi till nästa gång när nästa galning får för sig att slakta oskyldiga i en skola att polisen inte kan göra något. Det är bara att gömma sig under en skolbänk och hoppas på ett mirakel eftersom polisen måste tänka på sig själva.

Mycket ska man behöva läsa härinne. Jävla dåre.
Senast redigerad av Kimma7 2025-02-06 kl. 16:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in