2025-02-07, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nja det är ju ganska tydligt att han hade problem sedan lång tid tillbaka, vilket lett fram till en självdestruktiv situation.

Problem som skulle ha kunnat åtgärdas med behandling om han bara kommit till vården.

Visst, psykisk ohälsa kan spela en roll, men att bara bortförklara ett så allvarligt brott med det är att gå för långt. Om vi börjar skylla på psykisk ohälsa för allt våld, skulle vi kunna ursäkta varje brott på den grunden. Ingen frisk person genomför en sådan handling, och vi kan inte låta det bli en ursäkt för fruktansvärda gärningar.

De fakta som finns pekar snarare på ett hatbrott än en självdestruktiv handling. Videoklippet från TV4 visar på en riktad attack mot människor med invandrarbakgrund och SFI-deltagare i skolan – något vi inte kan avfärda.

Jag skulle gärna vilja veta vad du menar med att det är "så tydligt" att gärningsmannen hade problem som ledde till detta. Vad är det som gör att du ser det som en självklarhet, och vad baseras din slutsats på? Det känns som att det finns andra faktorer här som borde beaktas.
Citera
2025-02-07, 21:41
Medlem
Piddelitos avatar
Citat:
Campus Risbergska hade ett inpasseringssystem som inte användes vid skolmassakern, rapporterar P4 Örebro.

Enligt Mokhtar Bennis, Örebro kommuns chef för gymnasie- och vuxenutbildningen, beror det på att skolan ska vara en mötesplats för alla vuxna och präglas av öppenhet.

– Därmed gick det från början inte att förena med att låsa skolan, säger han till P4-kanalen.

För knappt tio år sedan, när Risbergska fortfarande var en gymnasieskola, installerades systemet. Skalskyddet hade varit enkelt att dra igång eftersom den stora kostnaden var själva installationen, enligt fastighetsägarens vd Göran Lunander.

Mokhtar Bennis säger att kommunen nu ska se över hur man kan försvåra inträdet till skolan framöver.
Sånt här gör mig så jävla förbannad. Ideologiskt kumbaya-mumbojumbo före barn och ungdomars säkerhet. Hoppas det blir ändring nu.

https://www.sverigesradio.se/artikel/forklaringen-darfor-var-risbergska-helt-oppet
Citera
2025-02-07, 21:50
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito
Sånt här gör mig så jävla förbannad. Ideologiskt kumbaya-mumbojumbo före barn och ungdomars säkerhet. Hoppas det blir ändring nu.

https://www.sverigesradio.se/artikel/forklaringen-darfor-var-risbergska-helt-oppet

Komvux. Inte så många barn och ungdomar. Skolor ska inte behöva vara låsta oavsett om det är förskolor eller vuxenutbildningar.

Nån som fattat vad insatsstyrkan sysslade med?
Citera
2025-02-07, 21:54
Medlem
Gefreiters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito

Är väl bara att skjuta sig igenom? Liksom jag tror inte att skolorna kommer köra skottsäkert glas på alla entréer eller att någon ger upp pga lite glas när de väl släpat med ett fulladdat vapen och ammunition.

Självklart ska man se till att hålla obehöriga ute så gott det går men att stoppa ett sånt här dåd går nog inte på den fronten.

Man måste jobba preventivt och stärka den svenska psykiatrin som går på fucking knäna med noll resurser och patienter som ramlar mellan stolarna.
Var bara en tidsfråga innan någon skulle balla ur då jag själv har med dem att göra.
Blir dagligen fascinerad att ingen skjuter upp en psykiatrisk vårdklinik eller hugger ner folk där.

Mitt tips på var sådana här dåd kommer ske i närmsta framtiden är då psykiatrin. Skolor är så satans amerikaniserat och played out.

SÅ GE PENGAR TILL VÅRDEN. Satans jävla liberaler i hela jävla riksdagen har banat iväg för detta och istället vill de ta vapen som knappt används till brott. Jo tjena.

Vilken cirkus till kungarike vi har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Faktum är fortfarande att det helt saknas belägg för att liberala vapenlagar ökar vare sig antalet våldsbrott eller antalet mord/dråp. Det gäller inte bara i USA utan även internationellt. Tjeckien har bland Europas liberalaste vapenlagar och hade mindre än hälften så många mord/dråp som Sverige 2021 (sista året jag hittar statistik för).

Visst, det är anekdotisk bevisföring men sätt dig och gör en systematisk jämförelse mellan europeiska länder själv om du har lust, jag vet redan att du kommer att komma fram till samma sak ifall du gör det på ett ärligt sätt eftersom jag grävt i detta tidigare. För min del räcker det med att det inte finns något tydligt och starkt samband för att det ska framstå som ren idioti att skylla på vapentillgång.

Jag är helt ointresserad av vad du tror. Visa på ett tydligt och starkt samband, bevisa att de kriminella inte hade haft tillgång till vapen ifall det inte varit för liberala vapenlagar, eller låt bli att ens antyda att hederliga medborgare ska drabbas av inskränkningar.

Det sitter främst i generna och jo, afrikaner (väst- eller öst-) har extremt hög brottslighet i alla länder där de existerar. Tyvärr tillåter kommunistinfluerade länder som Sverige inte att man för statistik över ras, men om du tittar på nationalitet är invandrare från afrikanska länder extremt kraftigt överrepresenterade när det gäller våldtäkt, misshandel, rån och mord. Du kan ta en titt på P Jonassons våldtäktsstudie till exempel.

Det finns massor av statistik som pekar i samma riktning och ingen, absolut ingen, där afrikaner visat sig vara en grupp med låg kriminell belastning.

EDIT: Seriöst alltså, "knappast en våldsbenägen grupp i resten av världen". Hur fan kan det finnas så okunniga människor år 2025?

EDIT 2: Det faktum att det gör det är verkligen ett kvitto på hur väl kommunistjävlarna på SVT och liknande har lyckats dölja sanningen för folket, och därmed kunnat driva igenom en politik som varit en katastrof för Sverige och kommer att utplåna oss som folk ifall inget görs.

Äh, du har inte grävt så djupt. Fler lagliga vapen i ett samhälle förser också kriminella med fler vapen. Kriminella kan naturligtvis få vapen från andra källor, t.ex. från konflikter i närområden.
Att fler legala handeldvapen skulle leda till färre brott med skjutvapen är absurt.

Brottslighet kommer med samhällsklassen, inte med nationalitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aunit
Så om invandrare är offer betyder det att "massinvandringen" är skyldig? Verkligheten är att hatbrott drabbar människor oavsett bakgrund. Dags att sluta skylla på hela grupper för individers handlingar.

Logik är inte din starka sida

Massinvandringen är inte invandrarnas fel

Så om något är Massinvandringens fel, är det inte invandrarnas.

Klurigt va?

Prova tänk med högre kvalitet
Citera
2025-02-07, 21:55
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Snälla. En svensk Breivik? Vi har Lundin Pettersson, vi har Lasermannen, vi har Peter Mangs.

Hur många fler exempel behöver du för att förstå att det är vår inhemska rasism som är största problemet idag?

Visst, det är ett jävla gansterkrig på gatorna nu. Det beror HELT på drog-försäljning.

Vem köper drogerna? Retorisk fråga med ett enkelt svar...

Varför är det inte gangsterkrig på gatorna ute i övriga Norden och Europa?
Citera
2025-02-07, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Berätta! Är det den vita överklassen?

Ja.
Citera
2025-02-07, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Varför är det inte gangsterkrig på gatorna ute i övriga Norden och Europa?

De har inte samma drogproblematik som oss.
Citera
2025-02-07, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Jag har heller med mig revolvern än lämnar den hemma. Varför ska alltid någon annan bestämma vad jag får och inte för göra? Stör inte det dig?

Om du inte märkt det så skjuts det redan en hel del i Sverige och knappast med lagligt förvärvade vapen. Är det så du vill ha det. Att de som inte bryr sig om lagen ska va de enda som har tillgång till vapen?

Nej, det stör mig inte det minsta att du inte själv får bestämma om du ska ha revolvern med dig.
Och nej, det skjuts inte med legala vapen i sverige. Det beror på att tillgången på legala vapen är mindre i sverige än i usa. Om du inte märkt det så har man övergått till att spränga i sverige.
Ja, det är så jag vill ha det. Att dom som bryr sig om lagen inte har tillgång till vapen.
Citera
2025-02-07, 22:00
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
De har inte samma drogproblematik som oss.
Du menar att de inte importerat vit överklass?
Citera
2025-02-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Logik är inte din starka sida

Massinvandringen är inte invandrarnas fel

Så om något är Massinvandringens fel, är det inte invandrarnas.

Klurigt va?

Prova tänk med högre kvalitet

Jag förstår att du försöker vara klurig, men att slingra sig och leka med ord ändrar inte på fakta. Massinvandring kan vara en politisk fråga, men det förändrar inte det faktum att hatbrott begås av individer, och individer är ansvariga för sina handlingar. Försök inte skjuta på hela samhällsstrukturer för att dölja det faktum att vissa människor väljer att skada andra. Och när du pratar om att "tänka med högre kvalitet", kanske du borde börja med att applicera lite mer logik på dina egna argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in