2025-02-05, 18:21
Medlem
En sd:are som vanligt, snacka om usual suspect. Vem hade förväntat sig något annat. Enstöring, incel, rasse, nasse, trumptard. Snubben hängde säkert här och skrev SD propaganda
Citera
2025-02-05, 18:22
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..GodJul..
. Hur kunde detta ske och vad behöver göras? Vad säger politikerna? Vems politik har krattat manegen?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/misstankt-grovt-valdsbrott-jjv4b/

Vilkens politik som krattat manegen är inte ens en fråga.

Killen hade från och med grundskolan stora problem med sig själv och sakta blev allting värre tills han isolerade sig helt och hållet.
Mitt tips är att han till slut ballade ur totalt , oturligt nog hade tillgång till vapen , begav sig ut för att bekämpa sine egna demoner i en skola han har gått på och där han upplevde sin värsta tid i livet.
Vem eller vilka som lät detta fortgå fram till han tog beslutet att ta livet av helt okända människor har inget med politik att göra.

Föräldrar, skolan, socialtjänst är skyddsnätet. Där har alla fallerat. Gärningsmannen också om det visar sig att han avvisade alla försök att bli hjälpt, Men politik ? Knappast !
Citera
2025-02-05, 18:22
Medlem
Kollade tuben nyss
Expressen Aftonbladet dn

Närbild
För och efternamn
Måla upp han som en galning/efterbliven mogolid

Det hade aldrig hänt om det var abdulla eller någon av hans 7 rövare.

Tragiskt att vården inte tar hand om våra ”psykiskt skadade”
Citera
2025-02-05, 18:23
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det var inte en olycka, domar finns på dem som anlade branden.

Ah du tänker såa!
Jag tänkte tänkte mer på att de blockerade reservutgångarna orsakade de flesta dödsfallen men på sätt å vis har du rätt. Det var ett rötägg som startade branden i sin impulsiva ungdomliga klumpighet ja!

ONT. Vi får se vad polisen hittar i GM:s dator och telefon.
Senast redigerad av Erik Öst 2025-02-05 kl. 18:26.
Citera
2025-02-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Varför kommer polisen dit med hela insatsstyrkan när det är försent. Eftersom Sverige är ett farligt land tycker jag att man ska ändra lagen så att alla får bära vapen. Nu dog 10 personer för att polisen har vapen monopol.

Polisen följde såvitt jag har hört den nya doktrinen där ”först på plats går direkt in”
Så det gjorde dom isåfall utmärkt, resten av alltihop är ur säkerhetssynpunkt när man inte vet om det finns flera GM eller kvarlämnade mineringar exempelvis.
Citera
2025-02-05, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Hur kunde detta ske?

Frågan är lite märkligt ställd då vi aldrig kommer att kunna förhindra olika former av massmord. Människan verkar konstruerad på ett sätt som gör att vi slår ihjäl varandra för diverse märkliga orsaker.

Så vad behöver göras?

Tja man kan väl göra massor för att göra det mindre troligt att sådana här saker händer även om det aldrig kan förhindras helt. Människor som mår dåligt måste kunna få hjälp av samhället. Alternativ måste finnas för folk som riskerar att radikaliseras. Vänner och släktingar måste kunna vända sig till myndigheterna förr hjälp ifall de är oroliga för sina nära. Tillgängligheten till potenta vapen måste försämras.

Vems politik har kratta manegen?

Tja, nedmonteringen av psykvården bär väl alla partier ett ansvar för. Samma sak vad gäller att det är lätt att få tag i vapen.

Men vi kommer som sagt aldrig kunna skydda oss helt. Dårar kommer alltid leva bland oss och en lastbil kan fungera som mordvapen lika bra som ett automatvapen.

Med den logiken borde vi väl se betydligt fler massmord än vad vi gör egentligen, självmorden ökar men massmord gör det inte? Var finns logiken i det resonemanget. Utifrån något slags evolutionärt bogus "självbevarande-perspektiv" borde väl massmord nästan vara vanligare, om man pratar om ensamma totala galningar. Skulle tippa på att det rör sig om en mind-controllad jeppe, och att dådet kommer användas som ett led i att förstärka polisstaten.
Citera
2025-02-05, 18:24
Avstängd
buhbyes avatar
Möjligt en kommunistisk extremist, som gjorde detta för att få bort alla svenskars jaktvapen.

Jonna Sima's lilla edgelord? Hon verkar ha tagit tydligt intresse för just det här fallet.
Citera
2025-02-05, 18:25
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matrixmorpheus
En sd:are som vanligt, snacka om usual suspect. Vem hade förväntat sig något annat. Enstöring, incel, rasse, nasse, trumptard. Snubben hängde säkert här och skrev SD propaganda

den enda anledningen att du ens vet detta är att det var en vit skjutare... sug på den.
Citera
Avslutad
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Många radikala muslimer sköter sig på ytan men under ytan har de sina sjuka åsikter som att om man bränner koranen måste den personen dödas osv. Ser inget fel att ha ihjäl dessa om de själva tycker det är rätt att döda folk som använder yttrandefriheten.

Inte bara kriminella han var trött på, utan han riktade sig nog mest mot muslimer.

Var har ni fått infon att han skulle vara rasse eller ha siktat in sig på invandrare ifrån? Vad jag vet så har polisen gått ut med att det inte fanns några sådana motiv. Hade det funnits det så tror jag vänstermedia hade varit ganska snabba med att ta upp det.
Senast redigerad av ManAvOrdning 2025-02-05 kl. 18:27.
Citera
Medlem
Citat:

Var kommer uppgiften ifrån?
Citera
2025-02-05, 18:27
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HajPaDig
Polisen har förstått att utseendet på ett gevär inte gör det "farligare". Förr fick man inte licens på ett vapen som ser ut som ett militärt. Det finns rätt många halvautomater med klassisk stock. Det går att skruva fästen på dom för ficklampa och laser. Med stort bananmagasin är det bara utseendet som skiljer.

Ett tag var det en a4 sida med olika vapen som var halvsutomster med vanlig stock som ingen fick licens på. Då jag var hos en vapenhandlare så visade han mig listan. Det var klassiska vapen dom Browning tex. Han var klart irriterad och sa att jag kan gå ner i källaren och tillverka en k pist. Det går snabbt och är enkelt.
Jag var av uppfattningen att just polisen inget hellre vill än att förbjuda så många typer av vapen för allmänheten man bara kan. Dom vill ha monopol på "firepower".

Hur som helst var det var ju redan under utredningen huruvida man ska förbjuda vapen av "militär typ" igen. Detta ger ju motverkarna rejält med bränsle
Citera
2025-02-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Vuxna människor ska inte gå i skolan. Dom ska arbeta och bilda familj. Det är inte meningen att vuxna män och kvinnor ska läsa på komvux.
Det var förmodligen inte bara jag som reagerade på kvinnan i intervjun , som sändes på nyheterna tv4.
Hon berättade att hon gått på skolan i 7-8 år för att lära sig svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in