2025-02-06, 16:05
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Trådsanning baserad på infon (från tråden, tror jag) att han gått på någon slags resursskola som barn.

Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
Autistklass har jag aldrig tidigare hört beskrivas någonstans.

Kan du länka en närmare beskrivning vad det är för skolform?

Sedan läste Rickard Andersson på Wadköping Utbildningscenter i Örebro. Där gick han i specialklass för personer med asperger och högfungerande autism

https://www.tv4.se/artikel/1loe7mCbPv0zlgKVYwRKcR/rickard-andersson-35-misstaenks-foer-masskjutningen-i-oerebro
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag håller med. Faktiskt.

Jämför med hur polisen, för ett antal år sedan) gick och tömde sina magasin på en ung och ofarlig kille med Downs syndrom (som hade gått ut med sitt leksaksgevär mitt i natten) kan man tycka att polisen i Örebro framstår som handlingsförlamade fegisar.
Jag vill minnas att polisen fick viss kritik för det agerandet också, även om det onekligen var resolut hanterat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag håller med. Faktiskt.

Jämför med hur polisen, för ett antal år sedan) gick och tömde sina magasin på en ung och ofarlig kille med Downs syndrom (som hade gått ut med sitt leksaksgevär mitt i natten) kan man tycka att polisen i Örebro framstår som handlingsförlamade fegisar.

Till polisens försvar så har de väl varken utrustning (förstärkningsvapen) eller utbildning sedan samhället insåg att kling och klang var för inkompetenta för sådant ansvar (var väl en skottlossning i en lägenhet där grannen avled genom vådaskott på 90-talet)?
Citera
2025-02-06, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Sedan läste Rickard Andersson på Wadköping Utbildningscenter i Örebro. Där gick han i specialklass för personer med asperger och högfungerande autism

https://www.tv4.se/artikel/1loe7mCbPv0zlgKVYwRKcR/rickard-andersson-35-misstaenks-foer-masskjutningen-i-oerebro
Tills de upptäckte att han inte var särskilt högfungerande, och att undervisningsmetodiken inte fungerade för honom. Det kanske kan vara något att fundera vidare kring?
Citera
2025-02-06, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Alltså jag tänker han som filmade instängd på toaletten och polisen knackar och han öppnar dörren.

Det hade lätt kunnat vara GM som påstått sig vara polisen för att locka ut offren.

Nu visade sig vara polisen men ändå hur hade man hanterat en situation?

Hade man öppnat dörren när någon påstod sig vara ifrån polisen? I min mening hade de fått bryta upp dörren för jag hade inte litat på att det var polisen även om det var det.

Inte med mitt liv på spel.

Om GM ville ta sig in hade han sprayat igenom dörren?
Citera
Medlem
Ska du fixa självmord, dödskjutningar, kriminalitet eller ens cancer kan du inte bara syssla med grundproblemet. Du behöver göra mycket mer.

Bara en sån enkel sak som att sätta upp staket vid järnvägar eller broar där många tagit livet av sig minskar antalet självmordsförsök eftersom du fördröjer. Folk som begår självmord är inte så logiska i sitt tänkande precis innan.

Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Och åter igen så är grundproblemet att personen mår dåligt.
Ingen som mår bra tar sitt liv eller utför dåd som dödar och skadar andra.
Det är skillnaden med ökningen nu mot tidigare. Fler mår dåligt. Det är också där man bör söka lösningar, men även så klart försöka ha koll på personer i riskgrupperna där det går.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
12.30 är inte mötestid. I Sverige brukar möten börja fr o m 13.00 efter lunchen. Så det var uppenbarligen inte under ett pågående möte. Däremot vet vi inte om det fanns ett inplanerat möte i närtid till massakern.

Vart lever du, möten kan väl utan vidare börja både 12, 1230, 13!
Citera
Medlem
RegnochSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
12.30 är inte mötestid. I Sverige brukar möten börja fr o m 13.00 efter lunchen. Så det var uppenbarligen inte under ett pågående möte. Däremot vet vi inte om det fanns ett inplanerat möte i närtid till massakern.

Jag tänker att 12:30 absolut kan vara en mötestid. Framförallt om till exempel lärare ska närvara som kanske ska hålla lektion efter lunch.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Man brukar använda något från deras hem för att få match.

Annars finns tandkort om man väljer en annan väg.

Jaa, men då vet man ju redan vem personen är.
Citera
2025-02-06, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
Till polisens försvar så har de väl varken utrustning (förstärkningsvapen) eller utbildning sedan samhället insåg att kling och klang var för inkompetenta för sådant ansvar (var väl en skottlossning i en lägenhet där grannen avled genom vådaskott på 90-talet)?

Å andra sidan, Att svenska polisen är ett skämt är ingen nyhet. 30 bomber på 1 månad. Inga gripna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ett stort fel i det här fallet var att han tilläts gå på socialbidrag under så otroligt många år. Åtgärder borde ha satts in för flera år sedan. Jag menar, hur ska en 35-åring med blankt CV ens ha en chans att komma ut i arbetslivet som det ser ut idag? De lät honom vara passiv och isolerad alldeles för länge.

Damn if you do, damn if you don't.

Samhället får skit när de pumpar ut ersättningar utan krav på motprestation. Nu också för att de inte lät den här killen sitta hemma och runka ostört livet ut.
Citera
Medlem
Pillenfilles avatar
Ni som instämmer i att det definitivt skriks "Ni ska bort från Europa", minns ni dessa virala klipp:

https://youtu.be/Lf6Xe7iVdE4?feature=shared

https://youtu.be/KQTbTTX2yRI?feature=shared

https://youtu.be/U_rKxp-_3Tg?feature=shared

Poängen och det roliga med dessa klipp är ju att man nånstans hör de svenska orden när man samtidigt läser texten.

Samma sak kan sägas om detta. TV4 påstår sig ha "listat ut" vad som har skrikits och lägger till en textremsa samtidigt som detta utrop. Inget konstigt att man eventuellt hör samma sak då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in