2025-02-06, 15:58
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hoppas rektorn ger honom en rejäl löneförhöjning, istället för att hjälpa till, så sprang hon själv ut och gömde sig inne på Myrorna en bit bort.

Vad hade du själv gjort? Det var en surrealistisk händelse, folk var chockade och panikslagna. Den mänskliga instinkten är flykt, fullt normalt beteende.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Sök själv. Han gick i autistklass under skolgången.

Autistklass har jag aldrig tidigare hört beskrivas någonstans.

Kan du länka en närmare beskrivning vad det är för skolform?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Massaker fötekommer genom tex, brand, lastbil osv... 86 personer dog och över 450 skadades efter att en lastbil körde in i en folkmassa vid strandpromenaden i Nice. Svårt att köra in i en skola, men utanför vid samling osv.

Men nu hände det i en skola. Och min poäng är att tillgången till skjutvapen, allt annat, tenderar att göra skolmassakrer mer blodiga och leda till fler dödsoffer. Ur GM:s perspektiv, givet målet att döds så många som möjligt, tror jag alltså att det var rationellt att ta med sig skjutvapen istället för kniv(ar).

(Vill någon döda så många som möjligt på en strandpromenad, när det är stora folksamlingar där, så tror jag däremot att det kan vara mer effektivt med en lastbil än ett skjutvapen.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
Troligen är det inte villkorslöst.
Jag kan säga att jag hemskt gärna hade haft mer stöd och krav nu när jag går på a-kassa.

Jag vill inget hellre än att arbeta (flytt hade troligen löst problemet men det känns "läskigt").

Somliga människor kan genom extra stödinsatser bli en tillgång istället för en last för samhället.

Nyckeln till att utveckla sig själv är just att våga. Samhället gör fel om de hjälper dig att stanna kvar i en negativ situation, vad de ska göra är att hjälpa dig att våga utveckla dig själv ist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
En omöjlig uppgift för polisen med sina pistoler att möta någon med kraftigare vapen.
Polisen kan inte heller veta hur många gärningsmän det finns där.
Det är en uppgift för NI.

Om tre poliser hade konfronterat honom hade åtminstone en av dem kunnat oskadliggöra gärningsmannen. Istället för att en polisman fick sätta livet till kan eventuellt en eller flera ”extra” civila tvingats göra det. Skillnaden är att polisen har skrivit under på att deras jobb kan innebära slutet.
Citera
2025-02-06, 15:59
Avstängd
Alltså jag tänker han som filmade instängd på toaletten och polisen knackar och han öppnar dörren.

Det hade lätt kunnat vara GM som påstått sig vara polisen för att locka ut offren.

Nu visade sig vara polisen men ändå hur hade man hanterat en situation?

Hade man öppnat dörren när någon påstod sig vara ifrån polisen? I min mening hade de fått bryta upp dörren för jag hade inte litat på att det var polisen även om det var det.

Inte med mitt liv på spel.
Citera
Medlem
euromixerss avatar
Senaste gällande identifieringen.

Citat:
De elva dödade i masskjutningen i Örebro – inklusive gärningsmannen – har undersökts i Solna. Enligt Rättsmedicinalverket kommer samtliga döda med största sannolikhet att vara identifierade på fredagen, rapporterar Mitti.
– Samtliga tio offer och även gärningsmannen kommer med högsta sannolikhet att vara identifierade i morgon, om det inte är fel på dna-proverna, säger Lars Bröms som leder verkets expertgrupp till tidningen på torsdagen.
Gruppen har bland annat arbetat med dna-prover, fingeravtryck och att jämföra tandröntgenjournaler från de tio som anmälts saknade med bilder på offrens tänder.
Nu återstår bara att alla i gruppen samlas – rättsläkare, rättsodontologer och rättsgenetiker – och enas om det går att fastställa identiteten på de döda.
– Allt insamlat material kommer sammantaget leda till att vi kan identifiera personerna, säger Lars Bröms.
Efter det ska anhöriga få dödsbeskeden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Problemet är att med add och autism så har du svårt att komma igång och svårt att strukturera, du behöver en yttre motivation tills du örnågonstans där du är självgående, även när det gäller saker du uppskattar och vill göra.
Att någon säger "du måste göra det här!!!!111!!1!!!!ELVA!!1!" Hjälper inte. Du kan inte starta utan startmotor. Du kan inte göra en sak som du inte ens förstår vad du förväntas göra för att börja med den. Det handlar inte om dumhet eller lathet. GM var förmodligen både intelligent och arbetsam, när han kom igång och var engagerad. Det handlar om att man i vissa delar helt enkelt inte har verktygen som behövs, de som man själv behöver.
Den här typen av person behöver någon som engagerar sig i dem, någon som ser dem. Det har inte soc och AF idag. Det är knappt att de hade dem på nittiotalet.
Väldigt insiktsfullt och sant. Man har inte ens en personlig handläggare på Arbetsförmedlingen idag, om det inte ser annorlunda ut för personer med diagnoser osv. Man är helt avpersonifierad i systemet.
Citera
Medlem
Att polisen inte sköt tillbaka fattar väl alla som utbildats i säker vapenhantering. Att ha koll vadsomhelst befinner dig framför och bakom målet och om det fanns andra civila I risk kan fan inte varit lätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Är man sjuk, handikappad eller psykiskt sjuk ska man ha stöd. Punkt, även om hjärndöda som dig inte förstår det. Det finns massa mellanlägen innan folk får rätt hjälp eller får sjukpengar och liknande, men det vet ju inte en korkad person som du.

Ja helt rätt!
Dessutom mycket billigare ekonomiskt sett.
Citera
2025-02-06, 16:01
Medlem
Angående Aftonbladets påstådda socialtjänstspår. Deras källa påstår att flera anställda inom socialförvaltningen saknas och får det till att socialtjänsten skulle kunna varit måltavla. Läser man annan media så saknas flera anställda inom kommunal. Dessa personer har arbetat inom vård och omsorg och läste exempelvis till undersköterska. Äldreomsorg är också ett av socialförvaltningens områden. Jag undrar om det inte kan ha skett en begreppsförvirring här? Det känns mer logiskt att han skjutit undersköterskestudenter än att han lyckats hitta, identifiera och skjuta folk ut socialtjänsten på en ordentligt stor skola.
Citera
2025-02-06, 16:01
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Problemet är att med add och autism så har du svårt att komma igång och svårt att strukturera, du behöver en yttre motivation tills du örnågonstans där du är självgående, även när det gäller saker du uppskattar och vill göra.
Att någon säger "du måste göra det här!!!!111!!1!!!!ELVA!!1!" Hjälper inte. Du kan inte starta utan startmotor. Du kan inte göra en sak som du inte ens förstår vad du förväntas göra för att börja med den. Det handlar inte om dumhet eller lathet. GM var förmodligen både intelligent och arbetsam, när han kom igång och var engagerad. Det handlar om att man i vissa delar helt enkelt inte har verktygen som behövs, de som man själv behöver.
Den här typen av person behöver någon som engagerar sig i dem, någon som ser dem. Det har inte soc och AF idag. Det är knappt att de hade dem på nittiotalet.

Ett stort fel i det här fallet var att han tilläts gå på socialbidrag under så otroligt många år. Åtgärder borde ha satts in för flera år sedan. Jag menar, hur ska en 35-åring med blankt CV ens ha en chans att komma ut i arbetslivet som det ser ut idag? De lät honom vara passiv och isolerad alldeles för länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in