2025-02-06, 15:29
Medlem
Sagodjurs avatar
Behövs inte metalldetektorer i skolorna.

Men man kan väl åtminstone låsa dörren för obehöriga.
Citera
2025-02-06, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jo men då hade han fått föra ett jävla liv och personalen hade hunnit sätta sig i säkerhet.

Socialtjänsterna måste idag ha en mycket hög grad av säkerhet.

Klart de sitter inlåsta bakom galler. Det måste dom göra efter allt skit de ställer till med för folk! Antagligen lever de konstant under hot! För 30 år sedan kunde vem som helst knacka på deras dörr ..men Sverige har förändrats till det sämre både utanför och innanför de låsta dörrarna.
Citera
2025-02-06, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Det håller jag helt med om!
Jag har varit emot EU från första början.
Sen tycker jag inte att det här är det värsta som kommit med EU.

Nej det är det såklart inte. Men allt annat dödligt våld med insmugglade vapen är ju EU och de öppna gränsernas fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Då är frågan varför identifiering inte är färdig. Jag vet inte hur du funkar, men jag går inte utanför dörren utan någon form av giltig identifikation. De perioder då jag gått i skolan, har jag varit extra noga med detta eftersom jag ofta behöver kunna identifiera mig i samband med skolgång. Bortsett mina giltiga nationella id-kort, körkort osv har jag också haft en mängd andra kort och papper jag kunnat identifieras med. Skolkort, bankkort osv. Och då bortser jag ändå helt från alla medicinska metoder som tandröntgen ,dna-test osv.

Det är nog för att man inte nöjer sig med officiella ID handlingar (som jag alltid också har med mig). De har ju pratat om tandkort, DNA och andra medicinska metoder.

Att man är så noga kan ju bero på att man tex efter Tsunamin felidentifierade flera personer - och därmed gör det hela mer grundligt idag.

Vi vet ju inte heller vad man sagt exakt till de anhöriga men eftersom polisen varit på besök hemma hos dem så tänker jag att det är rimligt att anta att alla är införstådda med att det sannolikt är så att en anhörig gått bort.

Redan från början sa man ju att det kan ta upp till 48 timmar och angav torsdagskvällen som en förmodad gräns.
Citera
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalabalyk
Det är här ju helt sjukt? Vad är det som händer? Vet inte om han lever, var han är och får ingen information från ansvariga? Brukar det gå till så här? Katastrofalt.

Märkte också att hon återberättar hur han sagt " de sköt oss ", det kan mycket väl vara slang för "någon" eller "han", något han sagt i panik eller hennes återupprättelse men oavsett intressant ordval då enligt osäkra källor var det flera som sköt.

Vila i frid Salim.

Ja, det är ett vanligt förfarande när det rör sig om flertalet dödsoffer. De avlidna skickas till rättsmedicin i liksäckar märkta "okänd person" tills identiteten är fastställd. Det gjordes bl a med de sargade dödsoffren i trafikolyckan i Kimstad, och kan ses i förundersökningar där det är fler än en död och kropparna är "sönder".

Man behöver skilja på den formella identifieringen och att personerna förmodligen är döda, men statusen är saknade fram tills den säkra identifieringen. Först då kan polisen lämna dödsbud.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, jag menar det jag skrev, inte det som du fantiserade ihop. Samma slingor gick i en loop i flera timmar och det upprepades länge "5 skadade", fastän klipp och vittnesmål indikerade något mycket mer allvarligt.

Så under flera timmar gav de en annan bild av läget än den verkliga.

Det är ju det jag menar.
Klipp och vittnesmål är inte säkra källor på nånting egentligen.
Klipp visar brottstycken av händelser.
En till synes död människa kan vara medvetslös.
Och vittnen uppfattar ofta saker olika, även om dom ser samma händelse.
Ffa vid höga stressnivåer..

Så Klipp o vittnen är inte så säkra källor.
Men allteftersom pusslet läggs så fyller dom sin funktion..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juridious
Man hör ganska tydligt att han säger Europa

Haha! Tydligt. Knappast!
Citera
2025-02-06, 15:32
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja som jag skrivit många gånger i tråden: LPT borde skrivas om så att den här personerna skulle kunna tvångsvårdas. Inte minst för deras egen skull.

Hade GM haft en vårdkontakt hade han antagligen fortfarande haft en försörjning.

Håller med dig men när det gäller den här typen av personer så tror jag att ett gruppboende med egen lägenhet och tillgång till personal skulle vara bra.
Citera
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
En förutsättning för att gå där är väl att man har en diagnos. Den typen av skola är ofta anpassad med färre elever och mindre intryck dvs den yttre miljön är anpassad då barn inom autismspektrat oftast är intryckskänsliga för ljud- och ljusstimuli, i övrigt är det i regel att de följer samma läroplan med viss modifikation.

Vet du med säkerhet att det krävdes diagnos då han gick där för 20 år sedan? Det vet vi inte. Att det fungerar så idag är en annan sak.

Han gick i vanlig skola före detta & gick på komvux efteråt. Behövde han extra anpassningar där oxå tro? Det nämns inget om det.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strejtvisus
Varför begår alla skolskjutare alltid självmord? Tror ni att de upplever extrem ångest efter några minuter över vad de har gjort vilket gör det lättare för dem att ta livet av sig?
Det var självmord som var målet o förmodligen den utlösande faktorn... Kan vara så att de vill passera en point of no return... Några fegar ändå ur, men då är det inte frågan om djupt deprimerade suicidala på riktigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Vad ska de göra då? Limma ihop fejsen och lägga liken på rad och ta in de anhöriga och peka ut det som liknar din anhörig?

Ja, de kan väl ta dit de anhöriga som inte hört något och se om de känner igen sina anhöriga.
Istället för att vara i total ovisshet.
Citera
Medlem
Ammehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Behövs inte metalldetektorer i skolorna.

Men man kan väl åtminstone låsa dörren för obehöriga.

Nej såklart inte, men det kommer vara en lösning som syns och ger publicitet. Därför blir det säkert något på agendan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in