2025-02-06, 15:27
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
EU-regler är anledningen till mycket dumheter i Sverige.
Det håller jag helt med om!
Jag har varit emot EU från första början.
Sen tycker jag inte att det här är det värsta som kommit med EU.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosarioOeste
Hur tycker du man ska göra då om identifieringen inte är färdig? Har du något bättre alternativ än att vänta? Uppenbarligen har polisen varit hemma hos familjen och berättat att det 48 timmar med slutgiltig identifiering.

Då är frågan varför identifiering inte är färdig. Jag vet inte hur du funkar, men jag går inte utanför dörren utan någon form av giltig identifikation. De perioder då jag gått i skolan, har jag varit extra noga med detta eftersom jag ofta behöver kunna identifiera mig i samband med skolgång. Bortsett mina giltiga nationella id-kort, körkort osv har jag också haft en mängd andra kort och papper jag kunnat identifieras med. Skolkort, bankkort osv. Och då bortser jag ändå helt från alla medicinska metoder som tandröntgen ,dna-test* osv.

*Notera att detta görs genom att matcha dna mot anhörigas dna. Om du som anhörig aktivt kontaktar myndigheter och vill veta om någon anhörig är död, behöver berörda myndigheter bara ta ett ett dna-test på dig, och sedan stämma av mot de avlidna.
Senast redigerad av fluff995 2025-02-06 kl. 15:31.
Citera
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Åfyfan vilket systemfel, så först på plats till landets värsta masskjutning anlände en clownbuss.

Jasså var du med?
Hur var det på plats....berätta gärna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Åfyfan vilket systemfel, så först på plats till landets värsta masskjutning anlände en clownbuss.

Förmodligen de som var närmast skolan.
Citera
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-47N
Det stämmer ju inte ens. Googla. Dessutom heter det inte "ta ner". Aldrig hetat så på svenska. Men du begriper ju inte fakta så varför skulle du klara att skriva korekt?

Korrekt
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Om jag vore polis och kom först till platsen under pdv så skulle jag nog ha svårt att leva med mig själv om jag inte gick in oavsett odds... De poliserna kommer tyvärr att få det jäkligt jobbigt... Oavsett om det var taktiskt rätt att invänta förstärkning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ammeh
Jag instämmer till fullo, men misstänker att fokus kommer ligga på metalldetektorer på skolor, och säkerhetskonsulter som kommer fjanta runt i offentlig förvaltning. Men åt en välfärd som har avgrundsdjupa revor blundar man troligtvis.

Fy fan. In med några snabba vapenlagsåtgärder så är problemet löst.
Citera
2025-02-06, 15:28
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Enligt P3 så satt insatsstyrkorna på ett café i närheten och ät mazariner och drack kaffe latte efter larmet kom.
Satt dom kvar och fikade efter att dom fått larmet, och ignorerat att rycka ut. Är det vad du påstår?
Tänk på hur du utrycker dig!
Citera
Medlem
Varför begår alla skolskjutare alltid självmord? Tror ni att de upplever extrem ångest efter några minuter över vad de har gjort vilket gör det lättare för dem att ta livet av sig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Och istället för att den här diskussionen kommer upp till ytan – äntligen – så kapas händelsen av den högljudda skara som vill göra om detta till ett rasistiskt dåd, trots att alla indikationer på det saknas. Jag skulle önska att regeringen satte sig ner och diskuterade hur fan de ska förhindra att liknande händer igen, och vilka systemfel som har spelat in i att göra just denna händelse möjlig.
Ja. Men mitt förslag möter motstånd här på forumet.

Man anser att vården inte har kapacitet att lösa detta. I så fall får politikerna se till att de resurserna tillskapas anser jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Fattar inte ens hur det går till när polisen (påstås det) undanhåller dödsbesked till familj och anhöriga.

Undrar man om en anhörig är död är det väl bara att ringa Patientregistret? "Hej, jag undrar om min dotter med personnummer 20000101-0101 råkar ligga död inne på Universitetssjukhuset Örebro?"

Finns det någon anledning varför Patientregistret skulle vägra lämna ut denna information, framförallt om du som ringer också kan verifiera din identitet? Även personer med tillfälligt uppehållstillstånd kan ju skaffa sig personnummer.

Individer som kom från Syrien fick permanent uppehållstillstånd. Många av dem är nu svenska medborgare. Utöver detta har många kommit som kvotflyktingar vilket innebär att de utretts på plats av UNHCR och landat på Arlanda med permanent uppehållstillstånd. Asylsökande har inte rätt att gå på SFI med undantag för de ukrainska flyktingarna där många kommuner har gjort undantag. Jag ser dock inga ukrainska namn i mediarapporteringarna.
Citera
2025-02-06, 15:29
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltigt.
Är du sjuk i huvudet!? Gängkriminella araber och somalier springer runt med automatvapen och du vill förbjuda laglydiga jägare sina jaktvapen?

Hur många jägare har någonsin stoppat ett pågående brott tack vare sina vapen? Hur ofta blir jägare attackerade av somalier och araber?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in