2025-02-06, 13:21
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nej
Skandal att Tv 4 släpper detta!! De borde bli lika attackerade som Aftonbladet
Varför inte kan man fråga sig
Dom har ju sina "experter".
Dom går helt emot vad polisen uppmanat till och ger en felaktig bild av motivet med obekräftade uppgifter.
Även om dom skulle ha rätt i det som sägs i klippet så ger det inte hela motivbilden vilket gör att folk väljer ut det dom själva tycker passar deras agenda.
Men TV4 har väl också sin agenda och vill att folk ska få deras bild.
Djupt beklagligt och jag hoppas dom anmäls på samma sätt som Aftonbladet.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet420
Hur gamla var offren? ursprung? Hur kan polisen vara så säker det inte var ett rasistisk brott. Vad hade han för vapen?
1. 30-40-årsådern
2. Syrien, Bosnien, Sverige
3. Fördelningen av dödsoffer motsvarar fördelningen av de som normalt vistas på Campus Risbergska.
4. Fyra jaktvapen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Iofs enkelt förklarat om familjen dragit med honom för att han "behöver komma ut lite".

Han sägs ha haft grov social fobi men ses i sammanhang som jag skulle säga är väldigt sociala. Som sittandes på ett café i en storstad, eller ståendes på en gata bland folkvimlet. Han verkar ha varit på en del fester och kafferep. Han sägs ha varit en enstöring, men ändå har någon bemödat sig med att dra med honom ut på äventyr och antagligen stått för notan också. Det tycker inte jag räknas som att vara ensam. Han verkar ha varit curlad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Icecream
Jag har själv en NPF diagnos. Att ha en Aspergerdiagnos rättfärdigar inte att man går ut och skjuter människor, i synnerhet inte om det finns alternativ. Jag förstår att rutiner och specialintressen är viktiga för personer med NPF, men allt måste ju vara bättre än att skjuta ihjäl tio personer och sedan ta livet av sig. Han hade nog större problem än Aspergers...

Vore intressant att veta vad det var som fick honom att 'stänga av' från omvärlden på högstadiet.
Det har ju klasskamraterna berättat om.

Det måste nog, som du skriver, vara så att GM hade fler problem än bara ett.
Kanske var han odiagnosisterad?

Kanske var han själv och hans närmaste inte riktigt insatta i allt omkring honom? Eller så brydde man sig inte; kanske inte ville erkänna det.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, han hade även kunnat sökt sig till akutpsykiatrin. De hade förmodligen hjälp honom med både måendet och socialtjänst. Men är man extremt sjuk så klarar man väl inte ens det....
... Och så säger han upp kontakten med anhöriga och betraktas som vuxen vid 35 och vill vara ifred (ville vara ensam som en anhörig skrev).
Komplex bild som är vanlig vid ensamsagerande och garanterat svårfångad.
Senast redigerad av develi 2025-02-06 kl. 13:25.
Citera
2025-02-06, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Rimligen borde väl han ha visat tecken på kraftigt avvikande beteende tidigare. Sluten psykvård hade nog varit det lämpligaste för honom.

Någon form av omstyrning ja, i stället för att bejaka hans dragning åt att sitta och dega HELA tiden. Men det är nog för sent om han tillbringat 20 år i närmast vegetativt tillstånd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Där det jagas mycket finns det mycket vapen.

Det är därför Sverige, Norge och Finland har många, medans Danmark har få.
Fast Finland har nästan dubbelt så många vapen jämfört med andra nordiska länder.
Och där är det många skolsjutningar.

USA toppar listan med 90 skjutvapen per 100. Finland kommer på tredje plats med 56 skjutvapen per 100 invånare. Frankrike, Österrike, Sverige och Tyskland har uppskattningsvis runt 30 skjutvapen per 100 invånare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farliga-Faran
Har du dina fingeravtryck sparade någonstans? Vad fan ska de göra med någons fingeravtryck?

Fingeravtryck används för att identifiera en person.

Fingeravtryck sparas till exempel när du söker pass eller när du blir daktad.
Citera
Medlem
Citat:
Håller med. Jag känner många välfungerande aspisar, som har god social förmåga och ett välutvecklat känsloliv.

Ja allt handlar ju om den enskilda individen, inte daginosen i sig. Jag har ADHD med syriska tenderser och ocd. Jag är fullt fungerande, extremt socialt kompetent utöver många andras förmåga och har fru och barn. Arbetar även som socialpedagog. Så att folk skriker autism etc känns extremt okunnigt och nästintill korkat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Både terroristen på drottninggatan och han IKEA-mördaren hede förlorat sina bidrag m.m.
Hörde ingen snyfta för deras skull när det begav sig...
Vet inte vad du läst som inte står i denna kommentar, men ingen snyftar för RA's skull vad jag ser.
Du kanske ska sluta lyssna på dina hjärnspöken och p3 hela dagarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fladdertacka
Han sägs ha haft grov social fobi men ses i sammanhang som jag skulle säga är väldigt sociala. Som sittandes på ett café i en storstad, eller ståendes på en gata bland folkvimlet. Han verkar ha varit på en del fester och kafferep. Han sägs ha varit en enstöring, men ändå har någon bemödat sig med att dra med honom ut på äventyr och antagligen stått för notan också. Det tycker inte jag räknas som att vara ensam. Han verkar ha varit curlad.

Ja. Curlad av både familj och samhälle, skrev om detta i ett tidigare inlägg.
Citera
2025-02-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet420
Hur gamla var offren? ursprung? Hur kan polisen vara så säker det inte var ett rasistisk brott. Vad hade han för vapen?
Dåd med ideologiska motiv brukar vara förknippade med aktivitet på sociala medier.

Några sådana aktiviteter har inte setts här, utan det är med största sannolikhet fråga om ett vansinnesdåd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in