2025-02-06, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Om Richard enbart gick dit för att skjuta av lite babbar, varför dog inte fler?

Han fick väl hållas nästintill helt ostört ganska länge.
Det borde vara fler som dog/skadades eftersom det tydligen ska ha varit väldigt många på skolan.

Det känns snarare som att han visste på ett ungefär vilka som skulle skjutas. Det kan sedan säkert ha varit så att han ogillade invandrare och passade på att skjuta några sådana också, absolut.

Men hans primära mål var knappast invandrare.

Hans tråd på Flashback (det måste vara han) tyder också på att invandrare inte var det primära målet.

Han ville begå detta dåd på grund av hans psykiska ohälsa som började i skolan. Det som blev den slutgiltiga triggern var soc beslut att dra in hans bidrag.

Varför behöver det vara mer komplicerat än så?

Tror oxå det var ungefär så
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av captainalex
Mer än vad jag visste.. men de 99.99% säkert på att de är denna Rickard han hade väl ingen koppling till skolan?

Rickard hade väl gått på den skolan innan? Så han hade koppling till den skolan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SUGGY
Tror inte att du tycker detta själv så varför ens skriva något sådant? Låter ju helt otroligt att det skulle vara så? Skumt dock att Rickard inte Richard inte blivit identifierad ännu?

Inte längre tycker jag så men i starten ja.
Citera
2025-02-06, 18:17
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Lita inte på allt du läser speciellt när det gäller blaskor som Aftonbladet eller Expressen.
Litar du även på att han hade sagt det om europa i klippet?

Dra egna slutsatser eller vänta på fler svar.

Sa jag att jag litade på det? Lär det läsa.
Citera
Medlem
Stonegroves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Samtidigt besköt GM snutarna så fort han såg dom, samt kastade en rökgranat. Inte så att poliserna bara kan skjuta rakt in i röken när det dessutom springer människor fram och tillbaka.

Hade det varit Chicago hade dom amerikanska poliserna naturligtvis sänkt GM på 2 röda, men vi i Sverige är inte vana vid situationer som det här... ännu.

Hade det varit Chicago så hade det även varit deras trettonde skolskjutning . . Men det är väl det som är din poäng också.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Nu intervjuas en Ali Reza Haidari som ringde SOS i TV4.
Han säger att en kvinna kom in där han satt och bla skrek Ni ska ut allihopa.
Det låter ju som det är likande som hörts i ljudklippet.
Om folk skrikit uppmaningar kan det va vad som hörs.
Kan va! Inte säkert. Men lika stor gissning som TV4as tolkning.
Citera
Medlem
Dickassos avatar
[quote=Sierra.Leon3|90939160]
Stod att de hittade vapen på olika platser i skolan. Antar minst 3 olika vapen. Hur kan ingen reagera på honom när han bar eller placerade ut dessa? Får man plats med sånna i en sportbag?

F.ö bara för att han är jägare betyder det inte att han hade riktiga vapen.
Med licensen kan du lätt beställa de delar som kräver högre kvalitet.

Menar, man kan 3d skriva i stort sätt hela vapnet och beställa en licenspliktig och riktig pipa för tusenlappen och du får en "kvalitativ" produkt för en billig peng.

Är det bekräftat vilka vapen han använde? Borde ju vara hög högkalibrigt om han blåst bort halva av sitt egna ansikte.
[/QUOTE

Fel. 3 vapen hittades vid honom.
Citera
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Det var väl i det skeendet ingen bekräftad uppgift att GM hade AR 15? Skall inte polisen ingripa och skydda, även om det är ett risktagande?

Blir kanske som skolskjutningen i Texas häromåret där till slut förste insatschefen, (som inte vågade gå in förrän efter 1 timma) han blev fälld för grovt tjänstefel och feghet. Denna icke-insats är inte att jmföra, men ändå - ja ja tiden får utvisa vad och hur ordinarie poliser skall agera under en pågående skjutning, att alltid invänta insatsstyrka låter fel i mina öron.

Håller helt med.
Tänker på Falumorden -94 där endast 2(!) polismän ryckte ut med en k-pist och en pistol för att möta en galen militär (Flink) med en AK5:a. De visste inte ens var han befann sej, men körde runt på måfå i Falun för att hitta galningen. När de sen hittar honom inleder de en eldstrid(!) mot militären och lyckas skjuta Flink!
Allt för att stoppa idioten!
Minns inte om de fick nån medalj för detta, men det borde de fått!

I Örebro fanns 150 poliser mot en ensam galning i skolan. De visste att han fanns i skolan, men valde att avvakta.

Snacka om skillnad!!

Tiderna har förändrats...
Citera
Medlem
Citat:
Rickard hade väl gått på den skolan innan? Så han hade koppling till den skolan?

Ahaa fick för mig att han inte hade koppling. får ta tillbaka de jag skrev
Citera
2025-02-06, 18:18
Medlem
TouchMyShadows avatar
Har för mig att det stod nånstans att han sökt för lite jobb enligt AF och fått socialbidraget indraget.

Nån som läst det?
Citera
Medlem
Citat:
Lita inte på allt du läser speciellt när det gäller blaskor som Aftonbladet eller Expressen.
Litar du även på att han hade sagt det om europa i klippet?

Dra egna slutsatser eller vänta på fler svar.
Fast det ljudklippet finns upplagt där det faktiskt hörs säga så
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Inte längre tycker jag så men i starten ja.

Vadå i starten? Då dådet hände att någon annan hade tagit hans vapen? Haha.
Men varför skriver du detta nu för då? Om du i starten tyckte så men inte nu? Hm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in