2025-02-06, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Har du en bild så vi kan se att bosniern är vit och ser svensk ut?
Fan vad desperata en del är när det verkar handla om rasism, det vore fullt logiskt om en svenne tröttnar på våldet i samhället och vill ge tillbaka.

Det verkar inte handla om rasism. Nej det vore inte konstigt om det brister för folk som vill ge igen. Men just i detta fall tyder inget på det. Han har skjutit en vit ortodox syrier. Två svenska kvinnor vad det verkar som. Lägg till att han bråkade med soc så liknar det mer myndighetshat än något annat.
Citera
2025-02-06, 13:03
Avslutad
Jag har själv en NPF diagnos. Att ha en Aspergerdiagnos rättfärdigar inte att man går ut och skjuter människor, i synnerhet inte om det finns alternativ. Jag förstår att rutiner och specialintressen är viktiga för personer med NPF, men allt måste ju vara bättre än att skjuta ihjäl tio personer och sedan ta livet av sig. Han hade nog större problem än Aspergers...

Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Ja, men du tänker inte på att det är en aspie du har o göra med här nu va?

Rutiner för dom och säkerhet är något otroligt jäkla viktigt.. Och stora ändringar eller för snabba svängar kan för dom nog upplevas som något väldigt stort.

Men visst, absolut kunde han ha ändrat sina rutiner och sålt sin egna ögonsten.. Men tror du att han tänkte det?
Senast redigerad av Dr.Icecream 2025-02-06 kl. 13:06.
Citera
Medlem
fsdfsdfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Konstigt inlägg. Du borde veta svaren om du såg presskonferensen.

Det finns tre sätt att identifiera;
Dna
Tandkort
Fingeravtryck

Man tittar alltså inte på ett offer och säger "ja, det ser ut som han/hon", och kablar ut det i riksmedia.

Det ska inte finnas utrymme för misstag. Och då är det dessa tre sätten som finns tillhands. Då tar det lite tid också. Ha respekt för det.

Förlåt - är skakad av den här händelsen och frustrerad av nyhetscykeln och bristen på information men du har säkert rätt. Tänker bara att det blir ett sånt "delta" mellan media och allmänhetens spekulationer som springer i hög hastighet och lagens långa arm som arbetar långsamt och metodiskt. Bott länge i ett land där mördarens identitet och passfoto hade kablats ut av polisen för länge sen. De allra flesta människor har väl ofta även plånbok med leg eller körkort, men ja ja förstår att det tar sin tid.
Citera
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahzerath
Har det kommit fram exakt vilka vapen som användes vid skjutningen?

Nej.
Citera
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarOrso
Den som inte hör att han säger (på rikssvenska) jag kan inte jobba!
Och sedan skrattar till.
Den är gravt hörselskadad..

Lyssna vid örat och läs inte texten!

OK. Låter rimligt.

Han menar alltså att han visst kan jobba trots vad socialen säger och så visar han det.
Hånfullt skratt där riktat mot socialen förstärker vad han menar.
Citera
2025-02-06, 13:04
Medlem
Paranoixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Var hittar man namnen på de döda?

Ingenstans, du pratar med ett troll
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Jag har själv s.k. "Asperger" och förstår mycket väl problembilden. Skaka av dig den omedelbara reaktionen och läs mitt inlägg igen. Jag är en av de som tagit sig UR kokongen, lever ett fullt normalt (enligt min egen definition, andra tycker säkert jag är lite grann en enstöring) liv med välbetalt arbete och egen familj sedan tjugo år. Alla kan inte göra som jag, men samhället uppmuntrar "hikikomori"-livet.

😊 Okej! Det jag menar är att det kan se väldigt olika ut och det gör ju också att det är svårt för omgivningen att förstå. Vissa är högfungerande med karriärer medans andra isolerar sig och utvecklar social fobi.

Uppenbarligen verkar GM har tillhört den senare kategorin och upplevs inte ha varit arbetsför utan snarare haft mycket nedsatta förmågor till att fungera i samhället.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag är chockad över hur lätt det verkar vara att få vapenlicens i Sverige. Hade ingen aning om hur proceduren gick till innan det här hände.
Det finns nog hundratals inlägg om hur det går till här så ta reda på det så slipper du fundera

Edit. Här kan du läsa nåt jag skrev igår.
(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - "Ett tiotal omkomna" (2025-02-04)
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2025-02-06 kl. 13:07.
Citera
2025-02-06, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Men vad skulle man gjort då, haft totalförbud på vapen? Hade det hjälpt? Nej så klart inte.
Nej han hade inte kunna skjutit någon men vill han döda så gör han de på annat sätt om det så är med kniv, bomb, bil eller sina händer.
Ett förbi mot jaktvapen löser ingenting!

Däremot bör polisen kunna göra en mer bredare sökning för licens. Vissa kan slinka igenom oavsett, det kan man aldrig göra något åt.
Det går inte att förhindra alla risker i samhället.
Det som hänt är hemskt men det är inte den vanliga jägaren som dödar. Den här personen var med stor sannolikhet inte jägare även om han fått en jägarexamen och köpt vapen.
Hade han fått nej till köp av vapen hade kan kanske dödat på annat sätt.
Nej det kanske inte varit så många drabbade då, eller fler beroende på hur han valt att göra. Det kan man bara spekulera i.
Vapen dödar men även mycket annat.
Ska man hårddra det hela kan man fråga sig hur många liv alkohol och droger tar, knivar, fordon osv osv. Listan kan göras hur lång som helst.
Nu var det skjutvapen men man kan inte dra alla jägare och sportskyttar under samma kam för att en störd person använt sina vapen felaktigt.

Den här personen hade förmodligen inte kunna upptäckas om han varit försiktig oavsett. Men likadant har det ju varit med terrorister tex dådet på Drottninggatan som bara var ren tur att inte fler dog vid.
Nej, jag ver inte riktigt vad du argumenterar mot? Jag har inte påstått att man skall förbjuda vapen eller något sådant. Men jag vände mig mot det du skrev där du sa att "Jaktvapen inte dödar". Det var ju jaktvapen som användes i detta dådet, även i andra dåd, men omfattningen är försvinnande liten sett till skjutvapendåd i Sverige.
Citera
2025-02-06, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coconutoil
Bidra du till samhället sen får du se hur mycket samhället bidrar till dig när du blir sjuk.

Helt enig. Man blir behandlad som skit. Har man aldrig varit i den situationen ska man bara vara tyst.
Citera
2025-02-06, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Alla som har migrerat till Sverige måste väl lämna fingeravtryck för LMA kort och alla som har pass får lämna fingeravtryck och det gäller väl också främlingspass
Ja men det är inte säkert att alla de som dött, har migrerat in i landet.
Citera
2025-02-06, 13:06
Medlem
Ok, så da vet vi ikke om han har det, men selvfølgelig mulig at han har det og at det spiller inn.
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Som jag redigerade in där efter, så har han gått i en sån skola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in