Citat:
Ursprungligen postat av
Enders.Aldebrink
Men vad skulle man gjort då, haft totalförbud på vapen? Hade det hjälpt? Nej så klart inte.
Nej han hade inte kunna skjutit någon men vill han döda så gör han de på annat sätt om det så är med kniv, bomb, bil eller sina händer.
Ett förbi mot jaktvapen löser ingenting!
Däremot bör polisen kunna göra en mer bredare sökning för licens. Vissa kan slinka igenom oavsett, det kan man aldrig göra något åt.
Det går inte att förhindra alla risker i samhället.
Det som hänt är hemskt men det är inte den vanliga jägaren som dödar. Den här personen var med stor sannolikhet inte jägare även om han fått en jägarexamen och köpt vapen.
Hade han fått nej till köp av vapen hade kan kanske dödat på annat sätt.
Nej det kanske inte varit så många drabbade då, eller fler beroende på hur han valt att göra. Det kan man bara spekulera i.
Vapen dödar men även mycket annat.
Ska man hårddra det hela kan man fråga sig hur många liv alkohol och droger tar, knivar, fordon osv osv. Listan kan göras hur lång som helst.
Nu var det skjutvapen men man kan inte dra alla jägare och sportskyttar under samma kam för att en störd person använt sina vapen felaktigt.
Den här personen hade förmodligen inte kunna upptäckas om han varit försiktig oavsett. Men likadant har det ju varit med terrorister tex dådet på Drottninggatan som bara var ren tur att inte fler dog vid.
Nej, jag ver inte riktigt vad du argumenterar mot? Jag har inte påstått att man skall förbjuda vapen eller något sådant. Men jag vände mig mot det du skrev där du sa att "Jaktvapen inte dödar". Det var ju jaktvapen som användes i detta dådet, även i andra dåd, men omfattningen är försvinnande liten sett till skjutvapendåd i Sverige.