2025-02-06, 13:15
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskrosen60
Skolmassakrer innefattar vanligen skjutvapen. De flesta skolmassakrer har skett i USA men även i andra länder såsom Kanada, Tyskland, Israel, Finland och Nigeria.

*Mycket vapen = mera skolsjutningar

USA toppar listan med 90 skjutvapen per 100. Finland kommer på tredje plats med 56 skjutvapen per 100 invånare. Frankrike, Österrike, Sverige och Tyskland har uppskattningsvis runt 30 skjutvapen per 100 invånare.
Fast just skolskjutningar är en ganska ny grej om man ställer det till hur länge man haft jaktvapen.
Halvautomat har tex varit godkänd för jakt i Sverige sedan slutet på 80-talet, men först nu har det använts för att döda.
Har man inte tillgång till skjutvapen dödar den som vill döda på annat sätt, tex med bil som många terrorister använt i bla Europa och även Sverige (Drottninggatan).
Det har blivit en "trend" med skolskjutningar. Men grunden till dom är ju ofta djupa och inte bara någon som fått lust att ta sitt vapen och döda lite folk. Terrorister dödar folk random där det är mycket folk. Allmänt trasiga och störda personer som behandlats illa i skolmiljö gör sina attacker på skolan.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Alla har kanske inte pass men som jag skrev så lämnar ju utlänningar fingavtryck när de söker asyl/LMA kort. Sen har i min erfarenhet alla flyktingar pass eftersom de väldigt ofta reser utomlands. Det är en av de första sakerna en flykting gör när de får TUT/PUT i Sverige, att söka pass alltså.

Tandkort är som du säger något helt annat så frågan gällde fingeravtryck.

Det kanske inte är utlänningar utan svenskar utan pass?
Citera
Medlem
BiskopBillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag pusslade lite med de mördade:

5 döda syrier (imamen i Örebromoskén)

1 död syrian (ortodoxa Mariakyrkan i Örebro)

1 död bosnier (bosnisk tidning)

2 döda socialtanter (Facebook?)

Detta betyder att två av de mördade inte har "redovisats". Om man vill ha en fördelning av detta, så ser det ut så här.

Utlänningar 75-80 % vs svenskar 20-25 %

En av de mördade om din sammanräkning stämmer. Om inte t ex syrianen även räknats till syrier.

Den elfte är ju mördaren.
Citera
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Däremot finns det åtminstone ett vittne som säger precis tvärtemot - han gick lugnt tillväga och var helt tyst.

Lika tvetydigt det som att TV4 har fel då ingen med säkerhet där heller kan säga att tjejen upplevde honom som "tyst" på samma ställe/tid som det TV4 har.
Citera
2025-02-06, 13:16
Medlem
Trollet420s avatar
Hur gamla var offren? ursprung? Hur kan polisen vara så säker det inte var ett rasistisk brott. Vad hade han för vapen?
Citera
2025-02-06, 13:16
Medlem
Sagodjurs avatar
"Gärningsmannen började rikta eld mot polisen när de klev in i lokalerna.

– Ingen polis har dock besvarat beskjutningen, säger Lars Wirén.

Runt en timme efter det första larmet hittades den misstänkte gärningsmannen död med tre vapen intill sig"

Så GM bekräftat död efter en timme, det torde väl innebära att även om polisen gick in i skolan långt tidigare så 1) var inte byggnaden säkrad 2) GM varken lokaliserad eller bekräftat död.

GM hade då upp till 1 timme, effektiv tid, att göra vad han ville.

Finns det anledning att vara kritisk mot polisen?
Citera
2025-02-06, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fladdertacka
Är det ingen som vet mer om bilderna som har spridits på gm? Vem tog bilderna? Vem publicerade dem? Vilka är med på bilderna? Är det någon som har analyserat det som är med i bakgrunden på bilderna? Hur kunde han åka utomlands, till t.ex Thailand, om han nu var så ensam och bidragsberoende? Det är alkohol med på flera av bilderna. Festade han ensam? Hade han något missbruk? Osv osv osv

Iofs enkelt förklarat om familjen dragit med honom för att han "behöver komma ut lite".
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag tänkte så här också gällande kommunalmedlemmarna som befunnit sig i skolan förutom de som var där på vidareutbildning så nämns personal, språkstödjare, kökspersonal, vaktmästare.
Det finns ju en en naturlig anledning till att de kanske inte dyker upp på jobbet direkt dagen efter att ha varit med om en sådan här händelse. Några av dem ligger kanske hemma i sängen med chock.

Kollar man namnen på personalen på skolan så verkar ivf, vaktmästaren och kökspersonalen ha svenska namn.
Nja, saknas är väl tveksamt om kommunal skulle lämna ut i media relaterat till naturlig anledning.
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Icecream
Absolut spelar isoleringen och den psykiska ohälsan in. Men det rör sig om något mer än Aspergers i det här fallet. Han har säkert fler diagnoser som förmodligen har gått under radarn och inte upptäcks. Det bästa hade varit om han sökt sig till akutpsykiatrin, men det verkar ha varit försent för det med

Ja men det är det jag menar, precis som Sandy Hook-skjutningen så gör man för lätt för sig om man bara slänger ur sig "aspergers vettu!"
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Det är det absolut fan. Hade jag kunnat gett honom tips, så hade jag sagt att "denna månad får du ljuga arslet av dig för dom. Så fortsätter allt normalt nu efter nästa månad."

Ja, han hade även kunnat sökt sig till akutpsykiatrin. De hade förmodligen hjälp honom med både måendet och socialtjänst. Men är man extremt sjuk så klarar man väl inte ens det....
Citera
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonTheWolf
Sammanfattning:

• Skjutandet startar troligen ca 12.31 (antar att det tar ca 2 min att inse faran och att ringa polis).
• Polisen infann sig vid byggnaden några minuter från larmet som kom in 12.33.
• Polisen gick in i byggnaden ca 5 minuter efter sin ankomst, möttes då av beskjutning och rök från pyroteknik (eller något liknande). Poliserna avbröt då och återvände med skyddsmasker.
• 130 poliser deltog totalt i insatsen.
• Inte ett enda skott avlossades av polisen under hela insatsen.
• GM tömde 10 magasin vilket resulterade i att han skadade 5 och dödade 10 offer. Att döma av videofilm innehöll, åtminstone ett, magasin minst 10 skott.
• Ca en timme efter polisens ankomst hittas GM skjuten. Ytterligare oanvänd ammunition hittades intill den döde GM.

Sen så sköt han så illa att resterande 9 mag blev bomskott?

Aa ja som sagt tiden får utvisa....
Citera
2025-02-06, 13:19
Medlem
Nej,det brann inte. Han utlöste en rökgranat när polisen gick in i byggnaden. Det var därför polisen inte kunde besvara skottlossningen. Det finns ju en stor risk att träffa någon oskyldig när sikten är lika med noll.
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Varför tar det så lång tid att identifiera de döda? Tydligen brann det på skolan i samband med massakern? Har mördaren försökt bränna liken? Identifiering borde väll gå lätt om det bara handlat om en skjutning. Nu skrivs det om tandundersökningar. Jag antar att de flesta så går till skolan har ID eller körkort med sig?

Aftonbladet skriver om att de saknas människor från socialkontoret. Det låter mycket konstigt. Jag är rädd för att det här kan vara något mycket värre än vad vi först trodde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in