2025-02-06, 11:56
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspiketen
Allt talar för Ruger PCC (9mm).

1. Läraren Lasse säger till Aftonbladet att: "det var så konstigt för det lät inte som man tänker med pang, pang. Utan det lät boff, boff, säger han." Alla som skjutit Ruger PCC vet att den låter boff boff alltså mer dovt, medan en AR15 ger ett skarpare pang-ljud. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMX1yM/uppgifter-35-aringen-gomde-vapnen-i-gitarrliknande-vaska

2. I den här videon låter det som en Ruger PCC. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/de-filmade-nar-skottlossningen-brot-ut-de-skjuter

3. Om det hade varit en AR-15 hade polisen omedelbart läckt det.

4. GM var fattig och Ruger PCC är billigare än AR15.

4. Står någonstans att han var omgiven av tio tomma magasin när han hittades. Med tanke på det låga antalet döda och skadade har kan knappast tömt tio 30-skottsmagasin, utan mer troligt att han använt de mindre Glockmagasinen som passar i en Ruger PCC.
Priserna mellan en ny AR15 och Ruger PCC är några tusen. Ingen av dom är jättedyrt, 12-20.000kr.
AR15 har ett mer kraftfullt ljud. Men ljudbilden kan även ändras oavsett vapen med tex ljuddämpare eller olika ammunition.
Om det låter pang eller boff osv tror jag en inte vapenvan person har svårt att beskriva. Det är när man jämför man hör skillnader annars smäller det bara.

Och varför skulle polisen gå ut med att det var en AR15 direkt?
Jag tror man väntar med uppgifter tills man har samlat allt.
AR15 kan ha använts men det spelar ingen större roll. Det är mest media och okunniga som förknippar just de geväret pga felaktigheter kring nya reglerna från 2023 och att AR15 används vid terrordåd, bla mot dom svenska fotbollssupportrarna (om jag mins rätt).
Man vill så gärna de de nya reglerna skulden trots att det bara handlar omnutseende på vapen och inte dess funktion.
Citera
2025-02-06, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
De verkar ha försökt sätta honom i någon form av specialskola i gymnasiet (om jag förstått rätt), men det funkade inte. Feldiagnostiserad kanske, eller så ville inte familjen medverka ordentligt av någon anledning. Jag tror fortfarande att det finns ett grovt övergrepp i bakgrunden, kanske mellan 6:e och 7:e klass någon gång.
Jag har också läst det om gymnasiet men han verkar ha behövt gå i specialklass redan i högstadiet. Visst har föräldrarna ansvar men någon i skolan borde ha uppmärksammat behovet också. I rätt sammanhang hade han kanske inte behövt må lika dåligt.
Citera
Medlem
Vilket var det tidigare namnet RA hade? När bytte han namn till RA? Och varför?

Jag vet att det står någnstans här i det tidigare, men vet inte hur jag ska hitta det. Det är viktigt att känna till för att förstå hur han kunnat misslyckas så fullständigt med all skolutbildning men utan att vara inskriven i t.ex. Omsorgsvården.

Han har bara klarat en enda utbildning och det är jägarutbildningen,utan att han på något annat vis är känd för någon annan än den som beviljat vapenlicenserna (en för varje vapen).

Har han klarat körkortsutbildning på någon nivå? Ägde han bil eller MC? Vem har hjälpt den här mannen med betalningar av sådant som hyra, el, vatten och annat som krävs för att undgå allas intresse.

Någon har skrivit att han måste ha haft en mycket gammal jägarutbildning, men hans livstid är 1990 (?)-2025 och man måste vara 18 år för att få äga vapen. Hur länge har han innehaft sina vapen? Finns någon i Närkes jägarkretsar som haft kontakt med honom? Under vilket av hans namn? Som den "huvdolde mannen som alltid dolde sin mun med handen" eller en normalt agerande person?

Har han köpt vapnen på Blocket eller liknande? Någon vapenhandlare har sålt älgstudsare och hagelgevär till honom. Vem han nu var: RA eller JS.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Nu lägger tonårstjejer ut videos på TikTok om att detta var ett terrorattentat mot invandrare trots att det inte finns något officiellt motiv.

Även om det nu visar sig vara ett attentat sprunget ur att hans bidrag blivit strypt och han ville knäppa soctanter på en skola han faktiskt gått på så kommer dessa virtuesignalers försöka koppla det till främlingsfientlighet.

Detta eldar bara på konflikten mellan svenskar och invandrare och öppnar upp för hämndaktioner.

Tonårstjejer är kanske inte den starkaste kredibiliteten? Vem bryr sig om vad de har att säga?

Var va det när en indisk man högg ner en 60-årig assyrier i en ICA-butik för några veckor sedan? Eller när Salwan Momika blev avrättad för några dagar sedan?

Så fort det är en svensk gärningsman så kommer orcherna ur grottorna.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Indocte
De fleste vet vel dette , så da må man jo spørre seg hvorfor han valgte å utføre galskapen nettopp der.

Det är så i princip överallt i städerna och omkring. Runt hela Stockholm är det så exempelvis. Om du skulle skjuta hundra personer av en slump i en stad så blir det förmodligen alltid över 50% utlänningar eftersom gatubilden i Sverige ser ut så oavsett om man älskar eller hatar invandring. Skulle han ha åkt till Norge och gjort det istället menar du? Nej han verkar ha gjort det just där i ett dåd mot personal på skolan och personal på socialtjänsten av personliga och psykologiska motiv efter att ha behandlats illa och fått inkomsten indragen, därav den platsen. Det har ju framgått att det med stor sannolikhet är på det sättet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas

Att faktiskt lida av en diagnos och att vara diagnostiserad är två olika saker vet du?
Citera
Medlem
coconutoils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Det är bra att man inte daltar med desss personer med påhittade diagnoser för att slippa bidra till samhället. Parasiter ska bekämpas.

Bidra du till samhället sen får du se hur mycket samhället bidrar till dig när du blir sjuk.
Citera
2025-02-06, 11:58
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
De får skaffa en egen telefonlinje för det där.
Hej min kusin beter sig väldigt udda, kommer det låta.
Fan, plötsligt kanske polisen står här och frågar hur man mår.
Citera
2025-02-06, 11:58
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidPK
Fast då gick det ju att bli förtidspensionär är ca omöjligt idag. LSS/SoL hanterar också många av dessa. Även massa kraftiga neddragningar i omgångar sedan efter finanskrisen 2008.

Så det med att allt skit skulle stamma från sossarnas 90-tal stämmer ju inte.

Nä fast det började någonstans, och det var där på 90-talet med sossarna.

Ett sluttande plan skulle man kunna säga
Citera
2025-02-06, 11:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frost37
12.38 anländer första polispatrull(aspiranter som är i närheten för att medverka vid trafikkontroller), 12.43 anländer den Bergslagens regionala insatsstyrkan(som har sin bas i Örebro)dessa går då in i byggnaden.
Inom 15 minuter finns det över 100 poliser på plats.
Hur f-n ska detta kunna gjorts snabbare.

Det heter för övrigt PDV.

Vad gjorde poliserna inne i byggnaden under den timme som dom påstår sig befunnit sig där utan att varken besvara elden eller konfrontera GM??
Citera
2025-02-06, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Jag har också läst det om gymnasiet men han verkar ha behövt gå i specialklass redan i högstadiet. Visst har föräldrarna ansvar men någon i skolan borde ha uppmärksammat behovet också. I rätt sammanhang hade han kanske inte behövt må lika dåligt.
Vilken typ av specialklass fanns i högstadiet för 20-25 år sedan?
Citera
2025-02-06, 12:00
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag tror att man helt enkelt ska använda ockhams rakkniv i detta fall, han sköt de personer som råkade befinna sig på platsen där och då, därefter tog han självmord.

Ideologiskt drivna massmördare tar ju sällan sitt eget liv utan fortsätter till de antingen tas fast eller dödas av polisen. Dessutom brukar de lämna efter sig någon form av manifest eller livesända dådet då tanken är att få så stor ideologisk spridning som möjligt.

Jag kunde alltså ge ett exempel på en känd massmördare som specifikt var ute efter någon i en skola, vilket inte är ovanligt eftersom det kan vara precis detta som är orsaken till dåden, en personlig vendetta, någon som mobbat etc

Det är alltså ganska intressant att ta upp OM man vill spekulera i orsaken.

Vi har ju dessutom uppgifter om att han hoppat över att skjuta vissa, vilket alltså talar emot att han skjuter folk som råkat vara på platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in