2025-02-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Frågor som bör besvaras är hur man kan låtas gå ut grundskolan utan ett enda godkänt betyg, varför fångade ingen inom skolan upp att han sannolikt hade särskilda behov?
Och hur kan man få vapenlicens för jaktvapen utan jägarexamen? Vilket jag läste nånstans att han inte hade, men reservation för att det kan vara fel.
Verkar som att samhället misslyckats totalt här.
De verkar ha försökt sätta honom i någon form av specialskola i gymnasiet (om jag förstått rätt), men det funkade inte. Feldiagnostiserad kanske, eller så ville inte familjen medverka ordentligt av någon anledning. Jag tror fortfarande att det finns ett grovt övergrepp i bakgrunden, kanske mellan 6:e och 7:e klass någon gång.
Citera
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Ja, jag kan tycka att det är jävligt märkligt när en barn inte blir godkänd i NÅGRA ämnen alls, beter sig udda och talar knappt med människor. Sen att han inte har haft en egen inkomst deklarerad på 10 år med undantag för nån summa som någon skrev här, så borde rimligen föräldrarna stöttat honom med pengar. Har dom det välbeställt så är det lättaste vägen att "hjälpa" sin son, men verkar ha brustit helt under uppväxttiden. Kul för dom nu att allt kommer ut.

På bilderna ser han mer deprimerad ut än galen tycker jag.

Håller helt med dig. Föräldrarna har brustit rejält i ansvar. Han spårade ur kraftigt redan under grundskolan. Det är många år innan man blir myndig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Det är någonting mycket skumt med hela den här händelsen. Det finns ingen chans att han var ensam med att göra det här. Det här var för välplanerat.

Polisen är oerhört förtegen. Kommer ni ihåg terrordådet 17? Då kom polisen med info väldigt snabbt.

Tror fortfarande detta var en falseflag attack

Välplanerat? Hur mycket finns det att planera?

1. Ta med vapen.
2. Åk till platsen.
3. Gå in på toa och bytt om och gör dina vapen skjutklara.
4. Gå ut och skjut.
5. Dö.

Inte så avancerat. Ta av foliehatten.
Citera
Medlem
Topshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Här ärfler bilder om det är han, han heilade redan som ung.

Ser det ut som att det är samma som i telegraph?

Hur kan utländska tidningar få tag på gamla bilder?

Detta är inte han.
Citera
2025-02-06, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
BÄSTA FRÅGAN HITINTILLS!

Han kan ju knappast gått eller cyklat utan att någon sett eller filmat honom?
Med TRE GEVÄR och mängder med Ammo och magasin. Bara en pappask med 25st skott i kaliber 30.06 väger flera hekto, närmare 1/2 kilo.

Hyrbil, lånat Pappas bil, körd av Kompis, Taxi… ?

Hur långt är AVSTÅNDET mellan hans bostad och skola?

Detta är mycket märkligt.
Det är ju redan etablerat att han hade dem i ett gitarr- eller ’gitarrliknande’ fodral. Ammunitionen är väl bara att ta i en separat väska. Sverige är fullt av spetiga popsnören som rutinmässigt kånkar runt på en förstärkare i ena handen och en elgura i fodral i den andra. Gällande social fobi tror jag han inte låter det vara ett jättehinder på dagen han bestämt att han ska dö och ta halva Örebro med sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Han verkade inte kunna hantera att han inte får pengar.
Sen varför han skulle fått mer pengar av att ta med andra i fallet, och ta självmord ?

Han kanske inte tänkte klart i situationen som han hade framför sig.

Men tog med sig vapen av någon anledning.

Han tröttnade på att vissa får pengar och Bara sitter hemma och han blev tvungen att börja med aktiviter kanske.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartShiba
Tror du seriöst att GM klarade av ett jobb?
Jag betalar skatt så jag är väl med och försörjer ganska många.
Men om ensamkommande unga män från Afganistan får ta hit hela familjen borde samhället väl också kunna ge stöd åt en vit man med svåra mentala funktionshinder. Eller vill du ha det samhälle som en man ville bygga strax före andra världskriget i Tyskland där funktionshindrade tyska barn dödades för att sådant skulle utrotas?

Det är väl kanske en del av motivet?

Du har rätt. Varför kan man inte hjälpa och stötta svenskar med svårigheter innan man börjar plocka in folk från andra länder och hjälpa de.

Vi som land borde kunna hjälpa både den egna befolkningen och personer som flyr. Men man bör börja med att hjälpa den egna befolkningen. Det är förjävligt hur Försäkringskassan jagar och trakasserar sjuka idag. Människor som jobbat hela sitt liv och fått förslitningsskador. Klart som fan att många blir förbannade när de själva går på knäna men man lägger pengar på folk från andra länder. Att folk från andra länder är överrepresenterade i grova våldsbrott, skjutningar och skapar en otrygghet i Sverige gör nog folk än mer förbannade.

Sen ska tilläggas att många från andra länder är med och bygger en välfärd. De jobbar inom hemtjänst, äldrevård mm och gör en stor insats.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Det är inget märkligt att ha fyra gevär. Min farfar hade tre och sköt aldrig på någon skola. 50-100 olika skjutvapen är inte ovanligt i USA och det brukar inte vara de som har den mängden som skjuter på skolor heller.
Jag äger 4 gevär så nej det är inte ovanligt att man äger flera.
För jakt har man ofta ett för varje typ av jakt, olika klasser och inte flera för tex enbart älg.
Du kan inte få licens för hur många vapen som helst i Sverige utan bara ett vapen för varje klass, eller specifika skäl till att få extra för samma klass.
USA går inte att jämföra med Sverige.
Jag gissar på att han haft en 308, 30-06 och 6,5. Möjligen även 9mm. Ruger PCC är en vanlig halvautomat sedan några år.
4e geväret som bör hittats hemma kan ha varit en 22lr, onödig att ta med om man vill döda.
Kanske kan även hagel använts. Hörde någon på radio P1 igår som hade den tesen men avbröts snabbt då han började prata om det av någon anledning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trongen
De är ovanligt försiktiga för att det är ett ovanligt allvarligt brott och dom vill ta det så seriöst och grundligt som möjligt. Det är väl bara positivt.

Såklart viktigt att det utreds seriöst och grundligt men också viktigt med information för att undvika alla dessa spekulationer. Något måste man ju veta ändå. Man vågar inte säga någonting.
Citera
Medlem
Om det nu stämmer att GM hade neurodiagnos kombinerat med tillkomna psykiska problem vid 30-årsåldern, då många psykiska sjukdomar bryter ut (delvis beroende på människornas beteende och annan miljö och påfrestande händelser runt omkring ) , eventuellt också kombinerat med fel medicinering eller självmedicinering i brist på annan möjlighet med en ” annorlunda ” ( ofta högintelligent på en del områden ) eller skadad hjärna, så måste han ha känt sig totalt maktlös och ner reducerat till ” INGEN ”. Dessutom utan något att äta, om han nu blev av med försörjningsstöd. Föräldrar och annan släkt har inte försörjningstvång i Sverige. Jag tror, att många med hjärnproblem/hjärnskador/ beroendesjukdom / demens mm. har liknande problem med samhällssystemet. De har ingen egen inkomst och får inte stöd i tid. I detta fall förvandlades GM från ” INGEN ” till ” NÅGON som alla kommer att komma ihåg för evigt i historien ” med sin fruktansvärda gärning. Och de som behöver ekonomisk eller annan hjälp fortsätter att kriga om vem som skall få hjälp och vem skall inte det. Hur mycket kostar den här hemska händelsen samhället ?? Och hur mycket kostar det att dela ut mat till hjärnskadade utan att ställa omöjliga krav ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Det är någonting mycket skumt med hela den här händelsen. Det finns ingen chans att han var ensam med att göra det här. Det här var för välplanerat.

Polisen är oerhört förtegen. Kommer ni ihåg terrordådet 17? Då kom polisen med info väldigt snabbt.

Tror fortfarande detta var en falseflag attack

Hva får deg til å mene dette er velplanerat? Det er ikke så mye mer enn: pakk våpen, gå inn på skolen, ta frem våpen, skyt
Citera
2025-02-06, 11:05
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topshi
Detta är inte han.
Inte ens det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto