2025-02-06, 10:00
Medlem
euromixerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Ny presstäff från polisen kl.10.00.
Får vi veta något nytt eller blir det "det har jag inga uppgifter om" igen?

Måste säga att jag gillar G.Strömmer.
Alltid lugn, saklig och tydlig.
Ingen man bjuder in för att få fart på en fest men alla politiker borde va lika tydlig och ha kontroll på vaf han säger.

Säkerligen så, men polisen har oxå sagt att "Vi kommer att berätta en hel del nya saker," säger Sophia Jiglind, presstalesperson för polisen i Bergslagen.

Och Åklagarmyndigheten ska oxå medverka så borde sägas lite ifrån deras sida oxå.
Citera
2025-02-06, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Jag tror att med den nya informationen ifrån polisen så är det inte mycket djupare än att socialen just dragit in alla bidragen för han... Kanske var han inte så desperat ens eller hade några tankar på nått innan dess.

Därmed tror jag inte att den där tråden ens är relevant längre..

Men det är om jag ska vara skeptisk just på sambanden.

Att de valt att strypa alla pengar för att tvinga ut en svårt sjuk autist i arbetslivet, som han ju uppenbarligen inte klarade av, är i sig en skandal.
Citera
2025-02-06, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Fast jag tror att om galningar vill göra skada på riktigt så kommer de alltid att hitta ett medel för det. Den här killen gillade exempelvis att köra bil så han hade väl bara kunnat låna eller stjäla en bil och kört över soctanterna eller andra hatobjekt om han velat det. Kan man inte köra bil kan man göra en bomb eller skaffa en kniv, basebollträ, sekatör, hammare ...osv i all oändlighet.
Man kan aldrig hindra att det slår runt i huvudet på en och annan tickande bomb. Det man kan påverka är hur stor skada de kan göra när det slår runt. På den tiden som Mattias Flink gick bärsärk var tillgången till skjutvapen oändligt mycket mer blygsam än idag, och därför var skjutningar mer eller mindre unheard of, men nu råkade Flink vara yrkesmilitär och då var det bara att rusta sig för enmanskrig och gå ut och skjuta vilt. Hade han inte varit militär skulle han aldrig kunnat skaffa ett vapen under det tidsfönster som han var i det där sinnestillståndet, och då hade vi mer sannolikt känt Mattias Flink som en fjant som hann slå tre pers i huvudet med ett rör innan den fjärde tog röret och tryckte ner det i halsen på honom tills det tittade fram ur anus.

För såna som är mer permanent fuckade i bollen och är beredda att jobba målmedvetet under lång tid för att planera och få tag i önskade medel för att begå massmord finns det givetvis alltid sätt att krångla sig förbi alla hinder som sätts upp. Men man ska inte fnysa åt möjligheter till riskminimering bara för att de inte garanterar riskeliminering.
Citera
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Och fyfan för sådana som dig (som jag tidigare trodde var hyfsat vettig) som utan att kunna ha en aning sprider rykten i tråden om att GM riktade in sig specifikt på utländska offer och nu spekulerar i att det finns skräck för att muslinerna ska hämnas.

Har du sett listan över döda eller bara tror du en j-vla massa?

Har inte du en drös ungar själv? Och prioriterar ändå att lägga tid och kraft på att spekulera om sånt du inte vet och inte kan påverk?
Fattar inte vad du menar? Jag läste också Hamsterbolls inlägg och hon citerar ju från Expressen som i sin tur citerar imamen. Bättre att du riktar din vrede mot imamen som är den som kommer med utsagan eller journalisten på Expressen som möjligen misstolkat/felciterat. Men i artikeln, det Hamsterboll citerade, står det ju tydligt att imamen oroar sig för ”reaktioner”, stök och hämnd när namnen kommer ut. Btw, att imamen säger att det kan ske när namnen kommer ut innebär inte att imamen vet vilka offren är. Det är ett TÄNKBART scenario om OM offren visar sig vara majoritet muslimer. Vilket ju verkligen inte är omöjligt givet att det tydligen var en invandrartät skola.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ok. Nytt system alltså. Konstigt då man inte har någon SGI ifall man aldrig jobbat. Hur går det till.

Det är många som aldrig har jobbat som uppbär socialförsäkringsförmåner. Finns lägsta nivåer. Du behöver inte förtjäna vår välfärd.
Citera
2025-02-06, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Oftast inte nej. Socialkontor idag har typ ännu mera säkerhet än banken..

Men nuförtiden så får man samtal ifrån soc om att man ska infinna sig till Komvux. För att tex arbetsförmedlingen ska komma dit och visa hur du söker jobb..

Gissar på att socialen även går dit och visar hur det är man söker bidrag lite här och där.

Och sen det här..

(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - "Ett tiotal omkomna" (2025-02-04)

Så gärningsmannen visste dom är där.
Aha ok, tack för infon!
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euromixers
Säkerligen så, men polisen har oxå sagt att "Vi kommer att berätta en hel del nya saker," säger Sophia Jiglind, presstalesperson för polisen i Bergslagen.

Och Åklagarmyndigheten ska oxå medverka så borde sägas lite ifrån deras sida oxå.
Ok det har jag missat.
Man bör ju börja berätta om offren, motiv och hur han rört sig osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nja han hade skonat vita som det verkade..
Det finns ingen som helst grund för detta - mer än att lita på samma pack som hävdade 4 olika MGM innan RA faktiskt var identifierad. Ni skjuter från höften med slangbella, som vanligt.
Citera
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Att de valt att strypa alla pengar för att tvinga ut en svårt sjuk autist i arbetslivet, som han ju uppenbarligen inte klarade av, är i sig en skandal.

Absolut det är det garanterat. Och dom drog i hårdare nu med reglerna under julen när alla andra sen var lediga.
Citera
2025-02-06, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Du menar alltså att media borde ha bättre koll på läget än polisen?
Grattis! Genialt tänkt...
Nja men däremot gick media ut med att det var flera dödsoffer långt innan polisen gjorde det.

Polisen har regler för när de går ut med dödsfall. Det har inte media.
Citera
Medlem
Det kommer strax att ges info om skjutna medarbetare från soc.

Där finns huvudspåret till motivet. Om man inte jagar konspirationsteorier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe

Inte alls. Soc är sista, allra sista, utvägen. Under en begränsad period. Du ska bort därifrån, punkt slut. Antingen i arbete eller sjukersättning från försäkringskassan. Klart bidragstagare ska tvingas ut i arbete, annars går dom bara hemma och runkar och spelar tevespel för dina och mina pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in