2025-02-06, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
1,5 timme för NI att ta sig till platsen och få slut på händelsen är bra jobbat.
Att lokalpolisen är underbemannade och dåligt utbildade är en helt annan sak.
Men polisernas utbildning och att ingen längre vill eller klarar av polisyrket är en helt annan diskussion som hör hemma i en annan tråd(som troligtvis redan existerar.)
De saknar dessutom adekvat utrustning. Till exempel tyngre beväpning. I bilarna. Då är det svårt att avkräva dem mera faktiskt.
Citera
2025-02-06, 02:05
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hahaxoxo666
Precis, jag tror att TS till den tråden har någon koppling till detta. Det skrevs även om psykisk ohälsa och repliker på vapen. Jag tror inte att det ör en slump

Jag tror att med den nya informationen ifrån polisen så är det inte mycket djupare än att socialen just dragit in alla bidragen för han... Kanske var han inte så desperat ens eller hade några tankar på nått innan dess.

Därmed tror jag inte att den där tråden ens är relevant längre..

Men det är om jag ska vara skeptisk just på sambanden.
Citera
2025-02-06, 02:06
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Jag tror att med den nya informationen ifrån polisen så är det inte mycket djupare än att socialen just dragit in alla bidragen för han... Kanske var han inte så desperat ens eller hade några tankar på det innan dess. Därmed tror jag inte faktiskt inte att den där tråden ens är lika relevant längre..

Men det är om jag ska vara skeptisk.

Det tror jag med, det är en sida allmänheten inte får ta del av. För detta makes no sense
Citera
2025-02-06, 02:07
Avslutad
Fanns det någon som kanske försökte brotta ner honom? Någon eller några måste ju ha spelat hjälte tänker man… och kanske gjorde en fel kalkylering och blev skjuten… vad tror ni?
Citera
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Om han inte haft en medhjälpare. Inga vänner, sitter bara hemma, psykisk ohälsa. Han har troligtvis hittat någon likasinnad online som hjälpt han. Det förklarar också varför brandlarmet går.

Förklaringen till att brandlarmet gick är att han startade en brand inne i lokalen.
Citera
Avslutad
Hur länge (antal år) hade han haft vapenlicens?
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Om han inte haft en medhjälpare. Inga vänner, sitter bara hemma, psykisk ohälsa. Han har troligtvis hittat någon likasinnad online som hjälpt han. Det förklarar också varför brandlarmet går.

Så ofantligt jävla långsökt. Det låter som att du kollat chihablilja's IG-storys och suttit på TikTok och lyssnat på konspirationsteorier. Det är inte så jävla svårt, det handlar om en psykiskt störd man som nådde bristningsgränsen.
Citera
Medlem
Von-Pilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tetraboxen
De långa knivarnas natt!
Om man är lite insatt inom jakt, sportskytte, vapenhandel och/eller polisiära yrken då vet man att långvapen är motsatsen till kortvapen, enkelt förklarat långvapen är det som inte dagligdags kallas för [b]gevär[ eller semi- eller helautomatkarbin/B] där det finns en längre vapenpipa och axelstock och som hanteras med två händer och med axelstöd, och sedan vad gäller kortvapen så är detta de kortpipiga vapen som dagligdags kallas för revolver och pistol och som hanteras med en (1) handsfattning. Hoppas detta bringat lite mer klarhet i denna rent tekniska benämningen av olika skjutvapen.
Citera
2025-02-06, 02:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xonia Wun
Finns det någon tillförlitlig tidpunkt när GM avled? I TV4:s tidslinje får de uppgiften om hans död strax efter klockan 14. Första larmet om skjutningen kom 12.33.
Om (länken nedan) är strategin polisen ska använda vid sådana här situationer låter det som att det tagit väldigt lång tid? https://www.sverigesradio.se/artikel/6286713

Ja när det är en "aktiv skytt" skall de gå in och skjuta honom så fort som möjligt, inte invänta förstärkning eller förhandla. Det var också polisens förklaring när de sköt ihjäl en mongolid kille häromåret som hade en leksakspistol.

Kommer bli hård kritik mot polisen. Den som var ansvarig där kommer nog få avgå. Hoppas rikspolischefen ryker också. Stå där och ha presskonferens långt efter att allt är slut och inte ens tala om att folk har dött.
Citera
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Förklaringen till att brandlarmet gick är att han startade en brand inne i lokalen.

Du menar rökgranaten? Enligt räddningstjänsten var det ingen brand i lokalen.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Felkorrigering

Citat:

Han kastade en rökgranat
Senast redigerad av bonanbruse 2025-02-06 kl. 02:13. Anledning: Felkorrigering
Citera
Medlem
CyberSilvias avatar
Låter som "Jag kan (ju) inte jobba! Vafan!" (Någon svarar honom "nej, men rektorn har..") Så långt kom jag.
Vad han nu än säger, vet inte TV4 det med säkerhet och det känns jäkligt dåligt.
https://whyp.it/tracks/254660/jobba?token=SJaH2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in