2025-02-06, 07:37
Medlem
Det är synd att samverkan mellan myndigheter inte har fungerat i detta fallet.

Det ska teoretiskt inte vara möjligt att äga fyra jaktvapen och samtidigt vara berättigad till ekonomiskt bistånd. Nog för att SoL är en ramlag, men jag tror inte att det finns en enda kommun som godkänner bistånd när den som ansöker har vapen för ett värde sannolikt 10.000+ i sitt vapenskåp. Vapen lär garanterat ses som tillgång.

Hade socialtjänsten haft möjlighet att se att Rickard ägt vapen så hade han helt säkert blivit tvingad att sälja dess för att få bistånd. Man hade kanske också sett honom ur ett annat perspektiv och kunnat flagga honom långt mycket tidigare.

Polismyndigheten kommer säkert att skrika sig hesa de närmsta veckorna över hur lätt det är att få vapenlicenser i Sverige, men jag hoppas att de funderar ur ett mer självkritiskt perspektiv och börjar arbeta för att samverka mellan myndigheter istället för att införa en massa förbud.
Citera
2025-02-06, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Du ställer en hysteriskt dum fråga. Om socialbidragsteorin stämmer så är det klart att han tog med sig vapnet för att ta död på handläggarna. Vad skulle han annars göra utan puffra? Ge dem en lavett eller?

Jag menar mer ur hans egna perspektiv.
Det var väl elever som dog med eller?

Det är en bra fråga.
Citera
2025-02-06, 07:40
Medlem
diskussionen borde vara varför socialtjänsten drar bort ersättningen och därmed riskerar en psykisk sjuk människa bli bostadlös och bo under broar. Helt uppenbart är detta skapt av socialtjänsten som i sin tur fått sina direktiv från den moderata regeringen som sparar in på socialtjänst och psykvård.

skulden för morden är denna richard, men den indirekta skulden bär vår statsminister som har mage att åka dit o snyfta för offren.

det skall bli mycket intressant att se vad för vapen han använt, vad jag hört är det en halvautomat men det måste varit ett 20 skottsmagasin vilket begränsar ned antalet jaktvapen rejält. Det finns en ny lag kring magasin också, en knepig sådan stiftad av svensk polis som fick bestämma hela ordformulerinen i lagen men den säger typ att du får endast ha magasin som passar ditt vapen, inget om storlek på magasin
Citera
2025-02-06, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Tack och samtidigt så beklagar jag vad du upplevt.

Ja alltså jag tror att allvarligare saker skedde där i högstadiet. Om det så var, lär vi aldrig få veta. Förhoppningsvis så kommer politiker se det allvarliga i hans vapenlicens. En annan frågeställning är även varför han inte hade sjukersättning och samordnade insatser. Det är för människor likt honom vi har ett system med aktivitets- och sjukersättning.

Invandrare jublar åt att de har något att anklaga svenskar för nu igen, som om inte omkring ett trettiotal främst invandrare kommer mista sina liv i skjutningar utförda av främst andra invandrare de kommande tio månaderna. Gärningsmän som den här Rikard framstår som mer enkel att kunna arbeta med. Något hos honom ger inte ens riktigt det där typiska kännetecken som den här sortens förövare/terrorister, brukar ha. Och ja, vi har sjukförsäkringssystem för att just människor likt honom inte ska pressas sönder eller "bara " bli hemlösa och leva på gatorna för att bli galnare och galnare.

Varför har man inte gjort samordnade insatser kring GM och hur kan man ha missat vid möten och samtal att han var påtagligt psykiskt sjuk? Varför har ingen anmälan till psykiatrin skett?

Det enda jag vill kritisera de anhöriga kring är att de borde ha agerat och anmält hans vapenlicens till myndigheter när de visste att han led av allvarligare form av psykisk ohälsa. Det där begriper jag inte,. Jag har själv en ung anhörig som är intresserad av militär och, man samlat in pengar till för att stötta det militära intresset varpå jag bara skänkte 300 då jag helst av allt inte vill medverka överhuvudtaget i ett osunt intresse likvärdigt om exempelvis en pojke jag varit en del barnvakt till som äldre skulle ha kriminalitet som intresse och då skulle få presenter som ämnar att uppmuntra intresset. Nu var det bland annat en gammal militärradio personen samlade pengar till så det var inte något "avvikande" så att säga. Men man blir tveksam. I den kontexten förstår jag inte hur man kan se en närstående må dåligt och veta att den lagligt äger vapen. Som minst kan det leda till självmord, som värst det som nu skett.

Är människor helt blinda inför pojkar och mäns negativa kulturer? Vapenlicenser, rap som våldspropaganda, kriminalitet, högerextremism, islamism, osv.

Håller med om det du säger, så många frågor.
Hoppas att vi kan få svar.
Skulle det ha kommit fram hittills ifall han haft någon vårdkontakt?
Hans omgivning kanske inte visste om vapnen. Har en känsla av att de var äldre & kanske inte så insatta.
Citera
2025-02-06, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Den typ av kaliber det pratas om här, inklusive hagelvapen, ger ganska allvarliga skador på nära håll. Det är ingen James Bond film direkt där man får ett litet sår det rinner lite blod ur.

Shit, måste ha blivit ett blodbad
Citera
2025-02-06, 07:44
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Jag kråksångar inte.
Att han gick till socialtjänsten som satte krav på honom tyder ganska mycket på att ingenting var klart, diagnoser var inte satta.

Han klarar inte ett enda ämne i skolan, och du bara: ”nothing to se here”.
Jag har kritiserat hans föräldrar också i andra inlägg, ingenting är dock klart ännu i utredningen men ändå är det det.

Förra gången jag var så himla förbannad över psykiatrireformen var när Anna Lindh blev knivskuren.
Han som sitter på livstid nu hade ringt hur många dagar som helst till psykiater i Södertälje (hovsjö) men ingenting hände.
Båda dåden kunde ha undvikits.

Ja, jag håller med dig när det kommer till det där med socialtjänsten. Med hans diagnos kanske dom inte borda ändra reglerna så mycket som dom gjorde och se till att det är löst.

Men just det där med föräldrarna framstår mest som gnällig kråksång. Där har vi noll aning om hur mycket dom har varit där nu och försökt. Allt vi vet från foton är att han har varit utomlands rätt mycket, och det gör du ej på några socialbidrag öht..

Det finns bara så mycket en familj kan försöka göra med någon som hellre går iväg och bara är själv.
Citera
Medlem
Jag har en anhörig vilken jobbar på skolan.

Personen var ledig men kontaktade kollegor som befann sig på skolan före under och efter skjutningen.

Via deras hemska vittnesuppgifter till min anhörige skrev jag här på FB att det måste vara minst tio döda.

Långt innan detta kom fram via polis.

Jag bor i Örebro men är utomlands just nu. Jag har fått uppgifter om att kommunen har olika tjänstemän som vanligen tjänstgör på skolan.

Skolan har många vuxenutbildningar. SFI, vanliga ämnen, sjukvårdsutbildning med mera.

Nu saknas enligt uppgifter personal från socialförvaltningen. Rimligt att GM ändå haft detta som huvudmål.
Citera
Medlem
krackelerars avatar
Man kan läsa i Aftonslasken att det fattas människor på Socialkontoret i Örebro???

Fattar inte riktigt, gick anställda på soc i Örebro på Risbergska skolan?

Tror de att RA har tagit livet av anställda på soc tidigare?

Verkar konstigt.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Angående teorin om socialtjänst på plats så var det någon här i tråden som skrev att studenter på komvux bland annat fick ett mail om att socialtjänsten hade någon typ av informationsmöte den dagen.

De skickade ut mailet en vecka i förväg om att de ska befinna sig där den dagen så att de har en vecka på sig att fundera över eventuella frågor. Det är inte omöjligt om allt detta stämmer att han som fd eller kanske vilande student fått ett sånt mail och visste att de skulle vara där under dagen. Låter inte som att inlägget skulle vara fake och skulle förklara valet av dag och plats
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gibbledygook
Du glömmer den viktigaste faktorn här att de flesta insatser är beroende av personens medverkan. Vem vet hur stor sjukdomsinsikt han hade. Han kan ha suttit där och sagt att han vill studera / jobba osv, man kan inte påtvinga insatser?
Problemet är just det med frivillighet i allt då det handlar om mänskliga rättigheter samtidigt som vissa inte är kapabla att själva sköta sig.

Hälften av alla som tvångsvårdas inom psykiatrin är kvinnor. Majoriteten av alla vansinnesdåd är utförda av män. Det är uppenbart värre att söka vård själv än vad personerna nödvändigtvis utgör en fara för dem själva eller andra. Män begår självmord mer ofta än kvinnor. 12 000 LPT förklarar inte statistiken kring vilka som uppenbart är farliga i samhället och invandrare som söker vård riskerar att tvångsvårdas vid första kontakterna i högre utsträckning. Fortfarande sällan den grupp som utövar våldet i samhället.

Narkotikaproblem däremot leder inte till LVM särskilt ofta eftersom det är kränkande. Men psykiatrins behandling av kvinnor eller invandrare som inte bott länge i Sverige och inte behärskar akademikerns kulturellt betonade språk och uttryckssätt, är inte kränkande

Vi kan uppenbart kränkande vissa med tvång och ingrepp i deras liv. Vi behöver ifrågasätta varför det så sällan sker när det gäller män med avvikande beteenden och andra grupper där man ser på olika saker med föråldrade blickar.
Citera
2025-02-06, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Om det var känt att han hade autism/asperger är det riktigt allvarligt om de inte velat hjälpa honom. En sådan person är ofta helt chanslös i samhället utan någon sorts ekonomisk trygghet.

Generellt sett finns det stora kunskapsbrister hos såväl skola som andra myndigheter. Många av dessa personer far väldigt illa idag. 1000-tals skolelever är hemmasittande från skolan och mår mycket dåligt. Isolerade och ensamma och riskerar ett liv i utanförskap och fattigdom.

Den här typen av funktionsnedsättning är dold, det syns inte på personen. Sitter man istället i rullstol förväntas man inte kunna resa sig upp och gå.
Citera
2025-02-06, 07:46
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Man kan läsa i Aftonslasken att det fattas människor på Socialkontoret i Örebro???

Fattar inte riktigt, gick anställda på soc i Örebro på Risbergska skolan?

Tror de att RA har tagit livet av anställda på soc tidigare?

Verkar konstigt.

Saknade och misstänkt mördade men ej identifierade. Kan ha varit ett informationsmöte på plats på skolan den dagen med anställda från socialtjänsten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in