2025-02-06, 02:08
Medlem
Majsmannen2s avatar
Lite otippat största skolskjutningen i Sverige skulle bli på en komvuxskola, hade snarare satsat mina pengar på en yngre publik då det mer tycks tillhöra denna kulturen med skolskjutningar.

Mer lättpåverkade och sämre impulskontroll.
Citera
2025-02-06, 02:09
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Du menar rökgranaten? Enligt räddningstjänsten var det ingen brand i lokalen.

Länk till att det skulle varit en rökgranat inblandad?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Förklaringen till att brandlarmet gick är att han startade en brand inne i lokalen.

Det var inte en rökgranat som fick larmet att gå igång då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Om det stämmer att han har fått sitt socialbidrag indraget så är det fullt möjligt att han flippade ur på grund av den enskilda händelsen. Jag har själv blivit nekad ersättning från Försäkringskassan och när man är sjuk räcker det med att ens ekonomiska trygghet hotas för att man ska bli helt nedbruten. Gemene man går dock inte ut och skjuter folk pga indragna bidrag.

Kan man bara dra in socialbidrag hur som helst? Vad händer om folk hamnar på gatan då? Han var ju uppenbarligen för sjuk för att jobba. Det måste ju finnas hjälp för människor som inte klarar av ett vanligt liv.
Citera
2025-02-06, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Von-Pilsner
Om man är lite insatt inom jakt, sportskytte, vapenhandel och/eller polisiära yrken då vet man att långvapen är motsatsen till kortvapen, enkelt förklarat långvapen är det som inte dagligdags kallas för [b]gevär[ eller semi- eller helautomatkarbin/B] där det finns en längre vapenpipa och axelstock och som hanteras med två händer och med axelstöd, och sedan vad gäller kortvapen så är detta de kortpipiga vapen som dagligdags kallas för revolver och pistol och som hanteras med en (1) handsfattning. Hoppas detta bringat lite mer klarhet i denna rent tekniska benämningen av olika skjutvapen.

Det finns en historisk händelse som kallas de långa knivarnas natt. Det var ett litet skämt men tack för infon i alla fall!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
De kanske redan är identifierade man man vill inte gå ut i media?
Papperslösa?
Citera
Medlem
SwedishHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Jag tror att med den nya informationen ifrån polisen så är det inte mycket djupare än att socialen just dragit in alla bidragen för han... Kanske var han inte så desperat ens eller hade några tankar på nått innan dess.

Därmed tror jag inte att den där tråden ens är relevant längre..

Men det är om jag ska vara skeptisk just på sambanden.

När tog han jägarexamen? Om det var innan datumet tråden ble skapad, så kan man dementera att det är han
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Lite otippat största skolskjutningen i Sverige skulle bli på en komvuxskola, hade snarare satsat mina pengar på en yngre publik då det mer tycks tillhöra denna kulturen med skolskjutningar.

Mer lättpåverkade och sämre impulskontroll.

Vi har inte den typen av tillgång till vapen i Sverige. Dom vapen som finns bland unga är främst i kriminella kretsar, och den typen av människor tenderar inte att vara skolskjutare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Förklaringen till att brandlarmet gick är att han startade en brand inne i lokalen.

Nej det gjorde han inte, han slängde däremot en rökgranat i ett senare skede enligt uppgifter från polisen.

Brandlarmet gick troligtvis för att någon tryckte på knappen för att alla skulle dra därifrån.
Citera
2025-02-06, 02:11
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Länk till att det skulle varit en rökgranat inblandad?

När han får syn på polisen kastar han en rökgranat, enligt källor. Sedan skjuter han ihjäl sig själv, enligt uppgifter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMX1yM/uppgifter-35-aringen-gomde-vapnen-i-gitarrliknande-vaska
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Jag skulle säga att skolspåret är det troligaste skälet till händelsen.

"Rickard Andersson har varit inskriven på den kommunala vuxenutbildningen som har verksamhet på Risbergska skolan. Det handlar om flera kurser i matematik som han varit registrerad på, den senaste under 2021 som han avbröt."

Det är knappast en slump att han återvänder till just den skola han gick i så sent som 2021.

Detta är ju i linje med mängder med liknande dåd.
Ja det förklarar ju valet av plats. Media spekulerar i ilska mot soc. Kanske är det också ett motiv. Sen har det skrivits om att han skonat vissa. Offren är vad vi vet så här långt (3-4 stycken) både svenskar och syrier. Har offren något gemensamt? Eller är det de han skonat som har något gemensamt? Eller har han skonat slumpmässigt?
Citera
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hahaxoxo666
Det tror jag med, det är en sida allmänheten inte får ta del av. För detta makes no sense

Vi får väl se, det lär ju komma in något om att han har fanboyat ner sig i typ Elliott Rodgers eller något nu i dagarna? om de hinner gå igenom hans datorer och hittar något om det.

Men gör dom inte det så är det ju inte den där tråden längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in