2025-02-06, 01:15
Medlem
-.898bars avatar
Bara jag som reagerat på att han har identisk frisyr som Dylan Klebold, som var involverad i Columbine skjutningen 1999? Eller så har jag inte läst hela tråden.
Citera
Medlem
GamlaFalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Lättare att råna en bank utan kontanter (på kontanter) än att komma in på ett Soc-kontor!

Ja. Du har en mycket bra poäng här. Många soc i Sverige har extra säkerhet. Så om de hade ett mindre kontor i skolan så var det nog därför han gick dit.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Nej det är något annat som spökar! Du kan se det i GM fysionomi. Döda ögon, mjuka drag i både ansikte och kropp som vittnar om lågt testosteron, avsaknad av muskelutveckling. Den typen av kropp var extremt ovanlig bland män för 40 år sedan!

Stillasittande livsstil. Det dödar testosteronbildning rätt så effektivt. Om GM dessutom drack mycket alkohol (vilket jag inte har några belägg alls för) så sjunker testosteronet ännu mer.
Citera
2025-02-06, 01:16
Medlem
En av de mördade är Bassim som var lärare på SFI
Citera
Medlem
Tydligen så är gärningspersonen helt frånkopplad från socialia medier förutom steam då svt/sr tar upp att han spelar cs (counter strike) så någon som kan lyckas luska fram nick?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har socialen verkligen legal rätt att tvinga folk att söka jobb för att få ekonomiskt bistånd?

Vad händer då med de som inte gör det? Söker jobb alltså. Ska de få svälta ihjäl? Varför fick han inte sjukpenning från Försäkringskassan med alla de diagnoserna? Känns som det växer fram en bild av en djupt pressad och olycklig människa här. Säger inte att han hade rätt att begå det här dådet, men samhället har ett ansvar också att se till att folk inte hamnar mellan stolarna.

Man måste inse att en 35-årig man med alla de diagnoserna, som inte klarat av att ha ett jobb på 15 år, inte bara blir frisk och kan få ett jobb. Vem skulle anställa honom och vad skulle det vara för jobb? Känns som de politiker som stiftar dessa riktlinjer för våra myndigheter borde komma ut i verkligheten. De tycks befinna sig i någon slags bubbla.
Ja det måste han, om han inte är sjukskriven eller det som förr kallades förtidspensionär. Så oflexibelt är systemet.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Om han själv varit elev på skolan så följer väl det ett klassiskt skolskytte-mönster.

Nja, det var flera år sedan han var elev där. Dessutom verkar motivet inte vara riktat direkt mot skolan
Citera
2025-02-06, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Det är inte alls min erfarenhet från skolan på den tiden och hur samhället var i stort! Kanske hade jag tur? Vem vet

Beror väl på var man är uppväxt. Men lika många mord skedde då som idag.
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
"Sveriges Radio byter ut musik efter masskjutning
Sveriges Radio ser över sitt utbud efter skolskjutningen i Örebro.

Bland annat går radion igenom sin musik för att se om det finns låtar som inte passar att spela i nuvarande läge."

Är det gangstarappen som dom nu efter Sveriges största masskjutning känner sig tvugna att ta bort?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
EDIT: Sjukt passande att jag svarar här

Det är fullt möjligt att dom visst gjorde men att han helt enkelt inte kvalificerade sej in i en sådan stödåtgärd. "I en ej namngiven verksamhet nära samhall" som jag själv jobbar i så kommer det å går folk precis hela tiden (jag har dock ingen djupare insikt i vart alla tar vägen förutom dom jag lär känna bra själv). Vissa är på arbetsträning, vissa från FK, vissa från AF, vissa från soc, vissa är anställda på plats. Det är allt ifrån folk med psykiska besvär (panikångest, social fobi, etc till uppenbara autism-fall och svåra ADHD-fall, jajemen) till folk med fysiska besvär (skador från reg arbetslivet, kroniska sjukdomar, utbrändhet mm) ända till fd fängelsekunder som slussas ut i samhället samt helt vanligt folk som lite balanserar upp denna "mångfald". Det är dock alltså fullt möjligt att misslyckas kvalificera sej för sådana här åtgärder och inte anses lämplig alls för någon aktivitet nära andra människor - sådana beslut tas på ganska hög nivå och innefattar oxå ganska många analyser och möten. Det är faktiskt hyfsat enkelt att bli utkastad från denna typ av stödverksamhet - det kan tex vara fall av uppenbar substanspåverkan, olämpligt beteende, hotfullt beteende, oförmåga att samarbeta ens på grundläggande nivå etc. Det är inte så kravlöst som vissa vill få det till.

Jag skulle inte bli förvånad alls ifall GM diskvalificerat sej själv på ett tidigt stadium av ev stödinsatser (t ex helt enkelt struntat i att dyka upp på viktiga möten). Det vi vet om hans historia är ju att den går långt tebax i tiden och att han uppenbarligen vad jag läste nu sist i tråden åtminstone fanns i nån stödverksamhet i det långt gångna förflutna. Jag blir mer och mer intresserad och aningen konfunderad över vad som hänt i den familjen under årens gång och hur främst hans föräldrar har agerat ang honom och hans symptombild. Hoppas vi får mer insikt i detta i framtiden.

Väl formulerat.

Familjen verkar ha gett upp honom sedan en längre tid och han levde isolerat förutom vid enstaka tillfällen då han passade deras hund när familjen var på tillställning eller någon resa.
Citera
Medlem
GamlaFalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -.898bar
Bara jag som reagerat på att han har identisk frisyr som Dylan Klebold, som var involverad i Columbine skjutningen 1999? Eller så har jag inte läst hela tråden.

Han är dessutom mycket lik Bryan Kohberger. Helt klart en speciell look.
Citera
2025-02-06, 01:18
Medlem
eightyfivers avatar
En sak som gör hela den här skiten outhärdligt att försöka läsa och informera sig om, är det jävla tjatet om "skolskjutning". På vilket sätt är det en skolskjutning, bortsett från att det råkade ske på en skola, troligen på grund av att syv var där och syvar har bråda tider nu i gymnasievalstider. Hur många barn och lärare var det som sköts? Var det en kränkt, avvikande, desillusionerad ungdom som beväpnade sig och gick till attack mot barn och lärare efter att ha plågats och mobbats innan?
Det jag lyckats lappa ihop mellan irritationsavbrotten tolkar jag som att det rör sig om en socialt missanpassad man i yngre medelåldern som är förbannad på några sockärringar och andra förståsigpåare, och bestämt sig för att avsluta deras maktgalna skitsnack. (Alla som någon gång haft med soc som motpart att göra vet vad jag snackar om där.) Att det lika gärna kunnat ske på något kommunkontor eller liknande är avgörande. Räcker det inte med att det är ett massmord, tillika det allvarligaste i modern tid, måste vi försöka skapa internationella rubriker på felaktiga grunder? Det skapar obefogad rädsla och oro i skolor bland barn (och tyvärr obegåvade föräldrar) som inte kan avgöra skillnaden. Även om det är en risk som ska tas på största allvar så är skolattacker extremt ovanligt i Sverige, troligen mer osannolik dödsorsak än exempelvis flygolyckor. Så sluta tramsa om skolskjutningar och se till att ungarna använder hjälm på den olagligt starka och snabba elsparkcykeln, och jobba på en bra relation till ditt barn. Trafik och självmord står för omkring 60 % av alla dödsfall bland barn under 18 år, som in alles nu uppgår till ca 100 per år, mot omkring 400 för 50 år sedan.
Senast redigerad av eightyfiver 2025-02-06 kl. 01:23. Anledning: Förtydligande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in