2025-02-06, 01:12
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Troligen något så enkelt som att han var mer bekant med skolans lokaler, eller hade upplevt någon triggande händelse just där. Kanske att ha misslyckats när han försökte plugga upp bland annat matte. Han var inskriven senast 2021, men avbröt studierna.

Högst sannolikt.
Citera
2025-02-06, 01:13
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Det var knappt ingen som visste vad autism var för 50 år sedan. På den tiden så var man bara "udda" om man inte ville umgås med kompisar/hade få kompisar samt hade lite problem med det sociala.

Asperger/autism började dyka upp som diagnos under början av 80-talet.

Det är alltså inte så märkligt att det är så många med autism nu jämfört med då
Nej det är något annat som spökar! Du kan se det i GM fysionomi. Döda ögon, mjuka drag i både ansikte och kropp som vittnar om lågt testosteron, avsaknad av muskelutveckling. Den typen av kropp var extremt ovanlig bland män för 40 år sedan!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Ja men varför ställa krav på gängkriminellas anhöriga isåfall? Tycker man kan ställa dessa mot varandra. Jag vet att olikheter finns. Min slutsats är också kontroversiell. Men de på händelser på senare tid och längre bak. Varje ensamvarg har anhörig och bekant. Antingen ser man det tidigt eller på lång sikt. Här är det tydligt att många avvikelser har funnits. Men ingen har gjort någonting alls.
Antingen kan vi blunda för problematiken eller för man fram en åtgärd.

Håller helt med! Här har vi en kille som innan högstadiet började täcka ansiktet och sluta kommunicera. Inga betyg. Varför i hela friden har INGEN vuxen reagerat?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Ja men varför ställa krav på gängkriminellas anhöriga isåfall? Tycker man kan ställa dessa mot varandra. Jag vet att olikheter finns. Min slutsats är också kontroversiell. Men de på händelser på senare tid och längre bak. Varje ensamvarg har anhörig och bekant. Antingen ser man det tidigt eller på lång sikt. Här är det tydligt att många avvikelser har funnits. Men ingen har gjort någonting alls.
Antingen kan vi blunda för problematiken eller för man fram en åtgärd.

En kriminells problem är inte en anhörigs problem om den kriminelle är myndig.
I fråga om gäng handlar det ofta om icke myndiga vilket är en annan diskussion. Här talar vi om en 35årig man. Avslutar denna fjantkonversation mellan oss nu eftersom du inte klarar av att tänka i dessa banor och då du tycks ha minimal erfarenhet av livet
Citera
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
De kanske båda arbetar för socialtjänsten helt enkelt.

Ja, det är en annan möjlighet. Kontentan är att det är för tidigt att säga
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Från Osla till Utøya är det 40min med bil.

Från Stockholm till Örebro är det 2tim och 20min med bil.

Det går alltså inte att jämföra, det är inte lokalpolisen som kommer utan NI.

NI kom med helikopter.
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Om han själv varit elev på skolan så följer väl det ett klassiskt skolskytte-mönster.
Citera
2025-02-06, 01:14
Medlem
Att han haft vapenlicens är inget som är bekräftat enligt SR
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det är mycket gifter och plast och annan skit i vår omgivning idag jämfört med förr. Självklart uppstår då nya sjukdomar. Miljön, livsstilen och det uppskruvade tempot i samhället bidrar också till att fler människor mår dåligt jämfört med förr.
Det kanske är så enkelt som att många inte sökte hjälp för den här typen av sjukdomar förr av förklarliga skäl.
Citera
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo651
Du har fel. Gick i 80-90 talet. Fanns alltid 3-4 per klass som var adhd asperberger. Det visste man inte då. Men när man tänker tbk och ser vad de är idag. Då förstår man. Många av dem döda av knark eller sitter fängslade etc.
Det är inte alls min erfarenhet från skolan på den tiden och hur samhället var i stort! Kanske hade jag tur? Vem vet
Citera
2025-02-06, 01:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Har socialen verkligen legal rätt att tvinga folk att söka jobb för att få ekonomiskt bistånd?

Vad händer då med de som inte gör det? Söker jobb alltså. Ska de få svälta ihjäl? Varför fick han inte sjukpenning från Försäkringskassan med alla de diagnoserna? Känns som det växer fram en bild av en djupt pressad och olycklig människa här. Säger inte att han hade rätt att begå det här dådet, men samhället har ett ansvar också att se till att folk inte hamnar mellan stolarna.

Man måste inse att en 35-årig man med alla de diagnoserna, som inte klarat av att ha ett jobb på 15 år, inte bara blir frisk och kan få ett jobb. Vem skulle anställa honom och vad skulle det vara för jobb? Känns som de politiker som stiftar dessa riktlinjer för våra myndigheter borde komma ut i verkligheten. De tycks befinna sig i någon slags bubbla.
Citera
2025-02-06, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Men han hade gått på skolan så sent som 2021. Då tar man ju spontant den än en skola man inte vet hur den är uppbyggd. Det måste ju inte vara etniciteten som styr utan att människor i sig är det primära. Alternativt nån speciell händelse eller så

Om man bara vill döda människor så finns det fler ställen än skolor. Gallerior, tågstation etc. Han verkar ha valt ut just den skolan av en anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in