2025-02-06, 00:44
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Precis så! För att förhindra framtida dåd se för sjutton till att utbilda socialtjänsten/lärare m.fl. och ge även stöd till de här personerna delvis utifrån deras villkor. Gör vi inte det så får vi sådana här tickande bomber i samhället som briserar.

Som i det här fallet; varför fick han inte sjukersättning? Han låter ju allt annat än arbetsför?!?! Och dessutom dra in hans enda försörjning; socialbidraget. Är det det som
Har skett så är det ju en given trigger.

Ja, om socialtjänsten bestämmer sig för att kasta ut en ostraffad person "på gatan". - Utan bostad, mat och mediciner.

- Så kan det definitivt vara en "Trigger".

Jag har hört det från annan person som tog den "fredliga" vägen och tog livet av sig i all stillhet,

- Nu vet jag inte hur det var i detta fall. - Men somligt jag hört antyder att det var så...

"Nu skiter jag i allt".

Mvh

/WTF
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Om nu uppgiften att han har medvetet skonat vissa och skjutit andra stämmer betyder inte det nödvändigtvis att han utgått från någon speciell egenskap som kön, ålder eller härstamning i urvalet. Det kan ha varit mer slumpvis för att tillfredställa en känsla av makt över liv och död.

Minns jag fel eller hade inte Breivik den taktiken? Han skonade väl någon 10 åring som bönade och bad om sitt liv och fortsatte därefter skjuta ihjäl andra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Precis så! För att förhindra framtida dåd se för sjutton till att utbilda socialtjänsten/lärare m.fl. och ge även stöd till de här personerna delvis utifrån deras villkor. Gör vi inte det så får vi sådana här tickande bomber i samhället som briserar.

Som i det här fallet; varför fick han inte sjukersättning? Han låter ju allt annat än arbetsför?!?! Och dessutom dra in hans enda försörjning; socialbidraget. Är det det som
Har skett så är det ju en given trigger.

Exakt, men många myndigheter är tyvärr så rigida idag att det inte tas hänsyn till en sån här persons alla omständigheter. Hans arbetsförmåga – eller ens förmåga att söka jobb – känns lika med noll. Ändå skulle han söka jobb för att uppbära ersättning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Hon avaktiverade precis sitt konto. Hann precis se.

Nej hennes konto är uppe, du missade antagligen att länken är manipulerad med "*"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Om nu uppgiften att han har medvetet skonat vissa och skjutit andra stämmer betyder inte det nödvändigtvis att han utgått från någon speciell egenskap som kön, ålder eller härstamning i urvalet. Det kan ha varit mer slumpvis för att tillfredställa en känsla av makt över liv och död.
Eller så var han på väg och hämta vapen han hade gömt och inte hade skott kvar?
Nu från expressen
För Expressen bekräftar också polisen att de har hittat flera vapen inne i skolans lokaler.
– Det handlar om långvapen eller gevär, inte enhandsvapen, säger Niclas Hallgren biträdande regionpolischef Bergslagen.
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Spot on. En bra fördjupning i exakt vad jag försökte förmedla.

nej nej inte är dom farliga inte
Citera
2025-02-06, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Håller helt med dig. Och återinför riktiga klassiska mentalsjukhus för fan, som innan psykiatrireformen, så kan de få umgås lite med varann och inte leva vind för våg och hamna i hemlöshet.

Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Jag hoppas verkligen lagförändring kommer börja hända. Bara på några månader har det varit massa psykfolk som härjar runt. Ica kvinnan, fallet med hon somaliska tjejen. Denna händelse. Vadfan är det här för jävla samhälle. Börja lås in film på lättare grunder. Jag har hellre 10 gängkriminella som grannar än 10 jävla psykotiska personer.

Publicerat den 3 feb 2025:

Psykisk ohälsa och suicid är en av vår tids stora hälso- och samhällsutmaningar. Utifrån den nationella strategin satsar vi nu på områden med stort utvecklingsbehov. Det gäller inte minst den psykiatriska tvångsvården och rättspsykiatrin där en hög belastning och långa vårdtider präglat verksamheten allt mer. Därför avsätter vi 700 miljoner för att förbättra situationen. Genom samordning mellan staten, kommuner och regioner ska vi bättre kunna möta behoven hos personer med komplexa behov, säger socialminister Jakob Forssmed.

Källa:
https://regeringen.se/pressmeddelanden/2025/02/miljardsatsning-pa-psykisk-halsa-och-suicidprevention/
Citera
2025-02-06, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Ja, om socialtjänsten bestämmer sig för att kasta ut en ostraffad person "på gatan". - Utan bostad, mat och mediciner.

- Så kan det definitivt vara en "Trigger".

Jag har hört det från annan person som tog den "fredliga" vägen och tog livet av sig i all stillhet,

- Nu vet jag inte hur det var i detta fall. - Men somligt jag hört antyder att det var så...

Mvh

/WTF

Inget konstigt alls att det rann över för han..

Jag förstår känslan 100%..
Citera
2025-02-06, 00:46
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Nej hennes konto är uppe, du missade antagligen att länken är manipulerad med "*"

Sökte efter henne vid namn, men kontot dök inte upp. Hittar det nu dock, var nog bara strul i Facebookappen. (skräll)
Citera
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.f.p
Jag förstärkte hans röst från klippet så mycket jag kunde.

Förstärkt ljud: https://whyp.it/tracks/254578/untitled?token=HXeNf

I den där versionen så tycker jag det låter mycket mer som en kvinnoröst än en mansröst, som säger antingen "man måste ju jobba" eller "man måste inte jobba". Låter definitivt inte som en 35-årig karl iaf.
Citera
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Tänk lite.

Det är väl ganska relevant. Kan väl ge en hel del svar.

Sen om det fortfarande inte finns att tillgå är väl en annan sak. Därför jag frågade.
Citera
2025-02-06, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Hur vet du att det var oskyldiga studenter? Kände du alla?
Det är tyvärr flera oskyldiga som drabbas av dessa sprängningar, har du sovit under en sten den senaste tiden?
Studenter är sådana som studerar vid högskola. I Örebro var det fråga om elever på en skola för vuxna. Och kanske någon socialsekreterare vad nu denne i så fall hade där att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in